Wdrożenie modułu e-commerce w sklepie internetowym

Wdrożenie modułu e-commerce w sklepie internetowym

E-commerce Brak komentarzy do Wdrożenie modułu e-commerce w sklepie internetowym

Dzisiejszy artykuł będzie opisywał moduł e-commerce w Google Analytics. Moduł ten jest rozszerzeniem funkcjonalności GA, dostarczając właścicielowi sklepu cennych informacji do analizy.

Co możemy osiągnąć z modułem e-commerce w GA?

Moduł śledzenia e-commercu to bardzo rozbudowane narzędzie, dostarczające nam szereg informacji dotyczących zachowań, typów i źródeł pochodzenia klientów naszego sklepu. Po jego instalacji w naszym sklepie pozyskamy dostęp do rozmaitych raportów, między innymi tych pozwalających:

  • zobaczyć, ile wizyt klienta było konieczne, by zakupił on produkt – kupowanie produktu przy pierwszej wizycie może świadczyć o jego atrakcyjności. Albo jest tani, albo jego opis wystarczająco zachęcił odwiedzającego. Wniosek z dużej ilości zakupów przy pierwszej wizycie może prowadzić do przemyślenia, że mamy tylko jedną szansę na przyciągnięcie uwagi naszych klientów,
  • zobaczyć, po ilu dniach dokonana została transakcja – oczywiście w przypadku zakupów po pierwszej wizycie liczba tych dni będzie równa zero (co jest logiczne). Jeżeli jednak zakup po dwóch wizytach jest oznaczony jako zakup w tym samym dniu, oznacza to, że użytkownik przed zakupem porównał naszą ofertę z innymi lub też zastanowił się przez jakiś czas. Może to dać nam sygnał do dalszej analizy,
  • określić popularność produktów i kategorii ze względu na to, jak dużą sprzedaż generują, a także określić konfiguracje sprzedawanych produktów czy ilość niepowtarzalnych zakupów,
  • zdefiniować najbardziej efektywne źródła, z których pochodzą użytkownicy, dzięki czemu można dowiedzieć się, z którego źródła pozyskujemy największy dochód. Dane dotyczące różnych źródeł można dowolnie porównywać, podobnie, jak wielkość transakcji pochodzących z każdego z nich,
  • godzinowy rozkład sprzedaży czyli wykres prezentujący w jakich godzinach klienci naszego sklepu dokonywali zakupu produktów.

 

Działanie Google Analytics dla E-commercu

Podstawą implementacji śledzenia e-commerce oferowanego przez Google Analytics jest zrozumienie, jak ono tak właściwie działa – dzięki temu zdamy sobie sprawę, dlaczego instaluje się kod w tym, a nie innym miejscu i w jaki sposób skrypt pobiera wszystkie potrzebne mu dane.

Sposób działania skryptu najłatwiej jest opisać na przykładzie. Użytkownik odwiedza nasz sklep internetowy, a następnie dokonuje w nim zakupu. Zaraz po tym nasz serwer przetwarza zamówienie – proces ten może składać się z kilku różnych kroków, jak wysyłanie e-maila potwierdzającego zakup, sprawdzanie poprawności podanych danych i tak dalej. Gdy serwer z tym się upora, przygotuje się do wysłania klientowi strony potwierdzającej, która zawiera  najczęściej podsumowanie zakupu oraz podziękowanie. Podczas przygotowywania tego typu strony serwer musi wydobyć kilka dodatkowych informacji, które następnie musi przekazać do skryptu Google Analytics. Tutaj właśnie konieczne jest wprowadzenie kodu GA. Podczas gdy na stronie z „podziękowaniem” użytkownik zapozna się z szczegółami końcowymi transakcji i zostanie zachęcony do dalszych zakupów, Google Analytics pozyska niezbędne dane, z pomocą których będzie mogło przygotować dla nas specjalne raporty.

Oczywiście największym problemem w całym procesie jest dla nas instalacja samego kodu, a raczej takie jego dopasowanie, by wszystkie dane były przez Google Analytics pobierane w odpowiedni sposób. Tym jednak zajmiemy się nieco później.

Jakie dane przesyłamy do Google Analytics?

Kod, jaki musimy przesłać do Google Analytics celem analizy różnego rodzaju danych zawiera w sobie szereg różnego rodzaju parametrów. Musimy podać między innymi numer zamówienia, koszt przesyłki oraz całego zamówienia, jak i dane dotyczące każdego z zakupionych produktów. Jak zatem prezentuje się to w kodzie? Otóż odpowiednie pola wykazane poniżej należy zastąpić właściwymi im wartościami:

pageTracker._addTrans(
„numer zamówienia (wymagany)”,
„nazwa sklepu lub afilacji”,
„całościowa zamówienia”,
„koszt podatku”,
„koszt przesyłki”,
„miasto”,
„województwo”,
„kraj”
);

pageTracker._addItem(
„numer zamówienia (wymagany)”,
„SKU produktu”,
„nazwa produktu”,
„kategoria produktu”,
„cena produktu (wymagana)”,
„ilość sztuk produktu (wymagana)”
);

pageTracker._trackTrans();

Należy zwrócić uwagę na to, że:

  • nie wszystkie pola muszą być wypełnione – chyba, że zostały one powyżej oznaczone jako wymagane,
  • każda z linii musi pozostać w takiej kolejności, w jakiej jest powyżej – nawet jeśli pomijamy dany element, zamieszczamy puste „”,
  • jeżeli całkowicie usuniemy linię, która jest niezbędna w dalszej części narobimy sporo bałaganu,
  • podając ceny nie podajmy żadnej waluty – polskie znaki i symbole walut mogą całość „wykrzaczyć”. Sama liczba w zupełności wystarczy i nie spowoduje żadnych problemów.

Przykład

Jak zwykle kod ten najlepiej będzie zobrazować za pomocą przykładu. Załóżmy zatem, że klient kupuje u nas laptop za 3 509 zł. Jego dostawa wyniesie go 11 złotych. W takim przypadku przykładowy kod, jaki powinien zostać wygenerowany przez nas na stronie z podziękowaniem  powinien wyglądać tak:

pageTracker._addTrans(
„12345”,
„”,
„3520”,
„”
„11”,
„”,
„”,
„”
);

pageTracker._addItem(
„12345”,
„laptop”,
„Laptop Samsung”,
„Laptopy”,
„3509”,
„1”
);
pageTracker._trackTrans();

Jak wdrożyć moduł e-commerce Analytics?

1. Aktywuj raporty

Udaj się do panelu administracyjnego usługi Analytics i kliknij w Administrator – wybierz swój profil i przejdź do jego ustawień, a następnie zaznacz opcję Tak, witryna/aplikacja e-commerce. Należy też ustawić walutę w jakiej będą prezentowane zebrane dane. Pamiętaj, aby wprowadzone zmiany zapisać.
e-commerce analytics

2. Upewnij się, że masz zainstalowany standardowy kod GA

Posiadanie „zwyczajnego” kodu Google Analytics używanego do śledzenia podstawowych statystyk dotyczących ruchu w obrębie danej witryny jest podstawą instalacji dalszego kodu.

3. Zainstaluj kod śledzenia E-commercu

Instalujemy powyższy kod śledzenia na podstronie z podziękowaniem koniecznie pod kodem zwyczajnym GA. Oczywiście kolejne wartości zastępujemy tymi z zamówienia (aby dodawać kolejne przedmioty, należy po prostu powielać funkcję _addItem). Warto wspomnieć, iż pola dotyczące geolokalizacji (miast, województwo, kraj) nie są już wykorzystywane przez Google Analytics – system ma inne sposoby na wykrywanie tych danych. Można śmiało zostawić te wartości puste zachowując cudzysłów.

Po zainstalowaniu modułu E-commerce Analytics w lewym menu naszego profilu w GA będą wyświetlane dane z naszego sklepu.

e-commerce analytics2

Więcej informacji o module e-commerce w Google Analytics znajdziesz na stronie pomocy:

https://support.google.com/analytics/answer/1037249?hl=pl&ref_topic=1037061

https://support.google.com/analytics/answer/1009612?hl=pl&ref_topic=1037061

https://support.google.com/analytics/topic/1037062?hl=pl&ref_topic=1037061

Podsumowanie

Śledzenie oferowane przez Google Analytics to wspaniałe narzędzie pozwalające w znaczącym stopniu usprawnić działanie każdego sklepu internetowego. Każdy z przedsiębiorców prowadzących swój sklep internetowy doskonale zdaje sobie sprawę, jak ważna jest analiza zachowań klientów – ten, kto będzie w stanie odpowiednio wykorzystać informacje na temat odwiedzających z pewnością osiągnie większy sukces w sieci.

No votes yet.
Please wait...

Leave a comment

Back to Top