Jeśli chcesz utrzymywać się z działalności e-commerce, musisz zarejestrować swoją firmę w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jednym z kroków, które czekają Cię w tym procesie, jest wybór odpowiedniego numeru PKD.
Służy to uporządkowywaniu poszczególnych podmiotów zgodnie z zakresem ich aktywności. O co dokładnie chodzi? Dowiedz się, jakie PKD dla sklepu internetowego wybrać!
Spis treści artykułu:
Jakie jest podstawowe PKD dla sklepu internetowego?
Firmy prowadzące sprzedaż w Internecie korzystają przede wszystkim z numeru 47.91.Z. W Polskiej Klasyfikacji Działalności jest to kod o szerokim zakresie, który znajduje zastosowanie w przypadku handlu różnymi towarami, z wykorzystaniem:
- własnej strony internetowej,
- serwisów aukcyjnych, takich jak np. Allegro,
- markaplace’ów, takich jak Empik.com.
Co istotne, PKD 47.91.Z obejmuje również sprzedaż materiałów cyfrowych – a więc e-booków, utworów muzycznych, fotografii itp.
W procesie rejestracji firmy właściwy numer PKD znajdziesz w:
- Sekcji G: Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi.
- Grupie 47.9: Sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.
- Klasie 47.91: Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.
- Grupie 47.9: Sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.
Dodatkowe PKD dla sprzedaży internetowej
Wybrany numer PKD powinien jak najdokładniej opisywać zakres działalności Twojej firmy. Z tego względu – poza podstawowym kodem – do dyspozycji masz opcje dodatkowe, dzięki którym precyzyjnie określisz charakterystykę oferowanych towarów.
Nie przejmuj się, jeśli pominiesz któryś z numerów podczas rejestracji! Kolejne PKD możesz dopisać do wniosku CEIDG-1 w każdej chwili, nawet już podczas prowadzenia działalności.
Przykładowe kody PKD dla sklepów internetowych dotyczą:
- sprzedaży mebli – 47.59.Z,
- sprzedaży zabawek – 47.65.Z,
- sprzedaży kosmetyków – 47.75.Z,
- sprzedaży zegarków i biżuterii – 47.77.Z.
Pamiętaj, że pełną listę kodów PKD znajdziesz na portalu informacyjnym nadzorowanym przez Ministerstwo Rozwoju.
👉 Dowiedz się także: Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?
Jakie PKD dla sklepów w dropshippingu?
Początkujący sprzedawcy, planujący prowadzenie swojej działalności w dropshippingu, niejednokrotnie zastanawiają się nad tym, jakie PKD dla sklepu wybrać. Zgodnie z klasyfikacją, są oni objęci dokładnie tą samą kategorią co tradycyjne e-commerce’y wysyłające towary z własnych magazynów. Przedsiębiorca korzystający z dropshippingu powinien więc we wniosku CEIDG-1 wpisać PKD 47.91.Z.
Sytuacja ta dotyczy dropshippingu rozumianego jako przekazanie hurtowni odpowiedzialności za magazynowanie, pakowanie i wysyłkę produktów do klientów sklepu. Wskazane PKD nie znajdzie zastosowania w przypadku, gdy sprzedawca zacznie współpracować z dystrybutorem na przykład w oparciu o model prowizyjny.
Jakie PKD dla hurtowni internetowych?
Innym charakterem odznacza się działalność hurtowni internetowych. Ich właściciele również muszą wpisać we wniosku CEIDG-1 dodatkowe numery PKD, które sprecyzują zakres aktywności firm. Podstawowym kodem będzie dla nich 46.1. Bazując na nim, przedsiębiorcy mogą wybrać na przykład:
- 46.15.Z – przeznaczony dla hurtowni z meblami,
- 46.16.Z – dla hurtowni odzieżowych, obuwniczych i pasmanteryjnych,
- 46.17.Z – dla hurtowni z żywnością i suplementami.
Nie wiesz, jakie PKD dla sklepu internetowego wybrać?
Każdy przedsiębiorca, który nie wie, jakie PKD dla sprzedaży internetowej powinien wybrać, może skorzystać z pomocy Głównego Urzędu Statystycznego. Instytucja udzieli mu takich informacji na podstawie wniosku o nadanie symbolu klasyfikacyjnego. Wystarczy więc wypełnić prosty formularz, aby zyskać pewność, że wybrane PKD dokładnie oddaje zakres Twojej działalności e-commerce.
Procedura ta dostępna jest zarówno dla osób, które prowadzą już swoją firmę, jak i dla przyszłych przedsiębiorców. Co istotne, ustalenie numeru PKD przez GUS jest całkowicie bezpłatne, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby skorzystać z tego rozwiązania. Ze strony internetowej urzędu dowiesz się, że opinie w tej kwestii wydawane są tak szybko jak to możliwe, a maksymalny czas oczekiwania na odpowiedź wynosi miesiąc.
Pamiętaj, że prowadząc działalność e-commerce, zrobisz dobry użytek z abonamentowego oprogramowania sklepowego, takiego jak Sky-Shop. Pozwoli Ci ono szybko i łatwo zapanować nad spływającymi z różnych kanałów zamówieniami. Jeśli chcesz je bezpłatnie przetestować, możesz to zrobić nawet przed rejestracją swojej firmy w CEIDG!