Gdzie sprzedawać rękodzieło i produkty handmade?

0
2930
gdzie sprzedawać rękodzieło

Sprzedaż rękodzieła to bardzo ciekawy pomysł na biznes, zwłaszcza jeśli dysponujesz ograniczonym kapitałem na start. Mając talent do malowania, szycia lub stolarki, możesz bardzo łatwo zacząć zarabiać na swojej pasji.

Wystarczy, że znajdziesz odpowiednie miejsce do wyeksponowania własnoręcznie wykonanych produktów i wypromujesz je wśród potencjalnych klientów. Dowiedz się zatem, gdzie sprzedawać rękodzieło!

Spis treści artykułu

    1. Rękodzieło jako pomysł na biznes
    2. Gdzie i jak sprzedawać rękodzieło?

Rękodzieło jako pomysł na biznes


Dlaczego sprzedaż rękodzieła wydaje się tak atrakcyjnym pomysłem na biznes? Przede wszystkim pozwala maksymalnie zredukować koszty pozyskiwania towaru do sklepu. Wykonując swoje produkty samodzielnie, nie musisz przejmować się cenami narzucanymi przez jakichkolwiek dostawców.

To z kolei umożliwia Ci nałożenie dowolnie wysokiej marży na swój asortyment (oczywiście w granicach rozsądku). Żadna z firm konkurencyjnych nie zaoferuje bowiem Twoim klientom dokładnie takich samych towarów.

Przed rozpoczęciem sprzedaży rękodzieła warto zastanowić się nad założeniem działalności gospodarczej. To krok, który bardzo ułatwia funkcjonowanie na rynku, lecz jego wykonanie nie jest konieczne. Jeśli chcesz potraktować swój mały biznes jako sposób na dodatkowy zarobek, możesz prowadzić go w ramach działalności nierejestrowanej. Pozwoli Ci to zarabiać maksymalnie 1505 zł brutto miesięcznie (czyli połowę minimalnego wynagrodzenia krajowego w 2022 r.) bez konieczności opłacania składek ZUS. Nie zwolni Cię natomiast z konieczności odprowadzania podatku dochodowego!

👉 Dowiedz się, jak sprzedawać rękodzięło bez działalności gospodarczej. 

Jeżeli sprzedaż rękodzieła ma się dla Ciebie stać głównym źródłem utrzymania, musisz zarejestrować działalność gospodarczą. Możesz wówczas zarabiać tyle, ile tylko dasz radę, i wybrać sobie formę opodatkowania, jaka odpowiada Ci najbardziej. W początkowym okresie skorzystasz również z atrakcyjnych obniżek w ZUS-ie. Pamiętaj także o tym, że założenie firmy pozwala Ci odliczać koszty jej prowadzenia od podatku.

Skoro wiesz już, dlaczego warto sprzedawać rękodzieło – zarówno w ramach firmy, jak i działalności nierejestrowanej – spróbujmy odpowiedzieć sobie na pytanie, gdzie prowadzić taki handel. Tak naprawdę trudno dziś o lepsze miejsce niż Internet. W sieci znajdziesz bowiem mnóstwo serwisów, w których konsumenci poszukują niepowtarzalnych produktów, wpisujących się w ich indywidualne gusta.

Gdzie i jak sprzedawać rękodzieło?


Do dyspozycji masz 5 różnych rodzajów witryn.

1. Własny sklep internetowy

Jeżeli prowadzisz własny sklep internetowy, nie dotyczą Cię żadne odgórne wymagania ani uszczuplające zyski prowizje, z którymi możesz spotkać się na różnych platformach. Działasz na swoich zasadach, realizując autorską strategię biznesową. To Ty decydujesz o cenach towaru i kierunku rozwoju marki. Co więcej, własny sklep internetowy możesz otworzyć zaledwie kilkoma kliknięciami.

Jeśli nie masz dużego doświadczenia w projektowaniu stron internetowych, a chcesz uniknąć opłacania kosztownych usług programisty, zarejestruj się na dowolnej platformie abonamentowej. Oprogramowanie – takie jak Sky-Shop – umożliwi Ci stworzenie sklepu w intuicyjnym kreatorze. Zyskasz również dostęp do prostego w obsłudze panelu administracyjnego, pozwalającego na wygodne zarządzanie stroną i obsługę zamówień.

Sprzedając rękodzieło we własnym sklepie internetowym, opłacasz jedynie niedrogi abonament za korzystanie z wybranej platformy SaaS. Wszystkie zyski trafiają jednak do Twojej kieszeni. Oprogramowanie obejmuje też atrakcyjne narzędzia marketingowe, pozwalające Ci poszerzać zasięgi i maksymalizować przychody.

Przekonaj się, jak łatwo możesz otworzyć własny sklep internetowy:

2. Marketplaces

Oczywistym miejscem do sprzedaży rękodzieła w Internecie wydają się też różnego rodzaju platformy zakupowe. Podobnie jak w przypadku showroomów i galerii online, musisz w ich przypadku liczyć się z prowizjami od transakcji. Warto jednak zauważyć cały szereg zalet cechujący te kanały sprzedaży.

Po pierwsze mają one wyrobioną renomę, dzięki czemu pomijasz powolny i trudy proces budowania zaufania wśród klientów. Po drugie gwarantują dostęp do zaawansowanych funkcji marketingowych, pozwalających szybko pozyskiwać nowych klientów i zwiększać sprzedaż. Jakie portale warto zatem wziąć pod uwagę?

  • Allegro – najpopularniejszy portal aukcyjny w Polsce, odwiedzany miesięcznie przez około 18 milionów użytkowników. Cechuje się doskonałym pozycjonowaniem w sieci i szerokim wyborem narzędzi marketingowych, takich jak programy lojalnościowe, system reklamowy Allegro Ads czy pogrubienia, podświetlenia i wyróżnienia aukcji.
  • eBay – międzynarodowy odpowiednik Allegro, umożliwiający sprzedaż zarówno w ramach licytacji, jak i opcji „Kup teraz”. Na całym świecie korzystają z niego około 182 miliony użytkowników miesięcznie.
  • Amazon – światowy gigant e-commerce, z którego korzysta około 97 milionów użytkowników miesięcznie. Platforma dopiero w 2021 roku zaczęła swoją działalność w Polsce i szybko zyskuje na popularności.
  • Empik marketplace – bardzo popularna w Polsce platforma sprzedażowa, z której korzysta ok. 2,5 miliona użytkowników miesięcznie. Serwis podejmuje współpracę jedynie z wybranymi sklepami.
  • Morele – polska grupa e-commerce, posiadająca kilka tematycznych serwisów sprzedażowych. Stanowi doskonały wybór dla przedsiębiorców specjalizujących się w określonej dziedzinie, takiej jak na przykład ręcznie robione zabawki (hulahop.pl) czy kosmetyki (amfora.pl).
  • Facebook marketplace – funkcja zakupowa największego medium społecznościowego na świecie, pozwalająca założyć sklep podpięty pod fanpage firmy. W Polsce nie daje możliwości przeprowadzania bezpośrednich transakcji, ale przekierowuje prosto do karty konkretnego produktu na Twojej stronie.

Który z tych portali wydaje Ci się najbardziej atrakcyjny dla sprzedaży Twoich produktów handmade? Przy wyborze kieruj się zarówno zwyczajami swojej grupy docelowej, jak i funkcjami dostępnymi w poszczególnych serwisach.

3. Showroomy i butiki online

Każdy sprzedawca specjalizujący się w produktach handmade powinien zdawać sobie sprawę z tego, że w sieci funkcjonują portale poświęcone wyłącznie rękodziełu. To rozmaite showroomy, internetowe galerie sztuki i serwisy z wyrobami DIY.

Prezentacja własnego asortymentu w takich miejscach wiąże się koniecznością dokonania opłaty oraz spełnienia konkretnych wymagań stawianych wystawcom. Te mogą dotyczyć liczby i rodzaju produktów, jakości zdjęć, a nawet aktywności w mediach społecznościowych. Przed aplikacją do wybranego portalu, zapoznaj się więc z jego regulaminem.

Wśród platform specjalizujących się w wyrobach handmade znajdziesz między innymi takie strony internetowe jak:

  • Unikalni,
  • DecoBazar,
  • Etsy,
  • Art-Madam,
  • Pakamera,
  • TrendyMania,
  • Artillo,
  • Damitu,
  • Artyferia.

Szukając odpowiedniego showroomu dla siebie, sprawdź, jakie kategorie produktów cieszą się największą popularnością na każdej platformie i gdzie możesz liczyć na najniższe opłaty lub prowizje od transakcji.

3. Social media

Media społecznościowe stanowią bardzo istotny element marketingu internetowego. W Polsce służą raczej w charakterze kanałów reklamowych niż bezpośrednich miejsc sprzedaży, lecz trudno odmówić im ogromnego wpływu na współczynnik konwersji, zwłaszcza w przypadku rękodzieła.

Wystarczy posłużyć się przykładem Instagramu – to medium idealnie nadające się do promowania produktów handmade. Warto skorzystać również z Pinteresta i wszechstronnego Facebooka. Swoim asortymentem chwal się po prostu tam, gdzie przebywa Twoja grupa docelowa.

👉 Przekonaj się, czy warto prowadzić sklep na FB. 

5. Serwisy ogłoszeniowe

Bardzo wiele osób szuka okazji zakupowych w serwisach z ogłoszeniami. Dominują tam przede wszystkim produkty używane, ale także właśnie rękodzieło. To doskonała przestrzeń na bezpłatną prezentację asortymentu, cechująca się jednak koniecznością ciągłego odświeżania ofert spychanych w dół listy.

Taki system generuje więc niepotrzebne koszty, ale mimo wszystko należy dać mu szansę. Sprawdź, jakim zainteresowaniem cieszą się Twoje produkty w takich serwisach jak Gumtree czy OLX. Jeśli zauważysz wymierne zyski, idź dalej tą drogą. Jeżeli natomiast odnotujesz straty, zoptymalizuj swoje działania i połóż nacisk na inne kanały sprzedaży.

Podsumowanie

Dostęp do tylu różnych kanałów sprzedażowych potrafi przyprawić o ból głowy. Który z nich najlepiej wybrać? Możesz połączyć zalety ich wszystkich, nie rezygnując z żadnych interesujących Cię funkcji.

W tym celu zarejestruj się na platformie Sky-Shop i zintegruj ze sobą różne kanały sprzedaży. Zyskasz dzięki temu możliwość zarządzania wszystkimi zamówieniami z poziomu jednego panelu administracyjnego!

👉 Chcesz rozpocząć sprzedaż rękodzieła w Internecie? Zapisz się na bezpłatne konsultacje e-commerce!


Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here