GetResponse, lider na rynku e-mail marketingu w Polsce opublikował właśnie wyniki swoich świeżo przeprowadzonych badań, mających na celu określenie, w jaki sposób polskie sklepy internetowe reklamują się w okresie świątecznym. Badania zostały przeprowadzone w grupie 450 właścicieli sklepów internetowych, co pozwoliło na wyciągnięcie z nich stosownych i jak najbardziej wiarygodnych wniosków.
Jak się okazuje, przedsiębiorcy przy przeprowadzaniu kampanii promocyjnych w tym okresie najchętniej sięgają po pomoc portali społecznościowych, które osiągnęły aż 22% udziału. Równie ważną rolę w promocjach świątecznych zdaje się odgrywać zwykły email marketing, na który decyduje się 19% osób. Ostatnie miejsce na podium zdobyły kampanie banerowe, zaskarbiając sobie sympatię aż 14% rynku e-commerce.
Okres świąteczny to jednak nie tylko sprzedawanie, ale także budowanie relacji z klientami ? na przykład poprzez wysyłanie im życzeń świątecznych. Według wspomnianego badania w tym roku aż 42% przedsiębiorców zdecydowało się skierować je bezpośrednio do klientów poprzez email marketing. Na nowoczesne składanie życzeń poprzez portale społecznościowe pokusiło się 33% firm, a 12% uznało swoje blogi za najtrafniejsze miejsce do opublikowania tego typu rzeczy. Z mniejszą popularnością spotkały się kartki pocztowe (9%) oraz wiadomości SMS (4%).
W tym roku każdy z nas zapewne zauważył wczesne wkroczenie świąt do świata reklamy (między innymi w telewizji). Aż 40% przedsiębiorców prowadzących swój biznes online rozpoczęło swoje kampanie w drugiej połowie listopada ? kolejne 40% dołączyło do nich w pierwszej połowie grudnia. Zaledwie 4% zdecydowało się z kolei odczekać na ostatnią chwilę, trafiając w okres tuż przed świętami. Cel kampanii okazał się jasny ? aż 46% firm liczy na wzrost sprzedaży ? reszta ma zamiar zbudować relacje z klientami (22,5%) czy zwiększenie rozpoznawalności marki e-sklepu (również 22,5%), a także zwiększenie zasięgu w social media (9%).
Naturalnie rzecz biorąc różne firmy mają swoje własne sposoby na wypromowanie się w czasie świąt. Zdecydowana większość decyduje się tutaj na oferowanie różnego rodzaju rabatów i promocji (32%). Często spotkać się można również z ofertą darmowej dostawy (20%), natomiast aż 17% przedsiębiorstw wprowadza ograniczone czasowo promocje.
Jeszcze przed spojrzeniem na grafikę należy powiedzieć, że zdecydowana większość (82%) e-sklepów swoją ofertę świąteczną kieruje do nowych i starych klientów. Aż 55% dodatkowo daje swoim stałym klientom dostęp do specjalnych promocji.