Dropshipping a koszty – poradnik dla sprzedających

0
2062
koszty w dropshippingu

Dropshipping to innowacyjny model logistyczny, który pozwala prowadzić sprzedaż internetową bez konieczności inwestowania w towar i jego magazynowania. W efekcie właściciel e-commerce’u unika wielu kosztów, które mogłyby okazać się problematyczne w początkowym okresie działalności.

Rozwiązanie to chętnie wykorzystywane jest więc przez wchodzących na rynek przedsiębiorców. Jeśli należysz do ich grona, zapoznaj się z naszym poradnikiem dotyczącym wydatków w dropshippingu!

Dropshipping – koszty, których unikasz


Dzięki dropshippingowi unikasz wszelkich kosztów związanych z magazynowaniem towaru. Nie musisz płacić ani za wynajem odpowiedniej przestrzeni, ani za wynagrodzenia pracowników. Co więcej, unikasz też ryzyka inwestycyjnego, ponieważ za sprzedany towar płacisz dopiero w chwili otrzymania zamówienia. Warto pamiętać także o eliminacji kosztów pakowania produktów, ponieważ procesem tym – podobnie jak wysyłką – zajmuje się hurtownia, z którą współpracujesz.

Zauważ, że dzięki dropshippingowi oszczędzasz nie tylko pieniądze, ale również czas. Stanowi on zasób, który nie sposób wycenić. Zamiast zajmować się pakowaniem i wysyłką zamówień możesz przecież pracować na etacie lub prowadzić działania marketingowe dla swojego sklepu. To z kolei przynosi Ci dodatkowe zyski.

👉 Przeczytaj także: Czy dropshipping się opłaca?

Dropshipping – koszty, które faktycznie ponosisz


Skoro wiesz już, ile można zaoszczędzić na dropshippingu, warto zadać sobie pytanie, z jakimi kosztami mimo wszystko wiąże się ten model biznesowy. Do najważniejszych wydatków z pewnością należy zaliczyć:

1. Abonament oprogramowania e-commerce


Do założenia i prowadzenia sklepu internetowego niezbędne okaże się specjalistyczne oprogramowanie, obejmujące między innymi kreator stron www oraz panel do zarządzania sprzedażą. Choć zawsze możesz zdecydować się na teoretycznie bezpłatne narzędzia open source, okażą się one znacznie trudniejsze w obsłudze i zaskoczą Cię ukrytymi kosztami. Z tego powodu dużo lepiej zrobisz, wybierając kompleksową platformę abonamentową, gwarantującą Ci dostęp do wszelkich przydatnych funkcji e-commerce.

Jedno z najważniejszych udogodnień w platformach SaaS stanowią gotowe integracje z hurtowniami dropshippingowymi. Dzięki nim nie musisz samodzielnie szukać kontrahentów do współpracy ani ręcznie wprowadzać towarów na stronę. Jedynie kilka kliknięć dzieli Cię od rozpoczęcia sprzedaży. Wystarczy wybrać dostawcę i zintegrować swój sklep z jego bazą, a wszystkie dane produktowe zostaną automatycznie zsynchronizowane.

integracja z hurtowniami sky-shop

Opłaty abonamentowe umożliwiające korzystanie z platform e-commerce są stosunkowo niskie, więc nie powinny poważnie obciążyć Twojego budżetu. W Sky-Shop sklep w dropshippingu możesz prowadzić już od 69 zł miesięcznie.

2. Zakup domeny dla sklepu internetowego


Platforma abonamentowa zapewni Ci dostęp do takich rozwiązań jak firmowa skrzynka mailowa czy hosting dla strony. Od zewnętrznego dostawcy musisz nabyć jedynie domenę sklepu. Jej zakup również nie powinien okazać się dużym wydatkiem.

To tylko kilkanaście – kilkadziesiąt złotych. Pod uwagę trzeba wziąć też konieczność odświeżania domeny, którego cena nie powinna jednak przekroczyć 100 – 150 zł rocznie.

3. Koszty prowadzenia działalności gospodarczej


W przypadku dropshippingu trudno jest prowadzić sklep w ramach działalności nierejestrowanej. Założenie własnej firmy wydaje się raczej nieuniknione. Taka forma biznesowa wiąże się z wieloma korzyściami (np. brakiem limitu przychodów czy możliwością korzystania z usług dla biznesu), ale jednocześnie z dodatkowymi kosztami. Mowa przede wszystkim o:

  • Składkach ZUS – w przypadku których przez pierwsze 2,5 roku prowadzenia działalności możesz liczyć na atrakcyjne obniżki.
  • Opłatach księgowych – których można uniknąć, samodzielnie rozliczając się z urzędami. Wynagrodzenie biura rachunkowego nie powinno jednak przekraczać 100 – 200 zł miesięcznie.
  • Różnych kosztach stałych – które zależą od specyfiki Twojego sklepu. Mogą obejmować na przykład opłaty za Internet, wynagrodzenie pracowników itp.

4. Współpraca z podwykonawcami


Hurtownie, z którymi współpracujesz w ramach dropshippingu, nie powinny pobierać od Ciebie żadnych dodatkowych opłat. Mimo wszystko warto wiedzieć, że w niektórych przypadkach mogą się one pojawić. Niektórzy kontrahenci obciążą Cię kosztami:

  • Dostępu do oferty – jednorazowe bądź cykliczne udostępnienie pliku XML z danymi produktowymi.
  • Pakowania towarów – jeśli hurtownia skupia się na tradycyjnym handlu i traktuje obsługę sklepów dropshippingowych jako usługę dodatkową.
  • Korzystania z zewnętrznej firmy kurierskiej – jeśli za bardziej opłacalne uznasz usługi kuriera spoza oferty hurtowni.
  • Obsługi zwrotów – to często pojawiająca się opłata, wynikająca z tego, że wiele hurtowni dropshippingowych nie przyjmuje zwrotów od klientów końcowych.

5. Działania marketingowe


Choć koszty działań marketingowych nie należą do obowiązkowych wydatków w dropshippingu, ich unikanie może mieć fatalne skutki dla Twojego sklepu. Bez odpowiedniej promocji nie masz właściwie szans na wybicie się na rynku i pozyskanie klientów. Właśnie dlatego musisz stworzyć dobrze przemyślaną strategię reklamową i przygotować się na opłaty za:

  • Reklamy w Google – przyjmujące różne formy i emitowane w rozmaitych miejscach w sieci. Ich plusem jest model PPC (pay per click), w którym płacisz jedynie za efekty kampanii, a nie za samą emisję.
  • Działania w mediach społecznościowych – obejmujące nie tylko płatne kampanie, ale i ewentualne prowadzenie firmowych profili przez specjalistę.
  • Pozycjonowanie w wyszukiwarce – przeprowadzane zazwyczaj przez zewnętrznego specjalistę SEO.
  • Publikacje sponsorowane – obejmujące na przykład artykuły, raporty czy multimedia zamieszczane na innych stronach internetowych.
  • Promocje i rabaty – napędzające sprzedaż, lecz jednocześnie obniżające zarobki w dropshippingu.

6. Koszty dodatkowe


Prowadząc sklep w dropshippingu, trzeba mieć na uwadze również rozmaite koszty dodatkowe, które mogą obciążyć Twój budżet, ale wcale nie muszą. Chodzi przede wszystkim o prowizje od sprzedaży w serwisach zakupowych (np. Allegro), współpracę z firmami kurierskimi (jeśli nie wystarcza Ci oferta hurtowni) oraz opłaty za zewnętrzne narzędzia wspomagające prowadzenie działalności (np. CRM).

👉 Dowiedz się, od czego zacząć dropshipping.

Podsumowanie

Choć zaprezentowana w tym artykule lista wydatków może wydawać się dość obszerna, warto pamiętać, że większości z nich można uniknąć. Miej jednak na uwadze, że z dużym prawdopodobieństwem okaże się to nieopłacalne dla Twojego sklepu.

Koszty oprogramowania e-commerce czy działań marketingowych to tak naprawdę inwestycje, które mają Ci pomóc zmaksymalizować zyski!

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here