Strategia sprzedażowa w sklepie internetowym – czym jest i jak stworzyć strategię e-commerce?

0
387
autor: MARTPRODUCTION, źródło: pexels.com

Jeśli planujesz otwarcie sklepu online lub już taki posiadasz, to zdecydowanie tematyka strategii e-commerce nie powinna być Ci obca. Strategie sprzedażowe w działalnościach funkcjonujących na rynku e-commerce tworzy się po to, aby zwiększyć szanse na osiągnięcie sukcesu w sprzedaży online. Dobrze opracowany plan działania biznesu powinien obejmować zbiór taktyk i działań zmierzających do zwiększenia widoczności internetowego, poszerzenia jego zasięgu, przyciągnięcia nowych klientów i zbudowania z nimi trwałych relacji oraz zwiększenia świadomości marki. Chciałbyś dowiedzieć się więcej? Zapraszamy do lektury!

Czym jest strategia e-commerce?


Strategia sprzedażowa to starannie opracowany plan działania obejmujący zbiór procesów operacyjnych i przedsięwzięć, które mają na celu zbudowanie przewagi konkurencyjnej, zwiększenie rozpoznawalności i świadomości marki oraz sprzedaży. W przypadku sklepu internetowego mowa tutaj o planowaniu i podejmowaniu działań zmierzających do podwyższenia przychodów ze sprzedaży w sieci. Strategie e-commerce opracowywane są w ramach działalności biznesowych.

Jeśli już prowadzisz lub planujesz otworzyć sklep online, to koniecznie powinieneś posiadać taką strategię. Jej wykonanie możesz zlecić wyspecjalizowanej agencji lub zająć się tym samodzielnie.

👉 Dopiero rozpoczynasz swoją karierę w handlu internetowym? Koniecznie dowiedz się, jak stawiać pierwsze kroki w e-commerce!

Po co Ci strategia sprzedażowa dla Twojego sklepu?


Konkurencyjność na rynku e-commerce stale wzrasta. Konsumenci mają dostęp nie tylko do sklepów w Polsce, ale również na całym świecie. Wydaje się, że w Internecie można już kupić naprawdę wszystko i bardzo ciężko wymyślić branżę, w której nie byłoby żadnej konkurencji. Z tego względu działania marketingowe są niezbędne, nie tylko do tego, żeby zdobyć przewagę konkurencyjną i poszerzyć swoje zasięgi, ale przede wszystkim po to, aby w ogóle utrzymać się na rynku.

Co jeszcze powinno Cię zmotywować do stworzenia strategii e-commerce?

  • Dzięki stworzeniu strategii marketingowej będziesz mógł jasno zdefiniować cel i kierunek swoich działań.
  • Dobrze opracowana strategia pozwala na optymalizowanie działań sprzedażowych, a więc poprawia efektywność i skuteczność.
  • Dzięki dobrze przygotowanej strategii e-commerce lepiej zrozumiesz swoich potencjalnych klientów, co pozwoli Ci na stworzenie lepiej dopasowanej do ich potrzeb oferty.
  • Elastyczna strategia sprzedaży pozwala na dostosowywanie się do zmieniających się warunków rynkowych.
  • Strategia pozwala budować świadomość marki i przywiązanie klientów, co daje nadzieje na długofalowy rozwój.
  • Jednym z elementów strategii jest badanie rynku. To pozwala odpowiednio zarządzać ryzykiem.

Jak stworzyć skuteczną strategię sprzedaży w e-commerce?


Skuteczna strategia e-commerce to holistyczne, precyzyjnie i szczegółowo opracowany plan, który ma za zadanie ułatwienie realizacji zamierzonych działań biznesowych. Założenia takiej strategii powinny być oparte na wnikliwej analizie wewnętrznej (mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa) oraz zewnętrznej (szans i zagrożeń płynących z branży, a nawet całego rynku). Warto przyjrzeć się również docelowej grupie klientów.

Tworzenie strategii marketingowej wymaga dokładnego poznania swoich oczekiwań oraz otoczenia. Działania zmierzające w tym celu warto podzielić na sześć etapów uwzględniających kluczowe aspekty strategicznych obszarów Twojego biznesu:

  • Analiza rynku – podczas przeprowadzania takiej analizy postaraj się dokładnie zdefiniować docelową grupę Twoich odbiorców, ich potrzeby i nawyki konsumenckie. W kolejnym etapie zbadaj swoją konkurencję – zwróć szczególną uwagę na rynkowych liderów. Postaraj się poszukać czynników, które zadecydowały o ich aktualnej pozycji. Ostatnim krokiem będzie wybór asortymentu Twojego sklepu internetowego.
  • Kompletowanie zespołuprzeanalizuj wewnętrzne możliwości Twojego przedsiębiorstwa. Postaraj się otoczyć lojalnym, doświadczonym i kompetentnym zespołem pracowników.
  • Wskazanie najistotniejszych celów działania z uwzględnieniem oczekiwanych wyników sprzedażowychdzięki wyznaczeniu celów biznesowych, będziesz w stanie mierzyć swoje postępy i doskonalić się.
  • Podjęcie współpracy z partnerami ITwybierz odpowiedni typ platformy e-commerce. Początkującym przedsiębiorcom szczególnie polecamy SaaS-y, czyli platformy abonamentowe Software as a Service. Są to gotowe oprogramowania do tworzenia sklepów internetowych. Ich użytkownicy wybierają i dostosowują gotowe szablony. To wygodne rozwiązanie pozwalające zaoszczędzić sporo czasu i skupić całą swoją uwagę na sprzedaży. Jednym z dostawców takich rozwiązań jest Sky-Shop, którego usługi gorąco polecamy.
  • Stworzenie planu procesów logistycznych i dystrybucyjnychzastanów się, jak rozwiążesz kwestie związane z: kompletowaniem, pakowaniem, wysyłaniem i dostarczaniem zamówień do ich odbiorców.
  • Stworzenie strategii marketingowejmowa tutaj o bardzo rozbudowanych działaniach, których katalog powinien odpowiadać specyfice działania Twojego biznesu oraz Twoim preferencjom. Więcej na ten temat napiszemy w poniższym akapicie.

👉 Dowiesz się więcej, czytając nasz tekst: Co to jest platforma e-commerce i jak wybrać najlepsze oprogramowanie dla swojego biznesu Kompleksowy poradnik

Jakie elementy powinny się znaleźć w dobrej strategii e-commerce?


Możliwości marketingu cyfrowego są naprawdę duże. Właściciele sklepów internetowych mogą korzystać z rozmaitych rozwiązań z zakresu promocji marki i docierania do potencjalnych odbiorców. Przygotowując strategię, warto pamiętać o:

  • Wyborze odpowiedniej platformy e-commerce – ta powinna być dobrze zaprojektowana i łatwa w obsłudze. Dobrze, żeby została wyposażona w filtry umożliwiające wygodne wyszukiwanie produktów oraz mechanizmy usprawniające płynne przeprowadzenie procesu zakupowego (zarządzanie produktami, koszykiem zakupowym i płatnościami) Nie bez znaczenia jest również szata graficzna sklepu online.
  • Optymalizacja SEOstrona powinna zostać zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek internetowych. Dzięki temu sklep będzie bardziej widoczny w wynikach wyszukiwania, co bezpośrednio przyczyni się do poszerzenia jego zasięgów i popularności. Warto pomyśleć o: odpowiednich słowach kluczowych, unikalnych opisach produktów, zoptymalizowanych tagach oraz stosowaniu linkowania wewnętrznego.
  • Tworzenie wartościowego contentuContent Marketing, a więc tworzenie wartościowych i przekonujących treści, które będą ściśle powiązane z oferowanymi produktami, pozwoli na zbudowanie zaufania wśród klientów oraz pomoże walkę o ilość konwersji. Marketing treści przejawia się najczęściej w prowadzeniu bloga wyposażonego w szereg: poradników, przewodników i recenzji.
  • Personalizacjana rynku dostępnych jest tak wiele produktów i firm, że konsumenci mogą czuć się przytłoczeni ich ilością. Z tego względu warto zbierać o nich dane i w ten sposób starać się tworzyć spersonalizowane oferty i rekomendacje. Dobrym pomysłem jest również podejmowanie prób reaktywowania porzuconych koszyków.
  • Social mediaobecnie ogromny potencjał marketingowy tkwi w działaniach podejmowanych w social mediach, a szczególnie na: Facebooku, Instagramie oraz TikToku.
  • Reklamywarto rozeznać się w zasadach funkcjonowania reklam online – Google Ads i Facebook Ads.

Czy stworzenie strategii marketingowej dla sklepu internetowego ma sens?


Do tej pory myślałeś, że samo utworzenie sklepu internetowego pozwoli Ci rozpocząć sprzedawać i generować dobre wyniki? Nic bardziej mylnego! Nawet najlepiej zoptymalizowane i najbardziej przyjazne wizualnie sklepy online nie będą przynosić dużych zysków, jeśli nie będziesz prowadził działań marketingowych.

Strategie e-commerce poprawiają widoczność sklepu w przeglądarkach i pozwalają zamienić klientów potencjalnych w tych rzeczywiście dokonujących zakupów.

Przykłady świetnie działających strategii e-commerce


Główna strategia sprzedaży w sklepie internetowym składa się najczęściej z szeregu mniejszych strategii dotyczących konkretnych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa. Poniżej prezentujemy opisy kilku z nich, które obecnie przynoszą największe korzyści rynkowe.

Strategia SEO dla e-commerce

SEO dla sklepów internetowych ma kluczowe znaczenie. Chodzi tutaj bowiem o odpowiednie zoptymalizowanie strony, aby ta wysoko pozycjonowała się w wyszukiwarce Google oraz innych, mniej popularnych wyszukiwarkach internetowych. To podstawowy czynnik decydujący o zwiększeniu widoczności e-sklepu w sieci. 

SEO obejmuje szereg działań, wśród których do najważniejszych należą:

  • analiza słów kluczowych;
  • optymalizacja treści;
  • optymalizacja kodu strony;
  • pozyskiwanie wartościowych linków;
  • personalizacja treści i segmentacja klientów;
  • optymalizacja obrazów.

Strategia UX dla e-commerce

User Experience (UX) to proces mający na celu poprawienie komunikacji występującej pomiędzy klientem a produktem sprzedawanym online. Pozytywne odczucia klientów wpływają na poszerzenie skuteczności sprzedażowej i lojalność klientów.

Jak wyglądają działania UX-owe w praktyce?

  • Projektowanie i testowanie intuicyjnego interfejsu sklepu internetowego.
  • Optymalizowanie procesu zakupowego.
  • Personalizowanie oferty i treści.
  • Wprowadzenie optymalizacji dla urządzeń mobilnych.
  • Dbałość o tempo ładowania strony.
  • Dbałość o bezpieczeństwo.

Content marketing dla e-commerce

Działania content marketingowe to przede wszystkim:

  • tworzenie opisów produktów i opisów kategorii;
  • tworzenie bloga;
  • tworzenie treści multimedialnych;
  • prowadzenie profili w mediach społecznościowych;
  • tworzenie i rozsyłanie do klientów newsletterów.

👉 Dowiedz się więcej, czytając: Jak tworzyć content w sklepie internetowym, który zwiększa ruch?

Retargeting

Retargeting to strategia mająca obniżyć odsetek porzuconych koszyków. Opiera się on na wyświetlaniu spersonalizowanych reklam osobom, które wcześniej odwiedziły sklep, ale nie dokonały zakupu. Ostatnio dużą popularność zyskał remarketing dynamiczny, a więc wyświetlanie spersonalizowanych reklam, których treść dostosowuje się do zachowań klienta na stronie sklepu online.

Strategia e-commerce – podsumowanie


Dobrze zaplanowana strategia pozwala: zwiększyć sprzedaż, sprawdzić tempo rozwoju przedsiębiorstwa, poprawiać poziom obsługi klienta oraz wdrażać nowe rozwiązania i odnajdywać nowe kanały dystrybucji. Strategia ecommerce powinna zostać dostosowana do różnych grup docelowych klientów i pozwolić wyróżnić się przedsiębiorstwu na tle konkurencji.

No votes yet.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here