Pierwsze kroki w e-commerce

Pierwsze kroki w e-commerce

Bez kategorii Brak komentarzy do Pierwsze kroki w e-commerce

Sklep internetowy może być zupełnie niezłym pomysłem na życie, niezależnie od tego, czy ma być głównym, czy tylko dodatkowym źródłem dochodu. W każdym przypadku uruchomienie e-sklepu powinno być poprzedzone badaniami rynku i sporządzeniem biznesplanu, uwzględniającego budżet i spis wszelkich niezbędnych elementów i narzędzi.

Dlaczego sklep to dobry pomysł na biznes?

Internet odgrywa w handlu coraz istotniejszą rolę. Ma swój udział w decyzjach zakupowych także tych klientów, którzy finalnie dokonują zakupów w sklepach stacjonarnych. Dysponując smartfonem lub tabletem, konsument może skorzystać z porównywarki cen i zdecydować się na zakup w sklepie internetowym bądź w stacjonarnym, w którym właśnie się znajduje. Co ciekawe, klienci, którzy z zasady kupują w sklepach internetowych, pogrupowani są według kryteriów dokonywania zakupów w sieci:

  • wygody,
  • większego wyboru,
  • przyjemności z zakupów,
  • ceny, która w sklepie internetowym jest na ogół niższa niż w stacjonarnym ze względu na niższe koszty funkcjonowania.

Podczas zakładania sklepu internetowego pamięć o osobach przeglądających ofertę na urządzeniu mobilnym jest bardzo ważnym element strategii sprzedaży wielokanałowej. Stanowi podporę i uzupełnienie sprzedaży stacjonarnej (o ile takowa jest prowadzona).

Jak zacząć prowadzić sklep internetowy?

Oczywiście, od formalności. Najpierw wymyślamy nazwę sklepu. Nie może ona być zbyt wymyślna i trudna. Marketingowo najlepsze są nazwy, dające się wymówić identycznie we wszystkich językach i niezbyt długie, rzecz jasna powiązane z asortymentem sprzedaży. Ponadto, nazwa sklepu musi pasować do domeny, którą wybieramy i sprawdzamy, czy jest wolna, na stronie Krajowego Rejestru Domen.

Kolej na zarejestrowanie działalności gospodarczej. Działalność jednoosobowa jest najprostszą i najtańszą formą prawną. Należy uzyskać numery NIP i REGON, zgłosić działalność do VAT i znaleźć biuro rachunkowe, które poprowadzi naszą księgowość. Ważne: przy jednoosobowej działalności rozliczenia można prowadzić na podstawie KPiR (księgi przychodów i rozchodów). Jeżeli działalność ma formę spółki, wymagane jest prowadzenie pełnej księgowości. Możemy ewentualnie prowadzić księgowość samodzielnie. Konieczne będzie też odprowadzanie comiesięcznej składki do ZUS.

Tworzenie sklepu internetowego

W procesie tworzenia sklepu internetowego należy wziąć pod uwagę następujące aspekty:

Adres i hosting sklepu.

Platforma, na której będzie osadzony sklep.

Wypełnienie sklepu.

Analiza i monitorowanie.

Adres internetowy jest istotny z marketingowego punktu widzenia. W jego nazwie powinno się zawierać słowo kluczowe związana z branżą, co ma zasadniczy wpływ na pozycjonowanie. Nie musi to być nazwa firmy (choć nie ma przeszkód, aby tak było). Natomiast do hostingu na początek wystarczający będzie standardowy serwer. W trakcie działalności zostanie to zweryfikowane i wówczas będzie można zadecydować o pozostaniu na serwerze dotychczasowym, bądź o przeniesieniu sklepu na serwer specjalistyczny.

Wybór platformy zależy od funduszy, jakimi dysponujemy. Najtańsze umożliwiają uruchomienie sklepu z dość ograniczonymi możliwościami, droższe dają możliwość personalizacji. Zawsze jednak nasz sklep powinien być przyjazny dla SEO, aby wyeliminować koszty optymalizacji, a także mieć wsparcie zaplecza technicznego na wypadek jakiejkolwiek awarii lub błędu. Musi też uwzględniać zasady usability. Dobrze jest znaleźć firmę, która zajmie się kompleksową obsługą naszego sklepu pod tym względem, jak również pozycjonowaniem, copywritingiem, obsługą mediów społecznościowych, growth hackingiem, oprogramowaniem i rozbudową sklepu. Niektórzy właściciele sklepów internetowych współpracują z kilkoma firmami, z których każda zajmuje się inną stroną obsługi, jednak jest to mniej wygodne rozwiązanie.

Przeczytaj także: Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Wygląd i treść sklepu powinna wzbudzać zaufanie klienta. Należy pamiętać, że będzie on płacił za towar z góry. Dlatego informacje na witrynie naszego sklepu muszą być rzetelne, a jednocześnie unikatowe, a sama witryna powinna być źródłem, do którego warto się odnosić i linkować z innych portali. Prawdziwość informacji i oryginalność treści, a także (o czym wielu właścicieli sklepów internetowych często zapomina) jej poprawna polszczyzna, zdecydowanie przyczynią się do zwiększenia sprzedaży.

Analizę i monitorowanie nie tylko sprzedaży, ale i ruchu na sklepie należy prowadzić codziennie. Od początku domena powinna być podłączona do Google Search Console i Google Analytics. Są to bezpłatne rozwiązania, umożliwiające śledzenie ruchu na stronie. Warto też skorzystać z innych narzędzi, które pozwolą zaobserwować np. poczynania konkurencji i jej politykę sprzedaży.

Płatności i bezpieczeństwo

Strona sklepu powinna być zaprojektowana także do wyświetlania na urządzeniach mobilnych (w wersji RWD) z możliwością pełnej obsługi. Kupującym należy dać wybór opcji płatności – przelew zwykły (z opcją zalogowania się do banku z poziomu sklepu), karta płatnicza (tzw. szybka płatność) lub płatność za pobraniem. Niektóre sklepy udostępniają tę ostatnią opcję jedynie zarejestrowanym klientom, pozostałym umożliwiając dokonanie zakupu bez rejestracji.

Warto z czasem rozważyć możliwość przyjmowania zapłaty w walutach obcych. Jest to wygodne zarówno dla klienta, który może zapłacić za towar np. w euro, jak i dla sklepu, który nie musi ponosić kosztów przewalutowania.

Regulamin sklepu, zgodnie z prawem polskim, musi się znajdować na stronie. Jest to ważny element bezpieczeństwa sklepu. Klient przed dokonaniem zakupu powinien potwierdzić (zaznaczyć okienko), że zapoznał się z regulaminem i go akceptuje. Do dyspozycji klienta warto zamieścić zakładkę z najczęściej zadawanymi pytaniami (FAQ), które pozwolą uniknąć zapychania skrzynki mailowej.

Innym istotnym elementem jest certyfikat SSL. Umożliwia on szyfrowanie wszystkich danych osobistych i bankowych klienta, zabezpieczając je przed pozyskaniem przez niepowołane osoby. Warto zainstalować SSL nie tylko na podstronach z danymi wrażliwymi, ale na całej domenie. Serwer, na którym przechowujemy dane klientów, powinien być również odpowiednio zabezpieczony, a całość zabezpieczona silnym hasłem.

Normą powinno być częste tworzenie kopii zapasowych sklepu na wypadek awarii, które skutkują uszkodzeniem bazy danych.

Hasło dostępu do panelu administracyjnego musi być na tyle silne, żeby uniemożliwić, a przynajmniej maksymalnie utrudnić jego złamanie. Nie może to być sekwencja klawiszy z klawiatury komputera (zarówno wprost, wspak, jak i po ukosie), nasza data urodzenia. PESEL, itp. Hasło np. admin/123456 zupełnie nie zda egzaminu. Natomiast hasło !)D8x!—x$l^pp4#! Jest praktycznie nie do złamania.

Oprócz tego należy regularnie aktualizować skrypt, który wykorzystujemy do prowadzenia sklepu.

Opiekę IT nas naszym sklepem warto powierzyć firmie zewnętrznej. Najlepiej, jeśli będzie to platforma SaaS zdejmująca z nas zdecydowaną większość obowiązków związanych z regulacjami prawnymi, aktualizacjami technicznymi oraz bezpieczeństwem

Autor: Katarzyna Zgorzelska, w konsultacji z TEB Edukacja
Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

Leave a comment

Back to Top