Spis treści artykułu:
Sklepów internetowych przybywa z miesiąca na miesiąc. Dzieje się tak z wielu powodów – to biznes, który nie wymaga dużego kapitału początkowego i da się z nim wystartować w zaledwie kilka dni. Nie bez znaczenia jest również fakt, że co roku liczba Polaków, kupujących online wzrasta – w 2021 roku było to już 62%.
Jak prowadzić sklep internetowy, by odnieść sukces? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które Ci w tym pomogą. Dowiedz się jak założyć sklep internetowy oraz jak go skutecznie prowadzić.
Jak założyć sklep internetowy? Wybierz niszowy asortyment
Spróbuj wpisać w wyszukiwarkę np. “buty damskie”. Twoim oczom powinno się ukazać 77 000 000 wyników, a przynajmniej tyle wyświetliło się mnie w lutym 2021 roku. Spora konkurencja, prawda?
Właśnie dlatego, gdy wybierasz niszową branżę, masz przewagę już na samym starcie.
Własny sklep internetowy z rękodziełem lub unikatowymi produktami to magnes na klientów – jeśli nie mogą znaleźć danego asortymentu gdzie indziej lub tylko w kilku innych miejscach – istnieje duże prawdopodobieństwo, że dokonają zakupu właśnie u Ciebie. Kolejna zaleta prowadzenia sklepu internetowego w takiej branży to mniejsze niż w przypadku konkurencyjnych produktów wydatki na marketing.
Prowadzenie sklepu internetowego ułatwi Ci niezawodne oprogramowanie
Integracje z hurtowniami i portalami aukcyjnymi, hosting, wydajne serwery, szybko wczytująca się strona i jej responsywność – to zaledwie niewielki procent kwestii, z którymi się zetkniesz, prowadząc sklep internetowy. A o wszystkie z nich musisz zadbać nawet jeszcze przed jego otwarciem.
Zamiast się o nie martwić możesz jednak zainwestować w gotowe oprogramowanie sklepu internetowego, które pozwoli Ci uruchomić w pełni funkcjonalną stronę nawet w 1 dzień. To także oszczędności związane z rekrutowaniem programistów oraz gwarancja czytelnego dla użytkowników designu. Koszt platformy e-commerce zaczyna się już od kilkudziesięciu złotych miesięcznie.
Oprogramowanie to jedna z pierwszych decyzji, które trzeba podjąć przy zakładaniu sklepu, zaraz po założeniu działalności gospodarczej. Warto postawić na wysokiej jakości oprogramowanie, które można szybko wdrożyć i przystosować do własnych potrzeb. Takim oprogramowaniem jest na pewno Sky-Shop.pl. Jest to jeden z liderów branży e-commerce w Polsce, który bardzo intensywnie się rozwija i zapewnia dobrej jakości wsparcie techniczne.
Zadbaj o design nastawiony na pozytywne user experience
Słyszałeś o zasadzie, że użytkownika od koszyka powinny dzielić tylko 3 kliknięcia?
To tylko jedna z zasad UX (user experience), którymi warto się kierować, projektując sklep internetowy. Jest ich znacznie więcej, ale wszystkie sprowadzają się do jednego – do tego, by użytkownik w sposób intuicyjny mógł poruszać się po stronie Twojego sklepu. Zapewniam, że nie będzie mu się chciało szukać wyszukiwarki czy przycisku linkującego do strony głównej – jeśli nie znajdzie ich w oczywistych miejscach, prawdopodobnie odwiedzi sklep Twojej konkurencji.
Szybka i najlepiej darmowa dostawa
Dziś nikt nie ma czasu na czekanie – nawet w przypadku przesyłek z zagranicy większość klientów oczekuje, że otrzyma je w ciągu tygodnia-dwóch. Co jeszcze nie jest mile widziane? Wysokie koszty dostawy, rzecz jasna.
Jeśli nie możesz sobie pozwolić na darmową dostawę, oferuj ją od określonej kwoty – np. 200 zł. Skłonisz swoich klientów w ten sposób do dodatkowych zakupów. W końcu lepiej zapłacić za kolejny produkt i cieszyć się darmową dostawą niż wydawać pieniądze na transport paczki, prawda?
Przyjazna polityka zwrotów
Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z ryzykiem, że otrzymany towar nie przypadnie do gustu wszystkim klientom. Mimo, że coraz więcej osób przekonuje się do zakupów online, niektórzy wciąż mają pewne obawy – w końcu dotknięcie, zobaczenie na żywo, czy przymierzenie w przypadku odzieży to zupełnie inne doświadczenie niż oglądanie zdjęć produktów.
Te obawy da się rozwiać, zachęcając jednocześnie do zakupu – przyjazną polityką zwrotów zakupionych towarów. Najlepszym rozwiązaniem jest pokrywanie kosztów wysyłki, dołączanie formularza zwrotu/reklamacji do przesyłki oraz dostarczanie poręcznego opakowania, które w razie potrzeby łatwo można ponownie zapakować i wysłać.
Pamiętaj, by w swojej dobroci nie oferować możliwości zwrotu dożywotnio – standardowy czas to 30 dni od momentu otrzymania paczki.
Jak skutecznie prowadzić sklep internetowy? Zadbaj o jego widoczność
Aby w Twoim sklepie internetowym pojawili się klienci, muszą się o nim skądś dowiedzieć. W pierwszej kolejności na pewno przyjdzie Ci do głowy wyszukiwarka – i słusznie.
Troska o pozycjonowanie (SEO) powinna Ci towarzyszyć już od pierwszych minut działania Twojego e-sklepu. Zadbaj kwestie techniczne (np. przekierowania czy certyfikat SSL), unikalne opisy produktów i kategorii, a także poprawną strukturę linkowania wewnętrznego. Musisz jednak uzbroić się w cierpliwość – na efekty SEO w przypadku nowych sklepów trzeba czekać minimum 6 miesięcy.
A w oczekiwaniu na efekty pozycjonowania, polecamy uruchomić kampanie reklamowe w systemie Google Ads. Sprowadzą one ruch praktycznie natychmiast. Dobrym pomysłem jest wyświetlanie reklam również w mediach społecznościowych – np. na Facebooku.
Prowadź użytecznego, generującego ruch bloga
Jeśli prowadzisz e-sklep, na pewno zetknąłeś się z marketingiem internetowym. Wyżej wspomnieliśmy o SEO i płatnych reklamach, ale jest jeszcze jedna ważna dziedzina, o której w branży e-commerce nie bez powodu wiele się mówi – content marketing, czyli w dużym uproszczeniu dostarczanie użytkownikom różnego rodzaju treści, które dostarczają im wartość (zazwyczaj edukacyjną), a często także generują ruch na stronie. Tak, nawet artykuł, który obecnie czytasz, można zakwalifikować jako content marketing. Nic nie stoi na przeszkodzie, byś w swoim sklepie robił to samo.
Zacznij od prowadzenia bloga, na którym opowiesz czytelnikom o asortymencie Twojego sklepu czy branży. Możesz tworzyć artykuły poradnikowe, które podpowiedzą, jaki produkt wybrać. Możesz publikować rankingi, zestawienia lub dzielić się nowościami z branży czy aktualnościami ze sklepu. Blog pomoże także wypozycjonować Twój sklep na frazy z tzw. długiego ogona, co może dać Ci przewagę nad konkurencją.
Moduł bloga jest wbudowany we wszystkie dobre oprogramowania sklepów internetowych, więc nie musisz się martwić o techniczne zawiłości jego prowadzenia.
Widoczne opinie
Recenzje to jeden z najbardziej skutecznych sposobów na zachęcenie do zakupu i potwierdzenie wiarygodności Twojej marki. Prawdopodobnie sam przed kupnem produktu zapoznajesz się z opiniami na jego temat, dlatego ich znaczenia nie trzeba Ci łopatologicznie tłumaczyć.
Nie chodzi tu wcale o to, byś nimi manipulował – kategorycznie to odradzamy. Mowa tu o umożliwieniu dodawania opinii na stronie Twojego sklepu i w każdym innym miejscu – Facebooku czy w wyszukiwarce Google i eksponowaniu ich potencjalnym klientom. A gdy pojawią się negatywne głosy – od razu reaguj i zawsze odpisuj – Twoi klienci nie mogą czuć się niewysłuchani.
Obsługa klienta na najwyższym poziomie
Standardy obsługi klienta musisz dostosować do swoich klientów i ich zmieniających się, a zarazem rosnących, wymagań. Zadbaj o to, by świadczyć ją za pośrednictwem kanałów, z których Twoi klienci korzystają na co dzień. Millenialsi czy przedstawiciele pokolenia Z nie sięgają chętnie po słuchawkę, wolą kontaktować się z markami za pośrednictwem chatu czy Messengera.
Twoi pracownicy nie muszą obsługiwać klientów 24 godziny na dobę, choć wielu z nich może tego oczekiwać. W łatwych zadaniach mogą wyręczać ich jednak chatboty, które za pomocą prostych narzędzi stworzysz nawet samodzielnie. A gdy automatyzacja nie podoła zadaniom, Twoi konsultanci dowiedzą się o tym już następnego dnia o poranku.
Dowiedz się: Jak poprawić jakość obsługi klienta w Twoim sklepie internetowym?
Jak prowadzić sklep internetowy? Podsumowanie
Prowadzenie sklepu internetowego, który przynosi zyski i ma liczne grono zadowolonych klientów to kompilacja wielu czynników. Wszystko zaczyna się od sprawnego silnika, na którym będzie działał sklep, czyli oprogramowania. Później dzięki interesującym produktom, wygodnym warunkom dostawy i zwrotów, efektywnym działaniom marketingowym i niezawodnej obsłudze przyciągasz i zatrzymujesz w swoim sklepie klientów. Powodzenia!