Spis treści artykułu:
Chcesz rozpocząć działalność polegającą na prowadzeniu sprzedaży w Internecie, ale nie czujesz się na siłach, by zarządzać magazynowaniem i wysyłką towarów? Fulfillment jest dla Ciebie!
To model, który przenosi odpowiedzialność za wspomniane obszary na zewnętrznego wykonawcę. Dzięki niemu spokojnie skupisz się na rozwoju swojego sklepu i zdobywaniu nowych klientów.
Dowiedz się, na czym dokładnie polega fulfillment!
Fulfillment – co to takiego?
Fulfillment to model sprzedaży polegający na przekazaniu działań logistycznych sklepu internetowego firmie zewnętrznej (outsourcing usług logistycznych). W zakresie obowiązków właściciela pozostaje jedynie obsługa klientów, prowadzenie działań marketingowych i planowanie rozwoju marki.
W praktyce wykonawca usługi magazynuje Twój asortyment, a także pakuje i wysyła zamówienia do klientów. Pod warunkiem odpowiednich ustaleń może też zająć się obsługą zwrotów oraz reklamacji.
Jak wygląda fulfillment?
Fulfillment sprowadza się do prostego procesu, który może znacząco odciążyć Cię z obowiązków, nierozerwalnie związanych z prowadzeniem sklepu internetowego. Obejmuje następujące kroki:
- Twój dostawca wysyła towar do operatora zajmującego się fulfillmentem.
- Operator magazynuje towar u siebie.
- Zamówienie z Twojego sklepu internetowego kierowane jest do operatora.
- Operator drukuje dowód sprzedaży i etykiety przewozowe.
- Operator pakuje produkt (zgodnie z Twoimi wytycznymi).
- Zamówienie zostaje przekazane kurierowi.
- Towar trafia do Twojego klienta.
Wady i zalety fulfillmentu w sklepie internetowym
Jak każde inne rozwiązanie, fulfillment ma swoje plusy i minusy. Warto rozważyć je wszystkie wcześniej, aby zyskać pewność co do słuszności podejmowanej współpracy.
Do zalet fulfillmentu na pewno należy zaliczyć:
- oszczędność czasu – nie musisz zajmować się pakowaniem i wysyłaniem przesyłek,
- redukcję kosztów – eliminujesz wydatki związane z wynajmem magazynu i zatrudnianiem pracowników,
- usprawnienie procesów logistycznych w sklepie,
- przeniesienie odpowiedzialności za stan magazynu na zewnętrznego usługodawcę,
- możliwość skupienia na generowaniu zysków i rozwoju marki.
Fulfillment ma też swoje wady, takie jak między innymi:
-
- brak pełnej kontroli nad realizowanymi zamówieniami,
- konieczność realizacji min. 100 zamówień miesięcznie,
- nieopłacalność w przypadku realizowania ponad 1000 zamówień miesięcznie.
Kiedy warto skorzystać z fulfillmentu?
Fulfillment to bardzo wygodne rozwiązanie, ale jak widać po jego wadach i zaletach – nie jest przeznaczone dla każdego. Najlepiej sprawdzi się w przypadku małych i średnich sklepów internetowych, które nie posiadają własnych magazynów. P
rzed zawarciem takiej współpracy zastanów się, czy będzie to dla Ciebie opłacalna decyzja. Prawdopodobnie zaoszczędzisz na niej, jeśli realizujesz od 100 do 1000 zamówień miesięcznie. W innych przypadkach korzystniejsze może okazać się inne rozwiązanie – na przykład wynajęcie powierzchni magazynowej i zatrudnienie pracownika.
Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby skorzystać z fulfillmentu także wtedy, gdy liczba realizowanych przez Ciebie zamówień przekracza 1000 miesięcznie. Pamiętaj jednak, że prawdopodobnie wygeneruje to niepotrzebne koszty.
Inna sytuacja, w której może przydać Ci się taka usługa, to wzrosty wskaźników sprzedaży, w wyniku których zwiększa się Twoje zapotrzebowanie na przestrzeń magazynową. Dobrym rozwiązaniem okaże się wówczas przekazanie części procesów logistycznych zewnętrznemu wykonawcy.
Fulfillment w Amazon i Allegro
Fulfillment w Polsce zyskuje na popularności zwłaszcza od momentu pojawienia się na naszym rynku serwisu Amazon. To jedno ze sztandarowych rozwiązań wprowadzonych przez platformę. Chętnie korzystają z niego sprzedawcy chcący sprostać dość restrykcyjnym wymaganiom marketplace’u, związanym z czasem realizacji zamówień.
Usługa fulfillmentu w Amazon (FBA) działa dokładnie tak samo jak w przypadku każdej innej firmy oferującej outsourcing procesów logistycznych dla e-commerce:
- Zanim zaczniesz prowadzić sprzedaż na Amazon, wysyłasz swoje towary do jednego z jego centrów logistycznych.
- Po otrzymaniu zamówienia od klienta, centrum logistyczne zajmuje się w Twoim imieniu pakowaniem i wysyłką towaru.
- Amazon odpowiada także za obsługę klienta oraz realizację zwrotów produktów i należności.
Jak łatwo się domyślić, za korzystanie z usługi FBA trzeba zapłacić. Koszty zależą zarówno od realizowanej liczby zamówień, jak i od zajmowanej powierzchni magazynowej.
Co ciekawe, wzorem Amazon bardzo podobną usługę wprowadza u siebie Allegro.
Pod Warszawą powstało już gigantyczne centrum logistyczne, które będzie zajmowało się najbardziej czasochłonnymi procesami związanymi ze sprzedażą internetową, a więc magazynowaniem towarów, ich pakowaniem i wysyłką oraz realizacją zwrotów.
Fulfillment a dropshipping
Osoby, które zajmują się już sprzedażą internetową, mogą kojarzyć fulfillment z inną – bardzo podobną – usługą, a mianowiciem z dropshippingiem. To model, który również pozwala prowadzić e-commerce bez konieczności samodzielnego magazynowania i wysyłki towarów.
Różnica pomiędzy obydwoma rozwiązaniami polega głównie na tym, że dropshipping opiera się na współpracy z hurtowniami. W efekcie zdejmuje ze sprzedawcy obowiązek zaopatrywania się w asortyment przed rozpoczęciem działalności.
Możesz bowiem zapłacić za dany produkt dopiero w momencie, gdy znajdziesz na niego kupca. Pozwala Ci to wejść na rynek nawet z minimalnym kapitałem początkowym.
Fulfillment wymaga od Ciebie zainwestowania w towar przed rozpoczęciem sprzedaży. Musisz także liczyć się z koniecznością opłacenia outsource’owanych usług. W dropshippingu usługi te są darmowe, a raczej wliczone w cenę nabywanego w hurtowniach asortymentu.
Sprawdź także: 10 pomysłów na sklep internetowy w dropshippingu.
Fulfillment dla e-commerce – podsumowanie
W zależności od specyfiki Twojego sklepu internetowego możesz zrobić dobry użytek zarówno z dropshippingu, jak i z fulfillmentu.
Aby ułatwić sobie nawiązywanie współpracy z zewnętrznymi dostawcami oraz bieżącą obsługę zamówień, skorzystaj z praktycznych funkcji Sky-Shop, czyli innowacyjnego oprogramowania do zarządzania sprzedażą w sieci!