Fulfillment dla sklepu internetowego – poradnik

    0
    228
    fulfillment dla sklepu internetowego

    Chcesz rozpocząć działalność polegającą na prowadzeniu sprzedaży w Internecie, ale nie czujesz się na siłach, by zarządzać magazynowaniem i wysyłką towarów? Skorzystaj z fulfillmentu!

    To model, który przenosi odpowiedzialność za wspomniane obszary na zewnętrznego wykonawcę. Dzięki niemu spokojnie skupisz się na rozwoju swojego sklepu i zdobywaniu nowych klientów.

    Dowiedz się, na czym dokładnie polega fulfillment!

    Spis treści:

    Fulfillment – co to takiego?
    Jak wygląda fulfillment?
    Wady i zalety fulfillmentu w sklepie internetowym
    Kiedy warto skorzystać z fulfillmentu?
    Fulfillment w Amazon i Allegro
    Fulfillment a dropshipping
    Fulfillment dla e-commerce – podsumowanie

    Fulfillment – co to takiego?


    Fulfillment to model sprzedaży polegający na przekazaniu działań logistycznych sklepu internetowego firmie zewnętrznej. W zakresie obowiązków właściciela pozostaje jedynie obsługa klientów, prowadzenie działań marketingowych i planowanie rozwoju marki.

    W praktyce wykonawca usługi magazynuje Twój asortyment, a także pakuje i wysyła zamówienia do klientów. Pod warunkiem odpowiednich ustaleń może też zająć się obsługą zwrotów oraz reklamacji.

    Jak wygląda fulfillment?


    Fulfillment sprowadza się do prostego procesu, który może znacząco odciążyć Cię z obowiązków, nierozerwalnie związanych z prowadzeniem sklepu internetowego. Obejmuje następujące kroki:

    1. Twój dostawca wysyła towar do operatora zajmującego się fulfillmentem.
    2. Operator magazynuje towar u siebie.
    3. Zamówienie z Twojego sklepu internetowego kierowane jest do operatora.
    4. Operator drukuje dowód sprzedaży i etykiety przewozowe.
    5. Operator pakuje produkt (zgodnie z Twoimi wytycznymi).
    6. Zamówienie zostaje przekazane kurierowi.
    7. Towar trafia do Twojego klienta.

    Wady i zalety fulfillmentu w sklepie internetowym


    Jak każde inne rozwiązanie, fulfillment ma swoje plusy i minusy. Warto rozważyć je wszystkie wcześniej, aby zyskać pewność co do słuszności podejmowanej współpracy.

    Do zalet fulfillmentu na pewno należy zaliczyć:

    • oszczędność czasu – nie musisz zajmować się pakowaniem i wysyłaniem przesyłek,
    • redukcję kosztów – eliminujesz wydatki związane z wynajmem magazynu i zatrudnianiem pracowników,
    • usprawnienie procesów logistycznych w sklepie,
    • przeniesienie odpowiedzialności za stan magazynu na zewnętrznego usługodawcę,
    • możliwość skupienia na generowaniu zysków i rozwoju marki.

    Fulfillment ma też swoje wady, takie jak między innymi:

      • brak pełnej kontroli nad realizowanymi zamówieniami,
      • konieczność realizacji min. 100 zamówień miesięcznie,
      • nieopłacalność w przypadku realizowania ponad 1000 zamówień miesięcznie.

    Kiedy warto skorzystać z fulfillmentu?


    Fulfillment to bardzo wygodne rozwiązanie, ale jak widać po jego wadach i zaletach – nie jest przeznaczone dla każdego. Najlepiej sprawdzi się w przypadku małych i średnich sklepów internetowych, które nie posiadają własnych magazynów. P

    rzed zawarciem takiej współpracy zastanów się, czy będzie to dla Ciebie opłacalna decyzja. Prawdopodobnie zaoszczędzisz na niej, jeśli realizujesz od 100 do 1000 zamówień miesięcznie. W innych przypadkach korzystniejsze może okazać się inne rozwiązanie – na przykład wynajęcie powierzchni magazynowej i zatrudnienie pracownika.

    Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby skorzystać z fulfillmentu także wtedy, gdy liczba realizowanych przez Ciebie zamówień przekracza 1000 miesięcznie. Pamiętaj jednak, że prawdopodobnie wygeneruje to niepotrzebne koszty.

    Inna sytuacja, w której może przydać Ci się taka usługa, to wzrosty wskaźników sprzedaży, w wyniku których zwiększa się Twoje zapotrzebowanie na przestrzeń magazynową. Dobrym rozwiązaniem okaże się wówczas przekazanie części procesów logistycznych zewnętrznemu wykonawcy.

    Fulfillment w Amazon i Allegro


    Fulfillment w Polsce zyskuje na popularności zwłaszcza od momentu pojawienia się na naszym rynku serwisu Amazon. To jedno ze sztandarowych rozwiązań wprowadzonych przez platformę. Chętnie korzystają z niego sprzedawcy chcący sprostać dość restrykcyjnym wymaganiom marketplace’u, związanym z czasem realizacji zamówień.

    Usługa fulfillmentu w Amazon (FBA) działa dokładnie tak samo jak w przypadku każdej innej firmy oferującej outsourcing procesów logistycznych dla e-commerce:

    1. Zanim zaczniesz prowadzić sprzedaż na Amazon, wysyłasz swoje towary do jednego z jego centrów logistycznych.
    2. Po otrzymaniu zamówienia od klienta, centrum logistyczne zajmuje się w Twoim imieniu pakowaniem i wysyłką towaru.
    3. Amazon odpowiada także za obsługę klienta oraz realizację zwrotów produktów i należności.

    Jak łatwo się domyślić, za korzystanie z usługi FBA trzeba zapłacić. Koszty zależą zarówno od realizowanej liczby zamówień, jak i od zajmowanej powierzchni magazynowej.

    Co ciekawe, wzorem Amazon bardzo podobną usługę wprowadza u siebie Allegro.

    Pod Warszawą powstało już gigantyczne centrum logistyczne, które będzie zajmowało się najbardziej czasochłonnymi procesami związanymi ze sprzedażą internetową, a więc magazynowaniem towarów, ich pakowaniem i wysyłką oraz realizacją zwrotów.

    Fulfillment a dropshipping


    Osoby, które zajmują się już sprzedażą internetową, mogą kojarzyć fulfillment z inną – bardzo podobną – usługą, a mianowiciem z dropshippingiem. To model, który również pozwala prowadzić e-commerce bez konieczności samodzielnego magazynowania i wysyłki towarów.

    Różnica pomiędzy obydwoma rozwiązaniami polega głównie na tym, że dropshipping opiera się na współpracy z hurtowniami. W efekcie zdejmuje ze sprzedawcy obowiązek zaopatrywania się w asortyment przed rozpoczęciem działalności.

    Możesz bowiem zapłacić za dany produkt dopiero w momencie, gdy znajdziesz na niego kupca. Pozwala Ci to wejść na rynek nawet z minimalnym kapitałem początkowym.

    Fulfillment wymaga od Ciebie zainwestowania w towar przed rozpoczęciem sprzedaży. Musisz także liczyć się z koniecznością opłacenia outsource’owanych usług. W dropshippingu usługi te są darmowe, a raczej wliczone w cenę nabywanego w hurtowniach asortymentu.

    👉 Sprawdź także: 10 pomysłów na sklep internetowy w dropshippingu.

    Fulfillment dla e-commerce – podsumowanie


    W zależności od specyfiki Twojego sklepu internetowego możesz zrobić dobry użytek zarówno z dropshippingu, jak i z fulfillmentu.

    Aby ułatwić sobie nawiązywanie współpracy z zewnętrznymi dostawcami oraz bieżącą obsługę zamówień, skorzystaj z praktycznych funkcji Sky-Shop, czyli innowacyjnego oprogramowania do zarządzania sprzedażą w sieci! 

    Rating: 5.0/5. From 1 vote.
    Please wait...

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here