Spis treści artykułu:
Trudno wyobrazić sobie dzisiejszy świat bez sklepów funkcjonujących w Internecie. Handel online powoli wypiera ten tradycyjny, stacjonarny i chociaż ciężko dyskutować o tym, czy jest to zjawiskiem pozytywnym, czy też nie, należy wyraźnie podkreślić, że e-commerce stał się kluczowym narzędziem dla współczesnych przedsiębiorców chcących prowadzić skuteczny handel. Sklepy internetowe poszerzają zasięg, przyczyniają się do wzrostu popularności marki i budują pozytywny wizerunek przedsiębiorcy. Jeśli zatem prowadzisz firmę handlową lub dopiero myślisz o otworzeniu biznesu o takim profilu, koniecznie zastanów się nad sprzedażą online, bo właśnie w ten sposób poczynisz stumilowy krok ku zdobyciu przewagi konkurencyjnej.
Platformy e-commerce to rozwiązanie dla osób, które chciałyby szybko i łatwo zbudować własny sklep internetowy, który połączy w sobie funkcjonalność z modnym i przyjemnym designem. Powstały one z myślą o maksymalnym przyspieszeniu procesu rozpoczynania prowadzenia biznesu handlowego online i ułatwieniu jego obsługi.
Poniższy artykuł to kompendium wiedzy dla osób dopiero wkraczających w świat e-commerce. Znajdziesz w nim najistotniejsze informacje, które będą Ci niezbędne przy stawianiu pierwszych kroków w handlu online. Koniecznie zapoznaj się z jego treścią i daj nam znać, czy przypadł Ci do gustu!
Czym są platformy e-commerce?
Sektor e-commerce jest mocno rozbudowany. Obejmuje on cały handel elektroniczny, a więc w szczególności:
- sklepy internetowe;
- portale ogłoszeniowe;
- platformy handlowe;
- grupy sprzedażowe;
- fora internetowe;
- konkretne funkcjonalności mediów społecznościowych.
Platformy e-commerce to oprogramowanie pozwalające na stworzenie, zarządzanie i prowadzenie sklepu internetowego. Najczęściej funkcjonują one w postaci systemów online, które umożliwiają sprawowanie pełnego nadzoru nad handlem w Internecie.
Dostępne na rynku platformy e-commerce różnią się od siebie zakresem funkcjonalności i dedykowanym przeznaczeniem. Analiza tych aspektów jest bardzo istotna pod względem kosztów wdrożenia i utrzymania, ale również możliwości rozwoju Twojego sklepu internetowego.
W czym Ci może pomóc oprogramowanie e-commerce?
Takie platformy wyposażone są w szereg funkcji, które są niezbędne osobom chcącym sprzedawać online. Za ich pośrednictwem będziesz mógł więc przede wszystkim:
- Zarządzać sprzedawanymi produktami – usuwać i dodawać je do sklepu, wprowadzać ich ceny, tworzyć opisy oraz dodawać zdjęcia.
- Zarządzać sprzedażą – a więc w szczególności: przyjmować zamówienia i płatności, organizować wysyłkę i wystawiać dokumenty sprzedażowe.
- Zarządzać magazynem – mowa tutaj o szerokim zakresie działań sprowadzających się do sprawowania nadzoru nad zapleczem magazynowym – odbieranie, realizacja i wysyłka zamówień.
- Kontaktować się z klientem przy pomocy wiadomości e-mail lub chatów. Platformy umożliwiają również: wysyłkę newslettera, tworzenie baz kontaktowych klientów, czy wdrożenie formularzy kontaktowych.
- Prowadzić działania marketingowe – prowadzić bloga, organizować promocje, wprowadzać programy lojalnościowe, zbierać rekomendacje, prowadzić działania SEO, tworzyć reklamy.
- Zarządzać i utrzymywać dane w sposób bezpieczny.
- Przeprowadzać integracje z zewnętrznymi narzędziami, programami i instytucjami. Mowa tutaj w szczególności o: serwisach płatniczych, bankach, porównywarkach cen, katalogach firmowych, mapach oraz firmach kurierskich.
- Korzystać z opcji dodatkowych – szczególnie przydatne mogą okazać się: aplikacja mobilna, księgowość, dostęp do wsparcia technicznego, międzynarodowy zasięg, czy możliwość edytowania kodu źródłowego.
Musisz pamiętać, że funkcje posiadane przez poszczególne platformy e-commerce mogą się od siebie znacznie różnić. To właśnie analiza dostępnych funkcjonalności oraz zestawienie ich z kosztami, powinny stanowić podstawę dla wyboru najlepszego rozwiązania dla Twojego biznesu!
👉 Dowiesz się więcej, czytając o tym, jakie funkcje powinien posiadać każdy sklep internetowy: Prosty sklep internetowy – co musi zawierać i jak go założyć?
Zanim założysz sklep internetowy, poznaj rodzaje platform e-commerce!
Na rynku z powodzeniem znajdziesz platformy e-commerce oferujące Ci kompletne szablony dla sklepu internetowego, które będzie trzeba jedynie wypełnić własną treścią. Jeśli jednak cenisz sobie pełną swobodę i samodzielność w zakresie tego rodzaju prac, to możesz również zbudować swój sklep od zera.
Jesteś początkujący w temacie i nie wiesz, które z nich wybrać? Czytaj dalej i sprawdź, czym charakteryzują się poszczególne rodzaje platform e-commerce!
Kiedy już zdobędziesz niezbędną wiedzę, ustal własne priorytety i wybierz taką platformę, która będzie najlepiej dopasowana do Twojego biznesplanu oraz najsilniej odpowiadała na Twoje potrzeby.
Platforma e-commerce w typie Open Source
Open Source to ogromna elastyczność w działaniu i wielki potencjał, które jednak wymagają posiadania sporej wiedzy.
Platformy w typie Open Source dają użytkownikowi pełen dostęp do kodu źródłowego, a więc nie ograniczają go w kwestii wyglądu, czy funkcjonalności budowanego sklepu internetowego. Ich zainstalowanie i korzystanie z wersji podstawowej zawsze są bezpłatne. Czasami się jednak zdarza, że zapłacić będzie trzeba za możliwość korzystania z rozbudowanych funkcjonalności i opcji dodatkowych. Te jednak najczęściej nie są potrzebne osobom stawiającym pierwsze kroki w biznesie online.
Pamiętaj, że korzystając z platform Open Source, będziesz musiał wykupić hosting oraz domenę.
Platforma e-commerce w typie SaaS – platformy abonamentowe Software as a Service
SaaS (ang. Software as a Service) jest oprogramowaniem do tworzenia sklepów internetowych wyposażonym w gotowe szablony. To rozwiązanie płatne. Abonament wykupuje się najczęściej na miesiąc, trzy miesiące lub na rok. Jego cena będzie uzależniona od wybranego okresu oraz zakresu funkcjonalności, w jakie ma zostać wyposażony Twój sklep.
W SaaS nie dostaniesz dostępu do zmieniania kodu źródłowego, ale nie powinno Ci to przeszkadzać, ponieważ z poziomu panelu administracyjnego będziesz mógł w pełni zarządzać swoim sklepem.
SaaS jest doskonałym rozwiązaniem dla początkujących przedsiębiorców, którzy chcieliby założyć swój pierwszy sklep internetowy. To świetna opcja dla przedsiębiorców, którzy chcieliby się skupić na sprzedaży i rozwoju sklepu, nie na technikaliach związanych z jego prowadzeniem i utrzymaniem w sieci. Korzystanie z gotowego sklepu znacznie ułatwi i przyspieszy pracę. SaaS-y świetnie się sprawdzą przy większości rodzajów sklepów online.
👉 Chciałbyś dowiedzieć się jeszcze więcej na temat e-sklepu na SaaS? Koniecznie obejrzyj poniższy film!
E-sklep na licencjonowanej platformie e-commerce
Platformy licencjonowane to bardzo zaawansowane i rozbudowane narzędzia do tworzenia sklepów online. Dedykowane są dużym firmom i projektom. Koszt ich zakupu i obsługi opiewa nawet na kilkaset tysięcy złotych rocznie, a stawki najczęściej uzależnione są od wielkości obrotów.
Sklepy e-commerce funkcjonujące na podstawie licencji posiadają bardzo szeroką funkcjonalność, a ich właściciele mogą liczyć na wsparcie wyspecjalizowanych doradców. Tworzone są one w sposób umożliwiający osiągnięcie maksymalnie dużej konwersji.
Dedykowana platforma e-commerce
Platformy dedykowane to nic innego jak własne CMS-y, a więc zupełnie zindywidualizowane rozwiązania. Tworzone są one przez programistów i są w 100% zgodne z oczekiwaniami właścicieli sklepów internetowych. To opcje idealne dla silnie nietypowych i wyspecjalizowanych e-biznesów.
Platformy dedykowane zazwyczaj utrzymywane są przez zespół specjalistów: programistów, specjalistów od PR-u, marketingowców, specjalistów SEO i copywriterów. Tworzy się je zupełnie od podstaw. Najczęściej są one własnością jednej firmy lub grupy zrzeszonych przedsiębiorstw.
Chociaż korzystanie z platform dedykowanych nie wymaga opłacania abonamentów, to potrzebują ciągłego utrzymywania rzeszy pracowników, co może być bardzo kosztowne.
Wybór odpowiedniej platformy e-commerce dla biznesu online – na co zwrócić uwagę?
Na rynku występują różne rodzaje platform e-commerce i szereg firm dostarczających takie rozwiązania. Zanim jednak zdecydujesz się na wybór tej najbardziej odpowiedniej dla siebie, dokładnie zapoznaj się z jej specyfiką.
Na co dokładnie powinieneś zwrócić uwagę?
- Dostępne funkcje
- Struktura sprzedażowa
- Komfort obsługi
- Wygląd interfejsu
- Dostępne metody tworzenia własnego sklepu online
- Szybkość i swoboda działania
- Dostarczane rozwiązania marketingowe
- Stosowane rozwiązania związane z bezpieczeństwem danych
- Dostępne możliwości z zakresu integracji z zewnętrznymi narzędziami lub programami
- Koszty związane z korzystaniem z danego oprogramowania
Najlepsza platforma e-commerce – opinie
Oczywiste jest, że chcąc otworzyć własny biznes, musisz przeprowadzić wnikliwą analizę konkurencji. Niezależnie od rodzaju przedsięwzięcia, będziesz musiał zorientować się:
- Jacy są najwięksi “gracze” funkcjonujący w Twoim sektorze działalności?
- Z kim będziesz musiał rywalizować?
- Jakie są mocne i słabe strony Twojej konkurencji?
- Jaką strategię stosuje Twoja konkurencja i co możesz zrobić, aby Twoja była skuteczniejsza?
Pamiętaj, że konkurencja w Internecie jest naprawdę duża. Powinieneś zatem dążyć do dotarcia do jak najszerszego grona odbiorców, przyciągnąć do siebie jak najliczniejsza ich grupę i sprawić, aby osoby te stały się Twoimi stałymi Klientami.
Co zatem zrobić, żeby Twój sklep wyróżniał się spośród innych? Postaw na jakość, funkcjonalność i przejrzystość! Odpowiednio zoptymalizuj strukturę serwisu, szablon i stosowane technologie.
Najlepiej będzie, jeśli przejrzysz dziesiątki sklepów internetowych swojej konkurencji i wybierzesz w nich elementy, które najbardziej Ci się podobają, a następnie wdrożysz je do własnego e-sklepu.
Zastanawiasz się, która platforma e-commerce będzie najlepszą dla Ciebie? Naszym zdaniem postawienie na Sky-Shop będzie prawdziwym strzałem w dziesiątkę! Nie wierz nam jednak na słowo, tylko już teraz sam przetestuj jego możliwości!
Co to jest platforma e-commerce – najważniejsze informacje
Platforma e-commerce to oprogramowanie do prowadzenia e-sklepu. Wybór platformy e-commerce powinien być uzależniony od branży, modelu biznesowego i sposobu, w jaki sprzedawca internetowy chce prowadzić sprzedaż. Bardzo istotne będą tutaj również: budżet na utworzenie i prowadzenie sklepu, preferowany sposób zarządzania produktami, dostawami i magazynem oraz pomysł na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce.
Klienci oczekują, że sklep internetowy będzie: intuicyjny w obsłudze, dostępny na urządzeniach mobilnych, przyjemny wizualnie i oferujący rozmaite sposoby płatności oraz dostawy. Z tego też względu od wyboru odpowiedniej platformy e-commerce zależy Twój sukces w biznesie!