Darmowa reklama sklepu internetowego – poradnik

0
2406
darmowa reklama sklepu internetowego

Prowadzisz sklep internetowy i nie posiadasz środków, które mógłbyś swobodnie zainwestować w jego profesjonalną reklamę? Dowiedz się, jak bezpłatnie promować swój biznes w sieci. Darmowa reklama sklepu internetowego jest możliwa – wystarczy wiedzieć, jak się za nią zabrać. Przeczytaj poradnik i sprawdź, jak reklamować e-sklep w Internecie za darmo.

Darmowa reklama sklepu internetowego poprzez SEO


68% wszystkich działań użytkowników sieci zaczyna się w wyszukiwarce. Zaliczają się do nich też zakupy online, dlatego jednym z najlepszych sposobów na reklamę sklepu internetowego jest dbałość o jego widoczność w Google poprzez pozycjonowanie SEO. Wbrew temu, co Ci się wydaje, na pozycjonowanie nie musisz wydawać ani złotówki!

Działania on-site SEO

Tak naprawdę, wiele czynności, które mogą poprawić widoczność Twojego sklepu w wyszukiwarce, możesz wykonać całkowicie samodzielnie – szczególnie, jeśli wybrałeś oprogramowanie e-commerce, które umożliwia prostą edycję podstawowych elementów SEO strony.

Są to m.in. nazwy i opisy kategorii oraz produktów czy też meta tagi, które możesz opracować bez żadnego wsparcia zewnętrznego. Zredaguj lub zmodyfikuj te treści, optymalizując je pod wybrane frazy kluczowe i synonimy. Wszystkiego możesz nauczyć się z bezpłatnych materiałów edukacyjnych czy też od konkurencji!

Prowadź też bloga sklepu internetowego – to narzędzie content marketingowe, które doskonale wspiera pozycjonowanie. Teksty na bloga również możesz pisać sam. Nie powinno to sprawić Ci trudności, jeśli sprzedajesz rzeczy, na których dobrze się znasz. Pomysłów na tematy możesz szukać w Google lub u bezpośredniej konkurencji.

Ponadto, sprawdź szybkość ładowania Twojej strony i spróbuj wykryć, a następnie zmodyfikować elementy, które ją spowalniają. Być może powinieneś dokonać kompresji obrazów, zmniejszyć liczbę elementów graficznych czy dynamicznych lub zrezygnować z niektórych rozwiązań estetycznych.

Off-site SEO

Pozycjonowanie sklepu internetowego to nie tylko działania wewnątrz witryny (on-site), ale również poza nią (off-site). To one właśnie owiane są złą sławą tych najbardziej kosztownych. Mówi się, że konieczne do skutecznego pozycjonowania linki zewnętrzne zdobywa się stosunkowo drogimi sposobami – np. dzięki płatnym publikacjom czy reklamom.

Istnieją jednak rozwiązania, dzięki którym możesz pozyskać je za darmo:

  • Wymieniaj się linkami z firmami i sklepami, które nie należą do Twojej bezpośredniej konkurencji (metodą link za link).
  • Podejmuj długofalowe współprace z ww. podmiotami, które pozwolą Ci na wykorzystanie ich możliwości w szerszym zakresie.
  • Bierz udział w wydarzeniach branżowych, dzięki czemu pozyskasz wzmianki o Twoim sklepie w witrynach tych wydarzeń.

Zanim zaproponujesz współpracę ww. podmiotom sprawdź, czy ich witryny są wartościowe. Możesz to orzec na podstawie liczby unikalnych użytkowników, którzy je odwiedzają (przed rozpoczęciem współpracy proś o ich podanie), lub w oparciu o analizę danych z odpowiednich narzędzi SEO (jeśli z nich korzystasz).

Wyżej wymienione działania pochłaniają co prawda dużo czasu, ale są dobrymi alternatywami dla płatnych metod pozycjonowania, które może kosztować od kilkuset do nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie – w zależności od wielkości e-sklepu i branży, czy też cennika i renomy podmiotu zajmującego się realizacją działań SEO.

Darmowa reklama e-sklepu w mediach społecznościowych


Sposobem na darmowe reklamowanie sklepu online jest także aktywne działanie w mediach społecznościowych. Portale i aplikacje takie jak Facebook, Instagram, Twitter, TikTok czy LinkedIn odwiedza codziennie ogromna liczba użytkowników, do których możesz dotrzeć niemal całkowicie bezpłatnie!

Wystarczy, że założysz konta lub profile Twojego e-sklepu w miejscach, w których spodziewasz się klientów z Twojej grupy docelowej. Prawdopodobnie znajdzie się wśród nich Facebook, gdyż imperium Marka Zuckerberga integruje ze sobą ludzi z wielu środowisk.

  • Jeśli działasz w branży kosmetycznej, odzieżowej czy spożywczej (a także innych, w których duże znaczenie ma szeroko rozumiana estetyka), może przydać Ci się też Instagram.
  • W przypadku, gdy chcesz dotrzeć do klientów wykształconych, zorientowanych na karierę czy biznesowych, możesz rozważyć również LinkedIn.
  • Jeżeli Twoimi odbiorcami są ludzie rozrywkowi i osoby z pokolenia X,Y lub Z, dobrym pomysłem może być wejście w TikTok.
  • Większą liczbę klientów zagranicznych (szczególnie ze Stanów Zjednoczonych i Kanady) możesz pozyskać działając na Twitterze.

W ww. serwisach możesz działać na różne sposoby – bezpłatna reklama sklepu internetowego na ich łamach opiera się jednak głównie na regularnym dodawaniu treści i multimediów, budowaniu społeczności oraz wchodzeniu w interakcje z odbiorcami. Wszystkie działania możesz wykonywać samodzielnie, jeśli oczywiście masz na nie czas.

Dobre efekty przyniesie wykorzystanie skutecznych i niestandardowych metod promocji, o których przeczytasz na blogu: https://www.growthhacking.pl/

Bezpłatna reklama sklepu online w Google


Jeśli interesuje Cię darmowa reklama sklepu internetowego, powinieneś również przyjrzeć się bliżej bezpłatnym produktom i usługom Google dla firm oraz sprzedawców internetowych. Sprawdź, jak możesz je wykorzystać.

Google Moja Firma

Zakładając wizytówkę sklepu internetowego w Google Moja Firma, otrzymasz więcej niż tylko wartościowy link do Twojej strony od Google. Poznaj inne korzyści związane z posiadaniem profilu firmowego Moja Firma, które można uznać za ciekawe formy bezpłatnej reklamy sklepu internetowego:

  • Profil Google Moja Firma może stać się centrum opinii o Twoim sklepie. W wizytówce Twojego sklepu internetowego Google będą bowiem widoczne oceny (w postaci gwiazdek) i recenzje (tekstowe) od klientów. Przy użyciu profilu Google możesz też na nie odpowiadać!
  • Uzupełniając dane Twojej firmy wraz z adresem działalności, uzyskasz także bezpłatną reklamę sklepu internetowego w Mapach Google (co może być dla Ciebie szczególnie istotne, jeśli prowadzisz e-sklep z dostawą lokalną lub oferujesz produkty dla osób mieszkających czy przebywających na określonym obszarze).
  • W informacjach o firmie możesz również zawrzeć godziny otwarcia Twojego sklepu. Gdy wybierzesz opcję 24h na dobę, umożliwisz odnalezienie swojej witryny osobom, które szukają informacji o otwartych sklepach podobnych do Twoich o nietypowych porach (np. wcześnie rano, późnym wieczorem czy w nocy).

W profilu Google Moja Firma możesz dodawać również zdjęcia, które pomogą Ci w bezpłatnej promocji Twojego e-biznesu. Nie mogą to być co prawda fotografie typowo reklamowe, takie jak np. bannery, ale możesz dodać np. logo swojego sklepu, zdjęcia Twojego zespołu czy też takie, które prezentują Twoje najlepsze produkty.

  • Wizytówka Google posiada także funkcję dodawania wpisów, którą możesz wykorzystać np. do zapraszania do lektury artykułów pojawiających się na Twoim blogu pod pozycjonowanie czy też informować o aktualnych promocjach i wyprzedażach w Twoim sklepie.

Google Merchant Center

Jako właściciel sklepu internetowego możesz także założyć konto sprzedawcy w Google Merchant Center. Od listopada 2020 roku, dzięki jego odpowiedniej konfiguracji, możesz całkowicie bezpłatnie skorzystać z automatycznie generowanych i wyświetlanych reklam produktowych (PLA – product listing ads) w zakładce Zakupy Google!

Wystarczy, że otworzysz i zweryfikujesz konto Google Merchant Center, a następnie prześlesz do Google tzw. feed produktowy, czyli plik zawierający wszystkie dane dotyczące asortymentu dostępnego w Twoim sklepie. Możesz go stworzyć samodzielnie lub wygenerować w oprogramowaniu e-commerce, z którego korzystasz.

Platforma sklepów internetowych Sky-Shop posiada wbudowaną integrację z systemem Google Merchant Center, która pozwala na przesłanie wspomnianego feedu produktowego do Google przy pomocy dosłownie kilku kliknięć.

Darmowa reklama sklepu internetowego jest możliwa! Całkowicie samodzielnie i bezpłatnie możesz bowiem zająć się pozycjonowaniem swojego sklepu online, działaniem w mediach społecznościowych i wykorzystywaniem możliwości darmowych produktów i usług od Google. Do dzieła!

Rating: 3.0/5. From 2 votes.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.