Spis treści artykułu:
Otwarcie sklepu internetowego to dopiero początek długiej drogi do sukcesu na rynku e-commerce. Jeśli chcesz pozyskiwać nowych klientów i systematycznie zwiększać sprzedaż, potrzebujesz odpowiednio zaplanowanych działań marketingowych.
Reklama w sieci to bardzo szeroka dziedzina, obejmująca wiele różnych narzędzi i akcji. W tym poradniku postaramy się przybliżyć Ci najważniejsze zasady dotyczące promocji sklepu w Internecie!
Co składa się na strategię marketingową sklepu w Internecie?
Wszelkie działania marketingowe w sieci należy poprzedzić przygotowaniem kompleksowej strategii. Nie musisz jednak opracowywać wielostronicowego dokumentu. Wystarczy, że przeprowadzisz odpowiednie analizy i na ich podstawie wybierzesz właściwe dla Twojego sklepu kanały reklamowe.
Do kluczowych procesów na tym etapie należy przede wszystkim analiza grupy docelowej, analiza konkurencji oraz stworzenie unikalnej propozycji sprzedaży:
- Analiza grupy docelowej ma na celu określenie, kim są osoby, do których chcesz kierować swoją ofertę – a tym samym działania marketingowe. Proces ten wymaga odpowiedzi na pytania o zachowania konsumentów i miejsca ich przebywania w sieci. Pozyskując niezbędne informacje na ich temat, stworzysz tak zwaną buyer personę. To nic innego jak wzorcowy profil Twojego potencjalnego klienta. Jeśli chcesz docierać do różnych grup, możesz opracować kilka takich sylwetek.
- Analiza konkurencji odpowie na pytania o działania podejmowane przez inne firmy w Twojej branży. Dowiesz się, jakie kanały marketingowe są dla nich najważniejsze i jakich klientów w ten sposób pozyskują. Twoim celem na tym etapie jest określenie szans i zagrożeń generowanych przez konkurencję.
- Opracowanie unikalnej propozycji sprzedaży (USP) to bezpośredni efekt powyższych analiz. Właściwe dane pozwolą Ci określić walor, który tylko Ty możesz zaoferować konsumentom. Stanie się on znakiem rozpoznawczym Twojego sklepu i głównym motywem w jego komunikacji marketingowej.
Zanim przejdziesz do działań marketingowych…
Strategia marketingowa dobrze przygotuje Cię do rozpoczęcia działań reklamowych. Zanim jednak zaczniesz je prowadzić, musisz upewnić się, że wszystkie starania nie pójdą na marne. Oznacza to, że Twój sklep musi być gotowy na ruch, jaki chcesz mu zagwarantować. W tym celu należy zweryfikować takie aspekty jak:
- szybkie wczytywanie się strony,
- bezbłędne działanie wszystkich integracji,
- maksymalne skrócenie ścieżki zakupowej,
- zakup certyfikatu SSL,
- przygotowanie regulaminu sklepu i polityki prywatności,
- uzupełnienie wszystkich ofert zdjęciami i opisami.
Co obejmuje marketing sklepu internetowego?
Kiedy już upewnisz się, że Twój sklep internetowy jest gotowy na odwiedziny klientów, możesz spokojnie przejść do realizacji swojej strategii marketingowej. Poniżej przedstawiamy 7 najważniejszych elementów, które powinny wejść w jej skład.
1. Pozycjonowanie
Według statystyk organiczne – a więc bezpłatne – wyniki wyszukiwania odpowiedzialne są za niemal 60% całego ruchu w Internecie. Oznacza to, że właściwe pozycjonowanie Twojego sklepu może zapewnić Ci bardzo szerokie grono potencjalnych klientów.
W tym celu sięgnij po zoptymalizowaną pod SEO platformę e-commerce i zadbaj o takie aspekty techniczne jak przekierowania, meta tagi, responsywność strony czy certyfikat SSL. Przykładem takiego oprogramowania jest Sky-Shop.
Kiedy Twój sklep internetowy będzie już zoptymalizowany pod kątem SEO, zacznij tworzyć wysokiej jakości treści na stronę. Powinny one obejmować zarówno unikalne opisy kategorii i produktów, jak i wartościowe artykuły blogowe. Pamiętaj, że najważniejsze w ich przypadku okaże się dobieranie właściwych słów kluczowych. W procesie pozycjonowania sklepu internetowego nie sposób pominąć też linkowania, dzięki któremu Google oceni Twoją stronę jako rzetelną i wiarygodną.
2. Media społecznościowe
Współcześnie social media to jeden z najważniejszych kanałów marketingowych dla niemal każdej firmy. Nie służą już tylko do budowania relacji między ludźmi, ale także do promowania usług przez przedsiębiorców. Dzięki tym wyjątkowym narzędziom każdy może stworzyć lojalną społeczność wokół swojej marki i przekształcić ją w grono stałych klientów. Odpowiadają za to między innymi publikacje bardzo atrakcyjnych dla odbiorców treści.
Wśród wielu mediów społecznościowych największym potencjałem marketingowym cechują się:
- Facebook – obowiązkowy kanał reklamowy niemal każdej marki, pozwalający nie tylko na budowanie relacji z klientami, ale też na wsparcie sprzedaży poprzez funkcję sklepu oraz kampanie w systemie Facebook Ads.
- Instagram – medium szczególnie popularne w branżach, w których liczy się przede wszystkim design produktów.
- TikTok – jedno z podstawowych narzędzi marketingowych dla firm, które swoje oferty kierują do młodzieży.
- YouTube – pozwalający na publikacje ciekawych materiałów wideo, takich jak rankingi produktów czy praktyczne poradniki.
👉 Przeczytaj także: Social commerce – czym jest?
3. Google Ads
Google Ads to zaawansowany system reklamowy, który pozwala na prowadzenie płatnych kampanii w najpopularniejszej wyszukiwarce świata, a także w sieciach partnerskich i YouTube. Wśród największych zalet tego kanału marketingowego należy wymienić możliwość bardzo precyzyjnego określenia grupy docelowej, a także model CPC, w którym reklamodawca płaci jedynie za efekty kampanii, a nie za samą jej emisję.
Reklamy w Google Ads mogą przyjmować bardzo różne formy, z których każda sprawdzi się w nieco innych okolicznościach. Do najpopularniejszych rozwiązań należą:
- reklamy w sieci wyszukiwania – sponsorowane wyniki wyszukiwania, które wyświetlają się nad organicznymi,
- reklamy produktowe – dostępne dla sklepów zintegrowanych z Google Merchandise Center i przyjmujące postać kafelków produktowych w wyszukiwarce,
- remarketing – kampanie kierowane do użytkowników, którzy odwiedzili już kiedyś Twój sklep, i wyświetlane w sieci reklamowej Google,
- kampanie w YouTube – reklamy wideo emitowane przed filmami zamieszczonymi w serwisie lub w ich trakcie.
4. Facebook Ads
System Facebook Ads działa bardzo podobnie jak opisany wyżej Google Ads i cechuje się tymi samymi zaletami. Z płatnych reklam na Facebooku warto korzystać zwłaszcza wtedy, gdy zależy Ci na dotarciu do szczegółowo określonej grupy odbiorców.
W tym przypadku także możesz korzystać z wielu różnych formatów – od prostych grafik, przez karuzele, aż po materiały wideo.
5. Content marketing
Jak już wiesz, treści publikowane na stronach Twojego sklepu internetowego mają ogromne znaczenie dla SEO. Między innymi dlatego poświęcony jest im cały dział marketingu cyfrowego, czyli content marketing. Działania z tego zakresu skupiają się na dostarczaniu odbiorcom wysokiej jakości treści, w tym przede wszystkim:
- artykułów blogowych,
- opisów kategorii i produktów,
- poradników i e-booków,
- raportów i rankingów,
- podcastów,
- materiałów wideo,
- infografik.
Publikując tego typu materiały, należy zadbać o ich rzetelność, unikalność, poprawność językową i wartość merytoryczną. Powinny one być także atrakcyjne w odbiorze i tworzone z użyciem języka korzyści.
6. E-mail marketing
Jako że e-mail to podstawowy kanał komunikacji pomiędzy sklepami internetowymi a ich klientami, warto wykorzystywać go nie tylko w celach informacyjnych, ale i promocyjnych. Dzięki dobrze zaplanowanym newsletterom możesz budować pozytywne relacje z użytkownikami, którzy zainteresowali się już Twoją ofertą. To bardzo cenna baza odbiorców, gotowa w każdej chwili dokonać ponownego zakupu w prowadzonym przez Ciebie sklepie.
Pamiętaj, aby w komunikacji mailowej zawierać nie tylko informacje o promocjach, ale też merytoryczne treści, odpowiadające na najczęstsze w Twojej branży pytania i potrzeby konsumentów. Możesz zainteresować się również dziedziną marketing automation, która pozwoli Ci wykorzystać pełen potencjał mailingu, a także powiadomień web push oraz chatbota.
7. Afiliacja i influencer marketing
Współcześnie jest to jeden z najchętniej wykorzystywanych przez marki kanałów komunikacji. Trudno się temu dziwić – internauci każdego dnia przyswajają ogromne ilości treści, które publikowane są na blogach i profilach społecznościowych, prowadzonych przez mniej lub bardziej znanych autorów. Ci twórcy stają się dla nich autorytetami, a nieraz wręcz wzorami do naśladowania. Przedsiębiorcy chętnie nawiązują więc współpracę z internetowymi idolami, płacąc im za publikowanie linków do sklepów czy recenzje wybranych produktów.
Pamiętaj, że decydując się na influencer marketing, nie musisz od razu nawiązywać kosztownej współpracy z najpopularniejszymi bożyszczami Internetu. Coraz więcej marek docenia bowiem działalność tak zwanych mikroinfluencerów, którzy nie mają bardzo dużych zasięgów, ale skupiają wokół siebie grono lojalnych odbiorców.
👉 Dowiedz się więcej: Jak skutecznie wypromować sklep internetowy?
Jak prowadzić marketing w sklepie internetowym? Podsumowanie
Jeśli zadbasz o 7 wymienionych w naszym poradniku obszarów marketingu sklepu internetowego, szybko zyskasz rozgłos wśród użytkowników sieci. Postaraj się w miarę możliwości zintegrować przynajmniej część działań w jednym narzędziu – takim jak kompleksowa platforma SaaS do zarządzania stroną e-commerce.
Wszystkie funkcje oprogramownia Sky-Shop możesz testować bezpłatnie przez 14 dni!