Social commerce – czym jest i jak korzystać?

0
437
social commerce

Współcześnie social media mają niewiele wspólnego z serwisami, jakimi były u swoich początków. Równie ważny jak ich aspekt społecznościowy stał się bowiem potencjał marketingowy.

Rozliczne firmy – od jednoosobowych działalności po gigantyczne koncerny – wykorzystują je już nie tylko do budowy lojalnych grup odbiorców, ale także do prowadzenia bezpośrednich działań sprzedażowych. Dowiedz się, czym dokładnie jest social commerce i jak robić z niego dobry użytek!

Czym jest social commerce?

Social commerce to nic innego jak sprzedaż produktów lub usług za pośrednictwem mediów społecznościowych. W ostatnich latach na rynku zdecydowanie przybyło rozwiązań przeznaczonych dla sklepów internetowych, chcących nie tylko reklamować się w social media, ale także przeprowadzać transakcje za ich pomocą.

Wykorzystanie tego typu funkcji wymaga stworzenia dobrze przemyślanej strategii marketingowej. Łączenie w mediach społecznościowych angażujących treści z prezentacją oferty sklepu nie jest wcale łatwe. Współczesny konsument cechuje się bowiem coraz mniejszą lojalnością i stosunkowo łatwo rozpoznaje wartościowe z jego punktu widzenia komunikaty od reklamowego szumu.

Kluczem do sukcesu okaże się więc tworzenie takich treści, które w atrakcyjny i angażujący sposób będą prezentowały Twoją markę i zachęcały do skorzystania z jej oferty. Publikowane przez Ciebie posty nie mogą mieć czysto sprzedażowego charakteru. Powinny raczej budować określone doświadczenie klienta, które poskutkuje powstaniem oddanej społeczności wokół brandu.

Staraj się więc skupiać nie tyle na swoich produktach, co na ich szerszym kontekście. Twoje treści muszą nieść odbiorcom wymierne korzyści! Na swoich fanpage’ach doradzaj i podpowiadaj, ale nie zapominaj też o zadawaniu pytań. Dzięki temu najlepiej dowiesz się, co interesuje potencjalnych klientów.

Jak wykorzystać media społecznościowe w celach sprzedażowych?

Żeby zrozumieć, jakie działania prowadzić w mediach społecznościowych, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego użytkownicy Facebooka czy Instagrama w ogóle obserwują profile marek. Przede wszystkim interesują ich takie aktywności jak wydarzenia i konkursy. Odbiorcy chcą też być na bieżąco z promocjami i nowościami w ulubionych sklepach. Dowodzi to faktu, że wcale nie unikają treści sprzedażowych – oczekują od nich po prostu dostosowania do własnych potrzeb.

Najpopularniejsze serwisy społecznościowe dają Ci dostęp do szerokiego wachlarza funkcji, łączących budowę zaangażowania odbiorców z prowadzeniem działań sprzedażowych. Twoje możliwości dzielą się więc na:

  • bezpośrednie – prowadzące do natychmiastowej sprzedaży
  • oraz pośrednie – wpływające na stopniowe zmiany zachowania i decyzje zakupowe odbiorców.

Wśród najczęściej stosowanych działań, wspierających e-commerce w mediach społecznościowych, wymienić można przede wszystkim:

  • Prowadzenie sklepu na Facebooku – to specjalna zakładka dostępna dla sprzedawców internetowych. Jej aktywacja pozwala na stworzenie katalogu produktów w profilu marki i zaprezentowanie ich odbiorcom. Masz możliwość budowania różnych kolekcji, a także oznaczania artykułów jako objętych promocją. Co najważniejsze, każdy produkt linkuje do Twojego sklepu, gdzie klient może natychmiast sfinalizować transakcję. W przypadku firm usługowych odnośnik otwiera okno rozmowy w Messengerze.

👉 Sprawdź, czy warto założyć sklep na Facebooku.

  • Oznaczanie produktów w postach – aktywacja sklepu na Facebooku daje Ci także możliwość oznaczania wybranych produktów w publikowanych postach. Taki zabieg dostępny jest również na Instagramie. To ciekawy sposób na prezentację oferty sklepu i połączenie treści angażujących ze sprzedażowymi.
  • Płatne reklamy – to jedna z podstawowych funkcji zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie. Znajdziesz ją również w innych kanałach społecznościowych. Pozwala Ci dotrzeć z wybranym komunikatem marketingowym do precyzyjnie określonej grupy docelowej. Co istotne, zazwyczaj płacisz jedynie za efekty kampanii, a nie za samą jej realizację. Reklamy tego typu funkcjonują bowiem w modelu PPC (pay per click).
  • Pozyskiwanie ocen i recenzji – pozytywne opinie Twoich klientów to jedna z najlepszych reklam, jakie możesz zapewnić swojemu sklepowi. Nie dość, że mają one ogromną moc oddziaływania na konsumentów, to ich zdobycie nie wymaga od Ciebie właściwie żadnego wysiłku. Wystarczy, że będziesz świadczyć swoje usługi na odpowiednim poziomie i zachęcisz odbiorców do pozostawienia oceny w wybranym serwisie.
  • Organizowanie konkursów – wspomniane już wcześniej konkursy potrafią bardzo mocno zaangażować użytkowników social media, zwłaszcza jeśli zabawa wiąże się z atrakcyjnymi nagrodami. Dobrze zorganizowana rywalizacja może zresztą zaowocować nie tylko budową lojalnej społeczności, ale także ciekawymi pomysłami na dalsze działania marketingowe (np. konkurs na slogan reklamowy, nazwę nowego produktu itp.).
  • Udostępnienie social loginu – to funkcja, która nie wiąże się bezpośrednio z działaniami prowadzonymi w mediach społecznościowych, a jednak ma spory wpływ na doświadczenie klienta. Polega na udostępnieniu użytkownikom Twojej strony możliwości logowania się za pośrednictwem profilu społecznościowego (zazwyczaj Facebooka). Takie rozwiązanie pozwala na szybkie przeprowadzanie transakcji bez konieczności przechodzenia żmudnego procesu rejestracji w serwisie.

Jak mierzyć efektywność social commerce?

Wielu sprzedawców ignoruje social commerce, ponieważ na pierwszy rzut oka nie przekłada się on na wzrost sprzedaży w raportach analitycznych. Wszystko dlatego, że media społecznościowe rzadko stanowią bezpośrednie źródło konwersji. Zdecydowanie częściej występują na wcześniejszych etapach lejka zakupowego – na przykład podczas pozyskiwania uwagi konsumenta. Monitorując efekty działań marketingowych, warto więc wziąć pod uwagę wielokanałowe ścieżki transakcji, a nie tylko tak zwany last click.

Należy też pamiętać o innych celach niż same transakcje. Cenną konwersję stanowi na przykład zapis do newsletteru, kliknięcie w baner reklamowy, wypełnienie formularza czy wysłanie zapytania. Zauważ, że media społecznościowe cechują się bardzo wszechstronnym charakterem, więc warto wykorzystać pełnię ich potencjału!

Prowadząc działania z zakresu social commerce, zadbaj o precyzyjne dostosowanie komunikatów do potrzeb i oczekiwań swojej grupy docelowej. Konsekwentnie realizuj założoną strategię i regularnie monitoruj jej efekty. Przede wszystkim zaś uzbrój się w cierpliwość, ponieważ owoce pracy nie będą widoczne od razu. Kiedy jednak dojrzeją, na pewno nie ujdą Twojej uwadze!

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here