W 2021 roku wartość rynku e-commerce wynosiła 4.5 tryliona dolarów, a do 2040 95% wszystkich transakcji będzie się odbywać online.
Nikogo więc nie może dziwić fakt, że zainteresowanie zakładaniem i prowadzeniem sklepu internetowego wzrasta. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, ile naprawdę kosztuje sklep internetowy – a w taką wiedzę warto się wyposażyć na długo przed startem biznesu.
Spis treści artykułu:
Na jakie koszty warto zwrócić uwagę jeszcze przed założeniem sklepu internetowego?
Przed nadejściem pierwszych zysków, czeka Cię szereg formalności, które musisz dopełnić i decyzji, które musisz podjąć – i jedne i drugie wiążą się z kosztami. Oto najważniejsze z nich:
- Koszty prowadzenia działalności (samo założenie jest darmowe). Opłacenie składek ZUS to minimum 362,34 zł (wysokość składki zdrowotnej w 2020) w przypadku korzystania z ulgi na start, przez kolejne dwa lata 539,35, a później 1431 zł.
- Księgowość (wydatek od 100 zł netto miesięcznie).
- Oprogramowanie sklepu internetowego. To najtańsza i najmniej skomplikowana opcja – dostajesz gotową platformę e-commerce, na której możesz zacząć sprzedawać praktycznie tego samego dnia, którego utworzysz konto.
Podsumowując, najniższe koszty na start (uwzględniając cenę oprogramowania Sky-Shop) to 431,42 zł miesięcznie.
Załóż sklep testowy – bezpłatnie
Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
Utarło się, że założenie sklepu internetowego jest jednym z najtańszych pomysłów na biznes. Czy rzeczywiście tak jest?
Już na samym początku, bez żadnych wątpliwości, można stwierdzić, że korzystanie z subskrypcji oprogramowania dla sklepów internetowych (działających w modelu SAAS) jest najtańszą możliwością charakteryzującą się łatwością obsługi nawet dla osób bez doświadczenia w IT. Tak jak wspomnieliśmy wyżej, jest to koszt zaczynający się od 69 zł miesięcznie – a jeśli wykupisz od razu pakiet na cały rok, będzie jeszcze taniej.
Żaden sklep internetowy nie działa jednak tylko w Internecie – w końcu sprzedajesz fizyczne produkty. Dlatego do wymienionych wyżej wydatków trzeba doliczyć jeszcze koszty związane z magazynowaniem – minimum 1000 zł miesięcznie. Chyba, że prowadzisz sklep w modelu dropshipping – ale o tym w dalszej części artykułu.
Koszty, o których powiedzieliśmy do tej pory, to absolutnie podstawowe wydatki związane z prowadzeniem własnego sklepu internetowego. W zależności od wybranego przez Ciebie oprogramowania, mogą pojawić się dodatkowe sumy – zwłaszcza w przypadku potrzeby modyfikacji sklepu, asortymentu czy problemów technicznych.
Ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego?
Bez względu na to, jaką platformę e-commerce wybierzesz, i tak musisz się liczyć z miesięcznymi (lub kwartalnymi) wydatkami.
Jeśli zdecydujesz się na gotowe oprogramowanie, abonament, który będziesz płacić, będzie obejmować zarówno samą platformę, jak i wsparcie techniczne oraz szereg innych usług (integracje z hurtowniami, porównywarkami, księgowość itd.). Sky-Shop oferuje Ci integracje z 291 hurtowniami i producentami, w tym 104, które działają w modelu dropshipping.
W sytuacji, gdy wybierasz stworzenie własnego oprogramowania, musisz liczyć się z następującymi wydatkami:
- Serwer – od 100 zł.
- Programista, wprowadzający zmiany w kodzie, – 100-150 zł/h.
- Koszt związany z integracją z hurtowniami (ręczne dodawanie asortymentu) – od 3000 zł.
- Grafika (szablon dla sklepu internetowego) – od 1000 zł.
- Administrator – od 180 zł/h.
Wybierając gotowe oprogramowanie, oszczędzasz czas związany z poszukiwaniem odpowiednich osób, które podejmą się danych prac. Co więcej, nie musisz czekać na ich wykonanie, poprawki, a w przypadku awarii usługodawca zajmuje się usunięciem wszystkich usterek bez jakichkolwiek dodatkowych opłat.
Jak zminimalizować koszt otwarcia sklepu internetowego?
Korzystając z miesięcznego abonamentu na oprogramowanie dla Twojego sklepu, znacznie ograniczysz wydatki związane z tworzeniem platformy od podstaw. Jest to oszczędność rzędu kilku, a niejednokrotnie nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.
To główna metoda obniżania kosztów otwarcia sklepu internetowego, ale nie jedyna. Na starcie warto korzystać także z:
- Dropshippingu. Bezpośrednia wysyłka produktów z hurtowni do klientów pozwala zminimalizować koszty związane z wynajmem powierzchni magazynowych. Dzięki tej metodzie możesz całkowicie zrezygnować z opłat za magazyn (w przypadku współpracy wyłącznie z hurtowniami oferującymi dropshipping) lub skorzystać z niewielkich budynków na produkty od dostawców, którzy nie oferują bezpośredniego transportu do klienta.
- Działalności nierejestrowanej – nieopłacanie ZUSu jest możliwe, pod warunkiem, że przychody z prowadzenia firmy nie przekraczają 50% wartości płacy minimalnej. Prawo do działalności nieewidencjonowanej pozwala oszczędzić nawet do 1431 zł miesięcznie.
Sklep internetowy dla początkujących
Jeśli chcesz założyć swój pierwszy sklep internetowy, skorzystaj z rozwiązań, które nie tylko nie będą dużym obciążeniem dla budżetu, ale pozwolą na intuicyjną obsługę bez specjalistycznej wiedzy.
Rekomendowanym rozwiązaniem o wielu funkcjonalnościach jest wspomniany wcześniej model oprogramowania abonamentowego, dzięki któremu to dostawca usługi odpowiada za jej stabilne funkcjonowanie i bezawaryjność, a Ty nie musisz się martwić o kwestie techniczne.
Podsumowanie
Jak widać, stworzenie i prowadzenie sklepu internetowego może być tanie, ale tylko wtedy, gdy rozsądnie wybierzesz potrzebne Ci rozwiązania. Tworzenie specjalistycznego oprogramowania dobrze sprawdza się w przypadku skomplikowanych branż, które wymagają wprowadzenia nieszablonowych rozróżnień i funkcjonalności np. aptek.
W innym wypadku polecamy skorzystać z platformy e-commerce, działającej w modelu SAAS. Funkcja abonamentowa przypadnie do gustu wszystkim, którzy chcą prowadzić sklep internetowy, a nie zajmować się techniczną stroną jego działania.
Załóż sklep internetowy już dziś!
Oferta godna polecenia, niemniej jednak samo założenie sklepu internetowego to połowa sukcesu później należy zadbać o jego promocję. Marketing internetowy jak, chociażby pozycjonowanie w wyszukiwarkach.
Mając sklep internetowy warto jest zainteresować się również monitoringiem fraz oraz konkurencji dzięki której będziemy mogli monitorować pozycję w wyszukiwarce naszego sklepu internetowego.
Bardzo ciekawy artykuł i przydatny wszystkim którzy planują założyć sklep internetowy.
Obecnie bez sklepu internetowego ciężko prowadzić sprzedaż