Spis treści artykułu:
Ostatnio bardzo popularnym trendem w tworzeniu stron internetowych jest budowanie ich techniką ?responsywną? ? powstała ona w wyniku wielkiego wzrostu popularności urządzeń mobilnych i korzystania z nich do przeglądania Internetu. Posiadanie responsywnego szablonu strony niesie ze sobą jednak poważne konsekwencje i dużą odpowiedzialność ? być może dlatego osoby przebywające w środowisku e-commerce tak powoli się do tego przekonują.
Jeżeli sam posiadasz sklep lub stronę z wersją mobilną lub też bez niej i zastanawiasz się nad zainwestowaniem w responsywność, zapoznaj się z jej wadami i zaletami. Być może one pozwolą ci podjąć odpowiednią decyzję.
Zalety responsywnych designów
Wszystko w jednym miejscu
Zdecydowanym plusem szablonów responsywnych jest to, że jeden kod (a zarazem jeden URL ? bez żadnego m.twojastrona.pl) odpowiada zarówno za wersję mobilną, jak i tę desktopową. Zmiany, które wprowadzasz na swoim sklepie lub stronie pojawiają się od razu w obu wersjach strony, co sprawia, że użytkownicy urządzeń mobilnych nie czują się dyskryminowani.
Posiadanie jednego adresu URL ma swoje zalety również w kontekście SEO. Wszystkie linki będą prowadziły pod jeden adres URL, co znacznie zmniejszy jego moc (ta nie będzie rozłożona na dwa osobne adresy). Google tak naprawdę kocha responsywne designy, choć tak naprawdę dopiero wprowadza funkcje z nimi związane. Zapewniają one mniej pracy robotowi, a co za tym idzie znacznie usprawniają jego działanie.
Intuicyjność
Gdy tworzymy wersję mobilną strony na zupełnie nowej domenie i systemie, często wygląda ona zupełnie inaczej, niż ta pierwotna (zazwyczaj wersja mobilna jest projektowana zupełnie z osobna). Może to spowodować niemałe zmieszanie wśród stałych klientów naszego sklepu (lub odwiedzających naszą stronę). W przypadku responsywnych szablonów występuje to samo zjawisko (aczkolwiek w mniejszym stopniu). Czy jednak jest ono złe? Wcale nie! Choć zmuszanie użytkownika na przykład do poszukiwania miejsca do logowania może okazać się ryzykowne, często jest konieczne ? zwłaszcza w przypadku małych ekranów smartphonów, które nie pozwalają zmieścić wszystkiego tam, gdzie chcielibyśmy to zrobić. Wszystko zależy od naszego szablonu i tego, jak go rozplanujemy. Intuicyjność można osiągnąć i to zdecydowanie jest plus!
Wady stosowania responsywnych designów
Szybkość ładowania strony
Podczas gdy oparty na osobnej domenie i systemie sklep mobilny może być obdarty z wszystkich niepotrzebnych efektów i efektywnego na desktopach, a niesprawdzającego się w mobilnych wersjach kodu, w przypadku responsywnych designów niezależnie od wersji ładowany jest calutki kod. W związku z tym całość działa o wiele wolniej. Choć można przygotować skrypty ładujące kolejne skrypty w przypadku desktopów, większej ilości kodu po prostu się nie uniknie.
Wolniejsze ładowanie strony może w znacznym stopniu wpłynąć na konwersje, zadowolenie klientów, a nawet na wyniki wyszukiwania. Mimo, iż jest to główna wada tego typu szablonów, wolnego ładowania można uniknąć ? niestety trzeba to zrobić kosztem pięknego wyglądu i ?efekciarstwa?, które zazwyczaj jest głównym powodem wolnego działania strony.
Cena
Jako że responsywne szablony wymagają wielkich zmian w kodzie każdej podstrony, ich przygotowywanie wiąże się ze stratą ogromnej ilości czasu ? a jak wiadomo czas to pieniądze. Przejście na responsywność może się okazać po prostu zbyt drogie dla małych przedsiębiorstw. Nie należy jednak liczyć na spadek ceny wraz z upływem czasu ? rynek responsywności ciągle raczkuje i ceny ciągle się kształtują, aczkolwiek ilość pracy, jaką należy włożyć świadczy o tym, że ceny mogą jedynie wzrosnąć.
Zmiany w sposobie działania
Jeżeli stroną graficzną i kodową wersji mobilnej i desktopowej danego sklepu do tej pory zajmowały się dwa różne zespoły, teraz będą musiały nauczyć się współpracować. W końcu to będzie jedna strona pod tym samym adresem, a nie ? tak jak było wcześniej ? dwie zupełnie różne witryny. Będzie to zatem wymagało dużej reorganizacji pracy, a może nawet i cięć kadrowych.
Ograniczenia
Responsywność niesie ze sobą pewne ograniczenia. Sklepy zarabiające również na reklamie kontekstowej będą musiały zadbać o odpowiednie dobranie jednostek reklamowych przystosowanych do responsywności. Wiele serwisów reklamowych jeszcze takich jednostek nie ma w swej ofercie. Nawet Google Adsense ich nie posiada, choć powoli zaczyna je wprowadzać. Oczywiście zaimplementowanie reklam jest możliwe w tego typu designach, aczkolwiek wiąże się ono z dużą ilością trudu.