Spis treści artykułu:
Rynek e-commerce dynamicznie rozwija się nie tylko w segmencie business-to-customer (B2C). Równie ważnym obszarem, w którym zaobserwować można wykorzystywanie coraz to nowszych technologii i automatyzację różnych procesów, jest sektor B2B (business-to-business). Podobnie jak w handlu detalicznym, tak i w tym przypadku dobry użytek robi się z nowoczesnych platform sprzedażowych. Czym są i jak działają?
Platforma B2B – co to jest?
Platforma internetowa B2B to program przeznaczony do zarządzania wymianą handlową pomiędzy dwiema firmami. Od zwykłej platformy B2C odróżnia ją to, że służy do obsługi klienta biznesowego, pozwala na prowadzenie sprzedaży hurtowej i nie musi być ogólnodostępna. Może przyjąć postać gotowego narzędzia poświęconego wyłącznie sektorowi B2B lub też specjalnego modułu dostępnego z poziomu tradycyjnej platformy B2C.
👉 Przeczytaj także: Sprzedaż B2B – co to jest i na czym polega?
Platforma handlowa B2B – zastosowanie
Platformy sprzedażowe B2B wykorzystywane są przede wszystkim przez hurtownie internetowe. Zaopatrywać się w nich mogą albo sklepy elektroniczne, albo klienci biznesowi z innych branż. Sprzedaż tego typu odbywa się na jednym z dwóch poziomów:
- Horyzontalnym – gdy transakcje zachodzą pomiędzy firmami z różnych branż.
- Wertykalnym – gdy sprzedaż realizowana jest w obrębie jednej branży.
Systemy B2B na abonament to zaawansowane narzędzia pełniące funkcję swego rodzaju sklepów internetowych. Pozwalają na daleko idącą automatyzację sprzedaży, do której wykorzystuje się integracje pomiędzy hurtownią a systemami magazynowymi klienta. Dzięki temu zamówienia mogą być wysyłane automatycznie, kiedy ilość towaru na stanie spadnie poniżej określonego poziomu. Funkcja ta podobnie zadziała w przypadku optymalizacji i planowania produkcji. Platforma zintegrowana z systemami ERP (Enterprise Resources Planning) producentów części czy prefabrykatów pozwoli na automatyczny zakup tych towarów w odpowiednim momencie.
Ogromną zaletą wykorzystywania platform handlowych dla firm jest redukcja kosztów, przejawiająca się choćby ograniczeniem konieczności angażowania przedstawicieli biznesowych. Co więcej, oprogramowanie takie działa 24 godziny, 7 dni w tygodniu, więc wszelkie zamówienia przyjmowane są na bieżąco.
Platforma handlu internetowego – rodzaje dostępu
Jedna z istotnych funkcji platform handlowych B2B polega na ograniczaniu dostępu do ofert hurtowni. Mogą one funkcjonować jako otwarte, półotwarte lub zamknięte. Wszystko po to, aby sprzedawca zachował kontrolę nad zakresem udostępnianych informacji:
- W modelu otwartym po wejściu na stronę hurtowni widoczne są zarówno produkty, jak i ich ceny.
- W modelu półotwartym widoczne są jedynie produkty bez cen.
- W modelu zamkniętym wyświetlenie produktów oraz ich cen wymaga zalogowania się.
Takie rozwiązanie pozwala ukryć przed klientem detalicznym marżę pośrednika, a także zabezpieczyć tajemnicę procesu technologicznego w firmach produkcyjnych. Hurtownie takich podmiotów mogą być bowiem zintegrowane z systemami ograniczonej liczby kontrahentów o długoterminowych umowach. Z tego powodu nawet w przypadku ogólnodostępnych sklepów B2B klienci detaliczni są częściowo wykluczani, na przykład poprzez weryfikację NIP-u lub telefoniczne czy mailowe potwierdzenie prawdziwości danych.
System B2B na abonament – dostępne funkcje i integracje
Szukając idealnej platformy zakupowej B2B, przedsiębiorca powinien przeanalizować sytuację biznesową swojej firmy i jej potrzeby. Na tej podstawie zdecyduje, jakie integracje są mu najbardziej potrzebne. Powinny one być dostosowane do określonych systemów ERP i specyfiki konkretnych branż. Do niezbędnych funkcji hurtowni internetowej należą także:
Grupy rabatowe dla hurtowni B2B
Progi rabatowe to pułapy, po których osiągnięciu klient hurtowni może liczyć na uzyskanie niższej ceny za towar. Z tego względu uruchomienie grup rabatowych to jedna z najbardziej przydatnych funkcji platform B2B. Pozwala ona na szybkie i wygodne ustalenie różnych warunków transakcji dla różnych kontrahentów. Może obejmować nie tylko kwoty zamówień, ale także inne czynniki – w tym choćby czas, w jakim dany pułap został osiągnięty.
Integracja hurtowni ze sprzedażą detaliczną
Połączenie sprzedaży B2B i B2C to rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą być elastyczni i dostosowywać się do potrzeb różnych klientów. Jeśli chcesz skupić się wyłącznie na sektorze biznesowym, funkcja ta nie będzie Ci potrzebna. Warto jednak pozostawić sobie możliwość prowadzenia sprzedaży detalicznej, aby zwiększyć swoje zasięgi i generować dodatkowe przychody. Pozwoli Ci na to specjalny moduł odpowiedzialny za wyświetlanie właściwych cen właściwym użytkownikom. Jeżeli klient B2B zechce zobaczyć ofertę skierowaną do niego, będzie po prostu musiał zalogować się w hurtowni.
Generowanie ofert XML/CSV
Nie sposób wyobrazić sobie sprzedaż B2B bez plików ofertowych w formacie XML lub CSV. Każdy sklep internetowy współpracujący z hurtownią będzie chciał otrzymać je w celu szybkiego i wygodnego wprowadzenia produktów na swoją stronę. Aby wygenerowanie takich danych było sprawne i bezproblemowe, platforma handlu hurtowego musi być wyposażona w odpowiednią opcję.
Ile kosztuje platforma sprzedażowa B2B?
Zastanawiasz się, ile kosztuje platforma B2B? Trudno jednoznacznie określić cenę jej miesięcznego abonamentu. Wszystko zależy od oferty konkretnego dostawcy. Koszty platformy handlowej dla firm mogą wahać się od kilkuset do tysiąca złotych. Specjalistyczne rozwiązania dedykowane wymagającym branżom będą prawdopodobnie jeszcze droższe. W niektórych przypadkach warto więc zainteresować się wspomnianym już modułem B2B, który stanowi dodatek do zwykłych platform sklepowych z sektora B2C.
Zakładając sklep internetowy na przykład na platformie Sky-Shop, musisz liczyć się z abonamentem w wysokości kilkudziesięciu – stu kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Koszty zależą od wybranego przez Ciebie pakietu. Za dodatkowe 39 zł możesz natomiast wykupić moduł B2B obejmujący opisane wyżej funkcje, które okażą się niezbędne w przypadku obsługi klientów biznesowych.
Podsumowanie
Platformy B2B działają na bardzo podobnej zasadzie jak tradycyjne systemy sklepowe z sektora B2C. W niektórych przypadkach mogą nawet stanowić te same narzędzia, a o różnicach w zastosowaniu decydują wówczas specjalne moduły. Tak jest w przypadku Sky-Shop, gdzie możesz skorzystać z modułu B2B i prowadzić wydajną hurtownię internetową. Obsługa tego oprogramowania jest prosta i intuicyjna, a jego wykorzystanie niesie wymierne korzyści zarówno dla hurtowni internetowej, jak i jej klientów.