Spis treści artykułu:
Chcesz założyć swój własny biznes? Do najłatwiejszych sposobów wejścia na rynek bez wątpienia należą: wybór modelu franczyzowego i otwarcie sklepu internetowego.
Oba rozwiązania mają swoje wady oraz zalety i oba mogą być źródłem ogromnych sukcesów finansowych. Które z nich opłaca się bardziej? Dowiedz się, czy lepiej zostać franczyzobiorcą, czy właścicielem e-commerce!
Franczyza online – zalety i wady
Na początku warto zastanowić się, czemu franczyzy internetowe zawdzięczają taką popularność. Przedsiębiorcy decydują się na taką formę biznesu przede wszystkim z dwóch powodów. Po pierwsze zapewnia im ona poczucie bezpieczeństwa, a po drugie pozwala wejść na rynek bez dużego kapitału i doświadczenia.
Prowadząc biznes pod cudzą marką, gwarantujesz sobie udział w mającym już miejsce sukcesie. Nie musisz przejmować się strategią biznesową i przeprowadzaniem niekończących się analiz. Ktoś zrobił to już za Ciebie, a teraz szuka jedynie ludzi, którzy zechcą zainwestować w dalszy rozwój firmy. Rozpoczęcie działalności opartej na franczyzie jest więc szalenie proste.
Niestety ma też swoje wady. Tego typu model sprawia, że tak naprawdę pracujesz dla kogoś innego. Nie możesz więc decydować o kierunkach rozwoju marki, nie masz wpływu na jej wizerunek, a ponadto musisz dzielić się zyskami z franczyzodawcą.
Sklep internetowy – zalety i wady
Wady franczyzy internetowej sprawiają, że wielu przedsiębiorców decyduje się na założenie własnego sklepu online. Daje im on pełną swobodę w prowadzeniu biznesu i pozwala zachować całość wypracowanych zysków w kieszeni. Minimalizuje także ryzyko inwestycyjne, ponieważ właściciel e-commerce’u nie ponosi zazwyczaj przed nikim żadnej odpowiedzialności.
W przypadku tego rozwiązania również trzeba zwrócić uwagę na minusy. Otwarcie sklepu internetowego może bowiem okazać się zdecydowanie trudniejsze i bardziej wymagające niż wybór modelu franczyzowego. Wiąże się przeważnie z koniecznością wykonania analiz rynkowych, rozpisania biznesplanu, zakupu asortymentu i wytrwałego budowania rozpoznawalności marki.
Warto jednak zauważyć, że istnieje pewien sposób, aby znacząco ułatwić zakładanie i prowadzenie e-commerce’u. Dropshipping – bo o nim mowa – czyni ze sklepu internetowego rozwiązanie niemal tak proste jak franczyza, a przy tym zdecydowanie bardziej atrakcyjne.
Na czym polega dropshipping?
Otwarcie sklepu internetowego w dropshippingu jest tak łatwe, ponieważ nie wymaga od Ciebie inwestowania w asortyment. Twoja działalność opiera się na współpracy z hurtowniami, które zajmują się magazynowaniem towaru, a także pakowaniem i wysyłką zamówień. Wyręczają Cię więc ze wszystkich procesów logistycznych, pozostawiając po Twojej stronie jedynie pozyskiwanie klientów, prowadzenie komunikacji i rozwijanie marki.
Realizacja zamówienia w dropshippingu wygląda następująco:
- Klient składa i opłaca zamówienie w Twoim sklepie internetowym.
- Przekazujesz zamówienie do hurtowni.
- Hurtownia pakuje i wysyła towar do Twojego klienta.
- Wysyłasz klientowi paragon lub fakturę.
- Rozliczasz się z hurtownią, opłacając zamówienie i zachowując marżę.
Co ważne, sprzedaż w dropshippingu możesz prowadzić zarówno za pośrednictwem własnego sklepu internetowego, jak i dodatkowych kanałów – takich jak na przykład Allegro.
👉 Dowiedz się, od czego zacząć dropshipping.
Jak założyć sklep internetowy w dropshippingu?
Zakładanie sklepu internetowego w dropshippingu jest równie łatwe jak jego późniejsze prowadzenie. Wystarczy wykorzystać kompleksową platformę SaaS, która oferuje gotowe integracje z hurtowniami.
Takie oprogramowanie jak na przykład Sky-Shop pozwoli Ci błyskawicznie stworzyć stronę internetową i zsynchronizować ją z asortymentami wybranych dostawców. Dzięki szerokiej ofercie platformy możesz wybierać spośród setek hurtowni, które pomogą Ci odnieść sukces w e-commerce.
👉 Sprawdź, jak założyć sklep internetowy krok po kroku.
Sklep internetowy a franczyza – co wybrać?
Bez wahania można stwierdzić, że franczyza online to jeden z najłatwiejszych sposobów na otwarcie własnego biznesu. Jak już jednak wiesz, podobną etykietę należy przypisać dropshippingowi.
Analizując ten model logistyczny, szybko dojdziesz do wniosku, że pod wieloma względami to sklep internetowy jest bardziej atrakcyjnym rozwiązaniem niż franczyza. Przyjrzyjmy się szczegółom:
- Koszty początkowe i opłaty – w dropshippingu możesz ograniczyć się do wydatków na oprogramowanie sklepowe (już od kilkudziesięciu złotych miesięcznie) oraz składki ZUS (jeśli prowadzisz działalność gospodarczą). W przypadku franczyzy online wszystko zależy od branży. Musisz ponadto liczyć się z opłatą wstępną, opłatami stałymi i pozostałymi kosztami, takimi jak np. fundusz marketingowy, najem lokalu, opłaty skarbowe itp.
- Zysk ze sprzedaży – jak już wiesz, w dropshippingu wszystkie zarobione pieniądze trafiają do Ciebie. W ramach franczyzy musisz natomiast dzielić się zyskiem z właścicielem firmy.
- Ryzyko inwestycyjne – decydując się na sklep internetowy w dropshippingu, właściwie nic nie ryzykujesz. Możesz zrezygnować ze swojej działalności w dowolnym momencie, a współpraca z hurtowniami sprawia, że nie musisz nawet nabywać produktów, które mogłyby się nie sprzedać. W przypadku franczyzy online nie masz wpływu na sytuację firmy, więc zawsze musisz liczyć się z możliwością kryzysu lub upadku franczyzodawcy.
- Kontrola nad działalnością – prowadząc sklep internetowy (zarówno tradycyjny, jak i w dropshippingu), samodzielnie decydujesz o kierunku rozwoju marki. Franczyza nie daje Ci takich możliwości, ponieważ zobowiązujesz się do prowadzenia działań zgodnie z oczekiwaniami franczyzodawcy. Czasem zachowujesz jedynie prawo do decydowania o lokalnym marketingu.
- Formalności i zobowiązania – jedyne umowy, jakie zawierasz w dropshippingu, to te z hurtowniami. Franczyza internetowa wymaga od Ciebie natomiast podpisania umowy na czas określony lub nieokreślony, dotyczącej korzystania z logo, nazwy i know-how franczyzodawcy.
Franczyza internetowa a sklep online – podsumowanie
Wybór pomiędzy franczyzą internetową a własnym sklepem online powinien zależeć przede wszystkim od tego, czego oczekujesz od prowadzonego biznesu. Jeśli nie lubisz poruszać się przetartymi ścieżkami i cenisz sobie niezależność, własny e-commerce okaże się dla Ciebie zdecydowanie lepszym rozwiązaniem.
Jeżeli obawiasz się podjęcia ryzyka, a przez to skłaniasz do sprawdzonego już modelu franczyzowego, zawsze masz jeszcze do dyspozycji dropshipping. Możesz zweryfikować jego potencjał, zakładając darmowe konto na platformie Sky-Shop i przez dwa tygodnie bezpłatnie testując jej możliwości!