Spis treści artykułu:
Aby prowadzić sprzedaż internetową, nie trzeba mieć żadnych specjalistycznych umiejętności ani dużego kapitału początkowego. To działalność, którą zająć się może dosłownie każdy, kto ma pomysł na biznes w e-commerce i chęci.
Stworzenie własnego sklepu jest dziś wyjątkowo proste, a to przede wszystkim ze względu na dostępne w sieci rozwiązania, sprowadzające cały proces do paru kroków. Przeprowadzimy Cię przez nie po kolei!
Spis treści:
Wybierz oprogramowanie
Zaplanuj budżet
Dopełnij formalności
Pozyskaj asortyment dla swojego sklepu
Stwórz sklep internetowy z kafelków
Wybierz metody płatności i formy dostawy
Stwórz regulamin sklepu internetowego
1. Wybierz oprogramowanie
Pierwszy krok, jaki musisz wykonać, polega na wyborze oprogramowania służącego do tworzenia sklepu. Do dyspozycji masz przede wszystkim narzędzia działające w modelu open source oraz platformy abonamentowe (SaaS). Czym różnią się między sobą te rozwiązania i na które lepiej się zdecydować?
Oprogramowanie open source jest teoretycznie darmowe, ale stworzenie w nim sklepu będzie zdecydowanie trudniejsze niż na platformie abonamentowej. Jeśli chcesz więc skorzystać z takiego narzędzia jak WooCommerce (na WordPressie), PrestaShop czy Magento, potrzebujesz programistycznej wiedzy. Co więcej, cały proces zajmie Ci sporo czasu i będzie wymagał wykonania dodatkowych (płatnych) integracji z zewnętrznymi narzędziami.
Korzystając z platformy sklepowej (Sky-Shop), ułatwiasz sobie pracę tak bardzo, jak to możliwe. Ponosisz co prawda koszty abonamentu, ale obejmuje on już wszystkie integracje, aktualizacje, a nawet wsparcie techniczne. Oznacza to, że nie musisz płacić za nic więcej – narzędzia SaaS to rozwiązania absolutnie kompleksowe, a biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, także najtańsze.
👉 Poznaj zalety sklepów internetowych na oprogramowaniu Sky-Shop!
2. Zaplanuj budżet
Niezależnie od wyboru pomiędzy oprogramowaniem open source a platformą abonamentową, będziesz potrzebować pewnych środków na realizację swojego celu. Nie mówimy tu o dużych kwotach, ponieważ opłaty za narzędzia SaaS zaczynają się od 49 zł miesięcznie. Parokrotnie więcej możesz wydać na stworzenie sklepu w programie korzystającym z otwartego kodu źródłowego.
Niemniej, nie daj się nabrać na sformułowania mówiące, że sklep internetowy można założyć za darmo, które pojawiają się często w kontekście platform open source. Prędzej czy później otrzymasz jakiś rachunek do opłacenia, związany chociażby z zakupem hostigu czy zatrudnieniem programisty, więc zawczasu zabezpiecz sobie na to odpowiednie środki.
Jeżeli szukasz najbardziej optymalnego finansowo rozwiązania, postaw na Sky-Shop. Wybierzesz pakiet abonamentowy tak, by płacić tylko za funkcje, z których korzystasz, a już nawet za kilkadziesiąt złotych miesięcznie otrzymasz dostęp do praktycznie gotowego sklepu internetowego z szeregiem integracji i wsparciem technicznym.
3. Dopełnij formalności
Pamiętaj, że tworzenie sklepu internetowego wiąże się nie tylko z wyzwaniami natury technicznej czy finansowej, ale także formalnej. Przed rozpoczęciem właściwych działań zadbaj więc o następujące aspekty:
- Załóż firmę lub postaw na działalność nierejestrowaną.
- W przypadku rejestracji działalności wybierz PKD dla sprzedaży internetowej.
- W miarę możliwości skorzystaj ze zwolnienia z obowiązku fiskalizacji sprzedaży w e-commerce.
- Wymyśl nazwę dla swojego sklepu i wybierz domenę.
Zauważ, że działalność w ramach zarejestrowanej firmy znacznie ułatwi Ci funkcjonowanie na rynku. Pozwoli Ci też zarabiać więcej niż połowa minimalnego wynagrodzenia krajowego miesięcznie!
4. Pozyskaj asortyment dla swojego sklepu
Stworzenie sklepu internetowego bez asortymentu nie jest możliwe. Aby oferować swoim klientom jakiekolwiek produkty, musisz je najpierw kupić (wyjątkiem od tej zasady jest działalność w dropshippingu). Do wyboru masz następujące rozwiązania:
- Sprzedaż wyrobów własnych – plusem jest niski koszt pozyskania towaru i brak bezpośredniej konkurencji, minusem natomiast konieczność ręcznego wprowadzania danych produktowych do sklepu.
- Zakup towaru w hurtowni – rozwiązanie, z którego sprzedawcy internetowi korzystają najczęściej. Nabywasz produkty w cenach hurtowych, a sprzedajesz je po detalicznych.
- Zakup towaru od producenta – zazwyczaj wynegocjujesz w ten sposób najkorzystniejsze ceny, lecz będzie się to wiązało z koniecznością dokonania bardzo dużego zamówienia.
Innym ciekawym modelem jest wspomniany dropshipping, który umożliwia prowadzenie sprzedaży bez konieczności fizycznego posiadania towaru. Oferujesz wówczas produkty znajdujące się w magazynach specjalnych hurtowni, prowadzących wysyłkę w Twoim imieniu. Ty zajmujesz się tylko pozyskiwaniem klientów i kontaktem z nimi.
Jeśli zdecydujesz się zaopatrzyć w hurtowni – czy to tradycyjnej, czy dropshippingowej – dobra platforma sklepowa umożliwi Ci automatyczną synchronizację danych produktowych. Zaoszczędzisz dzięki temu mnóstwo pracy!
👉 Dowiedz się więcej: Skąd brać towar do sklepu internetowego?
5. Stwórz sklep internetowy z kafelków
Wybierając oprogramowanie w modelu open source, musisz zmierzyć się z czasochłonnym procesem projektowania układu strony. Przyda Ci się zatem dobra znajomość wybranego narzędzia, a nawet języka HTML czy CSS. Na szczęście istnieje również prostsze rozwiązanie, polegające na skorzystaniu z kreatora takiej platformy abonamentowej jak Sky-Shop.
W tym przypadku wystarczy ułożyć poszczególne moduły, przeciągając je w wybrane miejsca. Cały proces tworzenia sklepu internetowego sprowadza się więc do ustawienia kafelków zgodnie z własną inwencją. W ten sposób powstaną: strona główna, karty produktów, koszyk, blog firmowy i wszystkie pozostałe elementy witryny. Szatę graficzną możesz zmienić w dowolnej chwili, za pomocą zaledwie paru kliknięć.
Takie rozwiązanie zagwarantuje Twojemu sklepowi niepowtarzalny wygląd i najwyższy poziom funkcjonalności. A to wszystko przy naprawdę niewielkim nakładzie pracy!
👉 Sprawdź, jak działa kreator szablonu sklepu internetowego od Sky-Shop:
6. Wybierz metody płatności i formy dostawy
Kiedy Twój sklep internetowy będzie gotowy, a dane produktowe wprowadzone na stronę (ręcznie lub automatycznie dzięki integracji z hurtownią), przyjdzie czas na uruchomienie systemu zamówień. W tym celu będziesz potrzebować dwóch elementów: bramki płatności oraz współpracy z firmą kurierską.
Bramka płatnicza pozwala na automatyczne uzupełnienie danych do transakcji oraz jej finalizację za pośrednictwem przelewu bankowego, karty płatniczej bądź blika. Gwarantuje wygodę zarówno kupującemu, jak i sprzedającemu, który natychmiast otrzymuje opłatę i może przystąpić do realizacji zamówienia. Korzystając z platformy abonamentowej, bramki wybierasz po prostu z listy dostępnych opcji. Pamiętaj przy tym, że:
- Wszystkie bramki płatności wymagają zabezpieczenia danych w postaci certyfikatu SSL.
- Przed uruchomieniem bramki konieczne jest podpisanie umowy z wybraną firmą.
- Każda bramka pobiera prowizję od transakcji.
W pierwszej kolejności warto zadbać o udostępnienie kupującym opcji szybkiego przelewu, który stanowi podstawową formę płatności w sieci. W dalszej perspektywie możesz dodać inne rozwiązania, a wśród nich także zakupy na raty, przesyłkę pobraniową czy przelew tradycyjny.
Drugi kluczowy element systemu zamówień to dostawa. Aby Twoje produkty docierały do klientów, musisz udostępnić im różne jej formy i nawiązać współpracę z firmą kurierską. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy sprzedajesz tylko pliki cyfrowe lub korzystasz z dropshippingu.
W innych przypadkach wybierz jedną z dwóch poniższych opcji:
- Podpisz indywidualną umowę z wybraną firmą kurierską. Określ szacunkową liczbę paczek nadawanych każdego miesiąca i zapewnij sobie możliwość negocjowania cen.
- Wybierz brokera kurierskiego, który pozwala na korzystanie z ofert wielu dostawców w atrakcyjnych cenach, bez konieczności wiązania się umową z którymkolwiek z nich.
Poza tym możesz zaoferować swoim klientom takie rozwiązania jak odbiór osobisty czy dostawa Pocztą Polską. Dzisiaj podstawa to jednak kurierzy i Paczkomaty InPost.
7. Stwórz regulamin sklepu internetowego
Regulamin sklepu internetowego chroni zarówno kupujących, jak i sprzedającego i jest niezbędny w działalności e-commerce. Zawiera on między innymi informacje dotyczące:
- określenia momentu zawarcia umowy między sklepem internetowym a kupującym,
- przesyłania faktury drogą mailową,
- warunków płatności, dostaw i zwrotów towarów.
Miej na uwadze, że stworzenie regulaminu sklepu internetowego od podstaw jest zadaniem bardzo trudnym, a jego skopiowanie bez zgody autora to przestępstwo. Lepszym rozwiązaniem może się więc okazać zlecenie tej pracy profesjonalnej firmie, specjalizującej się w prawie e-commerce.
Stworzenie sklepu internetowego to dopiero początek!
Dzięki naszym wskazówkom szybko stworzysz swój własny sklep internetowy. Pamiętaj jednak, że to dopiero początek. Kiedy zaczniesz już otrzymywać zamówienia, musisz zająć się działaniami marketingowymi i otwieraniem kolejnych kanałów sprzedaży. Tylko tak proaktywne podejście zagwarantuje Ci sukces w e-commerce!