Portale aukcyjne to nieodłączny element sprzedaży wielokanałowej. Każdy przedsiębiorca, który ze swoją ofertą chce wyjść poza własną stronę internetową, powinien zrobić z nich dobry użytek.
Różnego rodzaju platformy zakupowe pozwalają bowiem dotrzeć do bardzo szerokiej grupy docelowej, znacząco zwiększając Twoje szanse na konwersję. Jednym słowem – im większy zasięg, tym wyższe prawdopodobieństwo znalezienia klienta.
Koniecznie poznaj więc 7 miejsc idealnych do prowadzenia sprzedaży w Internecie!
1. Allegro
Allegro to najpopularniejszy portal sprzedażowy w Polsce. Przez ponad 20 lat nieprzerwanej aktywności wyrobił sobie świetną renomę i cieszy się ogromnym zaufaniem ze strony internautów. Nic więc dziwnego, że tak chętnie w swojej działalności wykorzystują go właściciele e-commerce’ów.
Otrzymują oni w ten sposób dostęp do bazy milionów użytkowników o wysoce sprecyzowanych potrzebach konsumenckich. Co więcej, mogą nakłaniać ich do transakcji za pomocą zaawansowanych narzędzi marketingowych, unikalnych dla Allegro.
Mowa między innymi o:
- atrakcyjnych programach lojalnościowych, takich jak Monety Allegro,
- programie darmowych dostaw Allegro Smart,
- wewnętrznym systemie reklamowym Allegro Ads,
- pogrubieniach, podświetleniach i wyróżnieniach aukcji,
- statusie Super Sprzedawcy.
Zalety i udogodnienia Allegro można mnożyć, ale warto pamiętać także o jego wadach.
Aktywność w tym serwisie oznacza przede wszystkim konieczność odprowadzania prowizji od transakcji, a także mierzenia się z ogromną konkurencją. Zażarta walka o klienta skutkuje często wojną cenową, która może poważnie ograniczyć Twoje zyski. Allegro najlepiej sprawdzi się więc w przypadku branż niszowych oraz sprzedawców, którzy wiedzą, jaką wartość dodaną zaoferować konsumentom, aby zdobyć przewagę nad firmami konkurencyjnymi.
👉 Dowiedz się, jak zacząć sprzedawać na Allegro.
2. Empik Marketplace
Empik to drugi co do wielkości portal sprzedażowy w Polsce. Od Allegro różni się przede wszystkim formatem – w tym przypadku wszystkie oferty przypisane są do konkretnego artykułu. Kupujący mogą więc wygodnie porównywać jego ceny i wybrać najbardziej odpowiadającego im sprzedawcę. Karta produktu obejmuje również jego oceny i recenzje zebrane ze wszystkich profili.
Taki model możliwy jest tylko dzięki temu, że Empik bardzo skrupulatnie wybiera sklepy do współpracy. Aby ubiegać się o możliwość sprzedaży w tym portalu, należy zawnioskować o to drogą mailową, w wiadomości podając:
- stronę sklepu oraz jego nazwę,
- przykłady najlepszych produktów,
- liczbę SKU, czyli unikalnych pozycji dostępnych w sprzedaży.
System weryfikacji ma na celu utrzymanie wysokiej jakości usług w Empiku. Jeśli uda Ci się pozytywnie przejść ten etap, zyskasz możliwość oferowania swoich produktów w serwisie. Będziesz wówczas ponosić jedynie koszty prowizji od przeprowadzanych transakcji.
3. Grupa Morele
Grupa Morele to jeden z największych portali sprzedażowych w Polsce, obejmujący kilka bardzo popularnych stron. Każda z nich specjalizuje się w innej dziedzinie:
- morele.net – elektronika i komputery,
- sklep-presto.pl – sport i turystyka,
- budujesz.pl – dom i ogród,
- hulahop.pl – zabawki i dziecko,
- amfora.pl – kosmetyki.
Jest to zatem kanał idealny dla wyspecjalizowanych sprzedawców, dysponujących produktami zaliczającymi się do jednej z tych kategorii. W grupie Morele można także liczyć na elastyczne prowizje, funkcjonalne narzędzia marketingowe oraz szybką i darmową integrację ze sklepem.
4. Sklep na Facebooku
W Polsce sklep na Facebooku trudno uznać za portal sprzedażowy. Za granicą ta specjalna zakładka pozwala na dokonywanie transakcji bezpośrednio w serwisie, jednak w naszym kraju stanowi zaledwie interaktywny katalog produktów. Sprzedawcy wciąż jednak powinni zainteresować się tą funkcją, ponieważ znacząco skraca ona ścieżkę zakupową konsumentów. Sklep na Facebooku przekieruje bowiem użytkowników bezpośrednio na Twoją stronę internetową lub do okienka czatu w Messengerze.
Uruchomienie funkcji sklepu na Facebooku wiąże się także z innymi korzyściami, wśród których najistotniejsza wydaje się możliwość oznaczania swoich produktów w postach. Otwiera to przed sprzedawcami nowe możliwości marketingowe, sprzyjając kreatywnym publikacjom. Jedno jest pewne – korzystając z tego udogodnienia, na pewno nie stracisz.
👉 Sprawdź, czy warto otworzyć sklep na FB i jak to zrobić.
5. Funkcja „Kup teraz” na Ceneo
W pewnym momencie swojego istnienia najpopularniejsza porównywarka cenowa w Polsce, czyli Ceneo, zdecydowała się na wprowadzenie funkcji „Kup teraz”. O ile wcześniej użytkownik zainteresowany danym produktem przenoszony był na zewnętrzną stronę sprzedawcy, o tyle teraz może przeprowadzić transakcję w serwisie. Znacząco ułatwiło to cały proces zakupowy, a jednocześnie uczyniło z Ceneo przestrzeń jeszcze bardziej atrakcyjną zarówno dla konsumentów, jak i dla przedsiębiorców.
Warto pamiętać, że z Ceneo korzystają przede wszystkim osoby zdecydowane na zakup, które nie potrzebują już zapoznawać się z wybranym produktem. Masz więc szansę trafić do nich na końcowym etapie lejka zakupowego, ale najpierw upewnij się, że Twój asortyment jest im wystarczająco dobrze znany.
6. eBay
Portalu eBay nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Na rynku globalnym jest to najbardziej znany marketplace, choć u nas przegrywa oczywiście z Allegro. Działa zresztą bardzo podobnie do swojego polskiego odpowiednika.
Różnica polega na jego międzynarodowej ekspozycji. Jest to zatem kanał przeznaczony zwłaszcza dla przedsiębiorców zainteresowanych zagraniczną ekspansją.
7. Amazon
Amazon to również portal sprzedażowy o globalnym zasięgu. W Polsce obecny jest dopiero od tego roku i póki co nie cieszył się zbyt dużym zainteresowaniem. Zaczyna się to jednak zmieniać, a gigant wyraźnie nastawia się na konkurencję z Allegro.
Dość powiedzieć, że w udostępnił wszystkie swoje usługi w ramach Amazon Prime – a więc zupełnie darmowe dostawy, bibliotekę filmów i seriali oraz platformę gamingową – za jedyne 49 zł rocznie! Na ile ta oferta spotka się z zainteresowaniem Polaków, czas pokaże, ale wszystko wskazuje na to, że warto już dziś zaplanować swoją działalność na Amazonie.
Jakie portale sprzedażowe wykorzystywać w swojej strategii?
Wśród wymienionych przez nas propozycji znalazły się zarówno polskie portale sprzedażowe, jak i platformy zagraniczne. Nie zabrakło również praktycznych funkcji porównywarek cenowych i mediów społecznościowych.
Planując swoją strategię sprzedaży wielokanałowej, kieruj się przede wszystkim potrzebami i zachowaniami wybranej grupy docelowej. W ten sposób zapewnisz sobie maksymalną skuteczność i wysoki współczynnik konwersji.
Miej na uwadze, że dzięki platformie e-commerce Sky-Shop sprzedaż wielokanałową możesz obsługiwać z poziomu jednego narzędzia. Oprogramowanie jest zintegrowane prawie ze wszystkimi wyżej wymienionymi portalami, a integracja z Amazonem jest w przygotowaniu.