E-commerce jako dynamicznie rozwijająca się branża generuje funkcjonalne trendy, które chętnie wykorzystywane są przez właścicieli sklepów internetowych. Nie sposób ukryć, że jednym z hitów ostatnich lat jest dropshipping, który pozwala handlować towarem bez posiadania magazynu, personelu do jego obsługi, a co więcej – bez konieczności fizycznego posiadania towaru. Są to powody, dla których model wykorzystywany jest powszechnie. Czy jest to model dla każdego? Dla kogo jest dropshipping?
Spis treści:
Czego potrzebujesz, by prowadzić dropshipping?
Jak wykorzystać dropshipping w sklepie internetowym?
Dla kogo jest dropshipping?
Czego potrzebujesz, by prowadzić dropshipping?
Jako że dropshipping jest jedną z dostępnych opcji logistycznych dla sklepu internetowego, na samym początku należy wybrać oprogramowanie, na którym będzie bazował Twój e-sklep. Rozwiązania dedykowane i pudełkowe nie są tutaj najlepszym rozwiązaniem, bowiem generują niepotrzebne koszty. By wybrać najlepsze oprogramowanie do prowadzenia dropshippingu powinieneś zwrócić uwagę na kwestie takie jak:
- ilość integracji z hurtowniami dropshippingowymi,
- ilość aktualizacji stanów magazynowych w hurtowniach w ciągu doby,
- wygodny i przejrzysty interfejs, który pozwoli Ci na wygodną obsługę składanych przez klientów zamówień.
Gdy oprogramowanie zostanie wybrane, pozostaje Ci założyć sklep, a także firmę oraz wybrać kontrahenta do współpracy. Dostępna w lista zintegrowanych hurtowni jest zazwyczaj pogrupowana w branże, dzięki czemu szybko znajdziesz interesujące Cię pozycje.
Co więcej, w dropshippingu nie musisz ograniczać się do jednej hurtowni i bezproblemowo możesz korzystać z ich większej ilości (np. w celu poszerzenia bądź uzupełnienia asortymentu). Przed rozpoczęciem sprzedaży należy uzgodnić warunki współpracy z wybraną hurtownią. Od obustronnych ustaleń będą zależały kwestie takie jak:
- ceny produktów,
- próg rabatowy dla przedsiębiorcy,
- sposób przesyłania zamówień do hurtowni,
- warunki ewentualnych reklamacji oraz zwrotów.
Dopiero po podpisaniu umowy powstałej w ramach przygotowanej dla Ciebie oferty będziesz mógł zintegrować swój sklep z wybranym partnerem.
Jak wykorzystać dropshipping w sklepie internetowym?
Wykorzystanie dropshippingu w sklepie internetowym jest niemalże dowolne. Jedynym ograniczeniem może okazać się granica Twojej inwencji i pomysłu na to, jak usprawnić swoją sprzedaż.
- Dropshipping w nowym sklepie internetowym. Dropshipping na starcie pozwala otworzyć e-sklep bez dużych nakładów finansowych. Z powodzeniem możesz handlować towarami pochodzącymi z różnych hurtowni i wraz z biegiem czasu uzupełniać ofertę o rozmaite produkty.
Wiele osób rozpoczynających od dropshippingu decyduje się na założenie własnego magazynu do przechowywania produktów, na które jest duże zapotrzebowanie. W trakcie roku możesz zorientować się, jakie towary są wybierane w poszczególnych okresach i to właśnie je zakupić. Zabieg pozwoli Ci uniknąć sytuacji, w której nie możesz sprzedać klientowi artykułu, bowiem nie ma go już u Twojego kontrahenta. Tym samym będziesz wiązać sprzedaż w dropshippingu z własnym magazynem.
- Wprowadzenie dropshippingu do działającego już sklepu internetowego. Tu warto pochylić się nad możliwościami badania rynku, jakie daje handlowanie towarem, w który nie musiałeś zainwestować. Dzięki dropshippingowi przekonasz się, czy wybrana przez Ciebie nowość będzie się sprzedawała. Jeśli tak – nic nie stoi na przeszkodzie by wprowadzić ją do regularnej sprzedaży. Jeśli nie – nie stracisz pieniędzy, które mógłbyś zainwestować w towar, który nie cieszy się zainteresowaniem klientów.
- Poszerzanie swojej działalności. Wiele sklepów internetowych posiadających produkty bazowe np. sprzęt elektroniczny, decyduje się na sprzedaż akcesoriów. Chęć zapewnienia szerokiego wyboru konsumentom generuje jednak potrzebę posiadania ogromnej hali magazynowej, z której nie wszystkie produkty będą sprzedawane wystarczająco często, by było to opłacalne. Na ratunek przychodzi dropshipping – dzięki niemu klient kupi wszystkie dodatki, których potrzebuje, a Ty wyróżnisz się na tle konkurencji, której notorycznie brakuje któregoś z obiektywów bądź statywów.
Dla kogo jest dropshipping?
Reasumując, dropshipping jest dla każdego. Skorzystają z niego zarówno osoby, które dopiero rozpoczynają prowadzenie sklepu internetowego i stawiają pierwsze kroki w e-handlu, jak i przedsiębiorcy, którzy mogą pochwalić się wieloletnim doświadczeniem. Dropshipping warto potraktować jako jedną z możliwości, która na każdym etapie działalności będzie pozwalała systematycznie rozwijać swój biznes.