Prawo w dropshippingu – kompleksowy poradnik

0
95
prawo w dropshippingu

Dropshipping wciąż zyskuje na popularności jako model pozwalający szybko i tanio otworzyć własny sklep internetowy. Wiele osób na etapie zakładania e-commerce’u zastanawia się jednak, czy jest to rozwiązanie legalne i co zrobić, aby działać zgodnie z prawem. W tym poradniku rozwiejemy te obawy i podpowiemy Ci, jakich przepisów należy przestrzegać w dropshippingu!

Czy dropshipping jest legalny?

Na samym początku odpowiedzmy sobie na pytanie, czy dropshipping jest w ogóle legalny. Prawo dopuszcza oczywiście tego typu działalność, ale prowadzący ją sprzedawca powinien pamiętać o spełnieniu określonych warunków. Aby nie narazić się na negatywne konsekwencje, musi zadbać mianowicie o:

  • regulamin swojego sklepu internetowego,
  • politykę prywatności,
  • poufną dokumentację przetwarzania danych osobowych (RODO).

Warto pamiętać również o tym, że w dropshippingu to Ty formalnie musisz być sprzedawcą. Współpracująca z Tobą hurtownia zapewni Ci towar, jego magazynowanie oraz wysyłkę do klientów, ale to do Ciebie będzie należał obowiązek wystawiania faktur lub paragonów. Oznacza to, że na Tobie spocznie odpowiedzialność za prawidłową realizację zamówienia. W przeciwnym razie Twój sklep pełniłby jedynie funkcję pośrednika, oferującego cudze produkty. W takim przypadku zastosowanie znalazłyby zaś inne przepisy niż te opisane w naszym artykule.

👉 Dowiedz się także, czy dropshipping się opłaca.

Dropshipping – umowa z hurtownią

Jednym z podstawowych dokumentów prawnych regulujących działanie sklepu w dropshippingu jest umowa z hurtownią. Jej spisanie jest w Twoim interesie, choć często narzuci Ci ją dostawca – na przykład w postaci regulaminu akceptowanego przy rejestracji do panelu B2B. Niezależnie od formy dokumentu, pamiętaj, że powinny w nim zostać zawarte następujące zapisy:

  • Czas realizacji – aby zagwarantować swoim klientom możliwie szybką dostawę, musisz dopilnować, by w umowie z hurtownią pojawił się deklarowany maksymalny termin wysyłki towaru. Zadbaj też o spójność tej informacji z czasem podanym w regulaminie Twojego sklepu.
  • Odpowiedzialność za ewentualne problemy – unikaj sytuacji, w których tylko Ty ponosisz konsekwencje problemów z realizacją zamówień. Jeśli wina leży po stronie hurtowni, musisz mieć możliwość złożenia reklamacji i obciążenia dostawcy odpowiednimi kosztami.
  • Obsługa zwrotów i reklamacji – dopóki w umowie nie znajdzie się inny zapis, odpowiedzialność za obsługę zwrotów i reklamacji będzie spoczywała na Tobie. Warto więc ustalić z hurtownią zakres współdziałania w tej kwestii. W rezultacie klienci będą mogli odsyłać towary nawet bezpośrednio do dostawcy, który przechowa je do czasu, gdy znajdziesz na nie innych kupców. Procedura zależy wyłącznie od warunków, jakie ustalisz w umowie.

Dropshipping – umowa przetwarzania danych

Pamiętaj, że dokumentacja dotycząca współpracy z hurtownią powinna obejmować nie tylko aspekty czysto biznesowe. Musi uwzględniać również wymogi ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO). Jako sprzedawca będziesz otrzymywać i przechowywać informacje na temat swoich klientów (np. ich adresy). Spoczywa więc na Tobie obowiązek zawarcia z dostawcą umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.

Brak takiej dokumentacji może poskutkować karami pieniężnymi – zarówno dla Twojego sklepu, jak i dla hurtowni dropshippingowej. Najlepiej więc zapisy te potraktować jako załącznik do bazowej umowy pomiędzy obiema stronami. Elementy, które muszą się wśród nich znaleźć, reguluje RODO. Należą do nich:

  • rodzaj przekazywanych danych osobowych,
  • kategorie osób, których dotyczą przekazywane dane,
  • zobowiązanie hurtowni do przetwarzania danych tylko na Twoje udokumentowane polecenie,
  • obowiązek stosowania przez hurtownię środków zapewniających bezpieczeństwo danych.

Dropshipping – regulamin sklepu

Poza regulacją współpracy z hurtownią dropshippingową, musisz ustalić także, jakie przepisy obowiązują w Twoim sklepie internetowym. Choć nie będziesz posiadać własnego magazynu, nie powinny one zanadto różnić się od regulaminu tradycyjnego e-commerce’u. Należy uwzględnić wśród nich między innymi:

  • dane umożliwiające identyfikację sprzedawcy,
  • rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną,
  • warunki świadczenia usług drogą elektroniczną,
  • warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną,
  • tryb postępowania reklamacyjnego,
  • ochronę danych osobowych.

W regulaminie pamiętaj przede wszystkim o prawach konsumenta i przedsiębiorców uprzywilejowanych. Nie zapominaj również o podaniu właściwych adresów do wysyłki zwrotów i składania reklamacji.

Dropshipping – inne obowiązki informacyjne

Opisane wyżej dokumenty nie wyczerpują oczywiście tematu regulacji prawnych dla sklepu w dropshippingu. Warto zainteresować się również takimi zagadnieniami jak:

  • Wymogi techniczne, które powinien spełniać użytkownik, aby prawidłowo korzystać ze sklepu internetowego (np. urządzenie z dostępem do Internetu i przeglądarką pozwalającą na obsługę plików cookies).
  • Prosta procedura reklamacyjna w przypadku nieprawidłowego działania sklepu.
  • Unikanie klauzul niedozwolonych, które wydają się z pozoru korzystne dla Ciebie, lecz są szkodliwe dla konsumentów.
  • Polityka prywatności, czyli obowiązkowy element dokumentacji, dotyczący wspomnianej już wcześniej ochrony danych osobowych. Zgodnie z RODO, użytkownika należy poinformować między innymi o celu i okresie przetwarzania jego danych. Musisz ustalic także, kto jest ich odbiorcą (nie tylko sam sklep, ale też np. dostawca oprogramowania, zewnętrzne biuro księgowe czy właśnie hurtownia dropshippingowa).
  • Wewnętrzna dokumentacja przetwarzania danych osobowych, czyli kolejny dokument wymagany na gruncie RODO. Powinien on potwierdzać przeprowadzenie analizy ryzyka przetwarzania danych osobowych i określać politykę ich ochrony.

Prawo w dropshippingu – podsumowanie

Jak widzisz, dopełnienie formalności prawnych, związanych z prowadzeniem sklepu w dropshippingu, nie jest niczym skomplikowanym. Uwagę należy zwrócić przede wszystkim na umowę z hurtownią, regulamin samego e-commerce’u oraz dokumenty wymagane przez RODO. Postępując według naszych wskazówek, szybko i łatwo wejdziesz na rynek, zapewniając sobie wygodę i bezpieczeństwo działalności.

Planujesz rozpocząć sprzedaż w dropshippingu? Weź udział w darmowych konsultacjach e-commerce i dowiedz się, jak rozkręcić biznes!


Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here