Grywalizacja w sklepie internetowym

0
3928

Aby Twój sklep internetowy rósł i zdobywał nowych klientów, potrzebujesz rozwijać go w trzech kluczowych obszarach: zdobywanie nowych klientów, nakłanianie istniejących klientów do ponownych zakupów oraz nakłanianie istniejących klientów do rekomendowania Cię i przyciągania nowych. W tym artykule poruszymy dwie ostatnie kwestie, na przykładzie grywalizacji.

Grywalizacja to połączenie mechanizmów gierpsychologii behawioralnej oraz tradycyjnych programów lojalnościowych. Programy oparte o grywalizację wyróżniają się tym, że dostarczają sporą dawkę zabawy nabywcom. Dlaczego?

Odpowiedź możemy uzyskać w ośrodku w naszym mózgu nazywanego „centrum nagród”. System odpowiedzialny jest za czerpanie przyjemności z niektórych rzeczy, które robimy. Okryto, w jaki sposób uczestnictwo w programie lojalnościowym uczynić ciekawym. Kluczem jest odpowiednie zaplanowanie systemu nagradzania.

Jakie korzyści płyną z zastosowania grywalizacji?


Wykorzystanie procesów grywalizacji w marketingu zapewni przedsiębiorstwu między innymi:

  • wzrost sprzedaży – klienci lubią wyzwania. Z pomocą częstych interakcji z daną marką, nabywcom łatwiej podjąć decyzję o zakupie danego produktu;
  • wzrost zaangażowania klientów – wykonywanie kolejnych zadań zwiększa zaangażowanie, nabywca przyzwyczaja się do produktu, który jest cały czas prezentowany często pokazując fizyczne jego użytkowanie;
  • realizacja celów wizerunkowych – grywalizacja rozszerza zasięgi marki. Ludzie zafascynowani grą, w której wzięli udział przekażą entuzjazm swoim znajomym, a co za tym idzie będą rozpowszechniać informację o produkcie (marketing szeptany);
  • zapewnienie sobie przewagi konkurencyjnej – grywalizacja sprawia, że marka wyróżnia się na tyle konkurencji. Powszechnie wiadomo, że lepiej zapamiętujemy reklamy, w których braliśmy czynny udział niż te, które tylko zobaczyliśmy.

5 pomysłów wykorzystania grywalizacji

Nagradzaj za pożądane zachowanie

Stałym elementem gier, w szczególności gier RPG są punkty doświadczenia. Dzięki nim bohaterowie zdobywają nowe poziomy stając się coraz potężniejszymi, otrzymują także dostęp do lepszych przedmiotów. Idąc tym tropem, warto zaproponować Twoim klientom coś, co nagrodzi ich, jeśli wykonają określone zadanie. Przykładowo Dropbbox nagradza użytkowników dodatkowym miejscem na dysku, jeśli polecisz go znajomemu:

Dodaj pasek postępu do procesów zakupowych

To jeszcze jeden element inspirowany zdobywaniem doświadczenia w grach. Dodając pasek postępu do procesu zakupowego lepiej informujesz klienta, na jakim etapie się znajduje – i ile poziomów musi przejść, aby doprowadzić proces zakupowy do końca. Taką opcję wprowadził sklep internetowy H&M, gdzie w jasny i przejrzysty sposób przedstawione zostało ile paczka przebyła już punktów procesu i trafiła już do klienta.

Wykorzystaj konkursy, aby zwiększyć zaangażowanie klientów

Ciekawy pomysł miała marka Bonduelle, która wykorzystując zbliżający się okres wakacji zachęca do pracy nad formą, a także do wzięcia udziału w różnego rodzaju misjach i zadaniach – wynik zdobyty dzięki poszczególnym quizom przełoży się na wartość nagrody.

Opracowując koncepcje konkursu, dobrym pomysłem będzie wykorzystanie marketingu szeptanego – niech klienci polecają Twoje usługi znajomym.

Uruchom programy lojalnościowe

Programy lojalnościowe przypominają nagrody, jednak w tym przypadku nagradzasz przedmiotami fizycznymi lub rabatami – za każdy kolejny zakup lub wydaną gotówkę w Twoim sklepie.

Pamiętaj, by odpowiednio wyważyć wartość nagrody. Wiele supermarketów posiada programy partnerskie, lecz rzadko nabywcy z nich korzystają ze względu na niską ich wartość. Z kolei oferowane przez Ciebie zniżki nie mogą być także zbyt wysokie, ponieważ możesz ponieść straty.

Zaprojektuj mini-gry i interaktywne quizy

Nic tak nie angażuje klientów, także tych potencjalnych, jak quizy, które weryfikują naszą wiedzę z danego zakresu. Nabywcy często decydują się na wzięcie udziału w takiej interakcji, ponieważ oczekują zabawnego lub zaskakującego wyniku. Możliwości tego rodzaju zabawy wykorzystał sklep internetowy z rękodziełami, na którym możemy sprawdzić jak wiele wiemy na temat wstążek, florystyki czy też, czy prawidłowo określamy kolory.

Podsumowanie

Zastosowanie grywalizacji w sklepie internetowym daje wiele korzyści – osiągasz lepsze wyniki w sprzedaży, wzbudzasz większe zaangażowanie ze strony klientów, marka staje się bardziej rozpoznawalna oraz zdobywasz przewagę nad konkurencją. Jak widzisz, bonusów jest wiele, dlatego pomyśl o podjęciu następujących działań: nagradzaj za wykonanie pożądanego zachowania, dodaj pasek procesu zakupowego, organizuj konkursy, uruchom program lojalnościowy oraz zaprojektuj quizy. Klienci będą wracać do Twojego sklepu, jeśli zakupy będą dostarczać im rozrywki. Materialne nagrody to tylko jeden z wielu elementów dobrego programu motywacyjnego. Dużo lepsze są: status czy dostęp.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.