Pamiętasz jak nazywa się biuro rachunkowe, w którym rozliczyłeś ostatni PIT? Możliwe, że nie zapamiętałeś jego nazwy. Nic dziwnego – nazwa firmy często nie ma żadnego znaczenia. W niektórych branżach okazuje się jednak kluczowa. Tak jest w e-commerce.
Nazwa sklepu internetowego wpływa na wiele aspektów związanych z jego prowadzeniem, dlatego musisz ją dobrać w przemyślany sposób. Jak to zrobić? Poznaj wskazówki dotyczące tworzenia nazwy dla sklepu i inspiracje!
Spis treści artykułu:
Jakie znaczenie ma nazwa dla sklepu online?
Zastanawiasz się, dlaczego naming (proces kreacji nazwy) jest w e-commerce tak ważny? Ponieważ nazwa sklepu internetowego pełni wiele funkcji. Zazwyczaj, jest jednocześnie nazwą marki handlowej oraz adresem strony www.
Może więc ułatwiać (lub utrudniać!) prowadzenie działań marketingowych czy pozycjonowanie witryny. Nieodpowiednio dobrana, odepchnie potencjalnych klientów, a właściwa – wzbudzi w pozytywne emocje u odbiorców i zapadnie im w pamięć.
Wybór nazwy dla sklepu internetowego nie należy do najłatwiejszych, dlatego jeśli możesz, poświęć mu odpowiednio dużą ilość czasu. Przemyślana nazwa dla sklepu online pomoże Ci odnieść sukces w sprzedaży internetowej.
Idealna nazwa sklepu internetowego
Oto wskazówki, którymi możesz się kierować podczas tworzenia nazwy dla sklepu internetowego – przydatne również, gdy szukasz nazwy dla firmy o innym charakterze i nie planujesz zajmować się sprzedażą online.
Dobra nazwa marki powinna być:
- krótka (najlepiej, gdyby ograniczała się do ok. 20 znaków) – dłuższa może okazać się trudna do zapamiętania, łatwiej też o pomyłkę przy jej zapisywaniu.
- prosta do zapisania – wymawiana i pisana w ten sam sposób, pozbawiona elementów takich cyfry, słowa obce i nietypowe itd.
- związana z branżą – budząca jednoznaczne skojarzenia z obszarem działalności firmy (np. w e-commerce, asortymentem sklepu)
- unikalna – niezastrzeżona, charakterystyczna, niemożliwa do pomylenia z nazwą innej firmy czy marki, szczególnie z tej samej branży;
- chwytliwa – specyficzna, zaskakująca, posiadająca “to coś”, dzięki czemu firma będzie mogła wyróżnić się na tle innych.
Prawdopodobnie nie wpadniesz na pomysł takiej nazwy od razu. Daj sobie więc czas na przygotowanie od kilku do kilkunastu wariantów. Postaraj się, by były dość zróżnicowane – dzięki temu będziesz miał w czym wybierać.
UWAGA: Jeśli szukasz nazwy dla sklepu, z którego ofertą zamierzasz wyjść poza granice naszego kraju, koniecznie sprawdź, czy wybrane przez Ciebie warianty wymawia się w ten sam sposób w różnych językach.
WSKAZÓWKA: Dobrą nazwę powinieneś objąć ochroną prawną. Sprawdź więc, czy istnieje możliwość zastrzeżenia znaku towarowego wybranej przez Ciebie nazwy sklepu internetowego.
Dowiedz się także, jak założyć sklep internetowy krok po kroku.
Wybór domeny i rozszerzenia
Jak zostało już wcześniej wspomniane, nazwa sklepu internetowego powinna odpowiadać jego domenie, czyli widocznemu w przeglądarce podczas korzystania z sieci adresowi strony www.
Z tego względu, nazwę sklepu internetowego tworzy się poszukując jednocześnie odpowiadającego jej adresu. Wolną domenę może być trudno znaleźć – zadanie ułatwiają dostępne w serwisach popularnych rejestratorów wyszukiwarki.
Narzędzia te pokazują dostępne dla wybranych nazw domeny i rozszerzenia. Poświęć na chwilę uwagę tym drugim. Wybierając rozszerzenie adresu strony sklepu, czyli końcówkę znajdującą się po kropce, rozważ następujące opcje:
- rozszerzenie .pl, .com lub .eu – to najbardziej uniwersalne, intuicyjnie wpisywane przez internautów rozszerzenia, których wybór rekomenduje większość ekspertów;
- rozszerzenie .shop lub .store – to dedykowane rozszerzenie dla sklepów internetowych i innych firm z branży e-commerce;
- rozszerzenie regionalne (np. poznan.pl czy .waw) – sprawdzi się, jeśli zamierzasz prowadzić sprzedaż hybrydową (online i stacjonarnie), oferować odbiór osobisty towarów i/lub dostawę lokalną.
UWAGA: Zanim zarejestrujesz domenę, koniecznie sprawdź jej historię. Nie kupuj adresu, pod którym działały kiedyś strony pornograficzne lub rozprzestrzeniające wirusy i złośliwe oprogramowanie.
WSKAZÓWKA: Wykup domeny z różnymi rozszerzeniami (.com, .pl, .com.pl, .shop, .store), a zapobiegniesz wykorzystaniu adresu i nazwy przez inną osobę czy firmę.
Dobre nazwy sklepów – przykłady
Chcesz wiedzieć, jak powinna wyglądać dobra nazwa sklepu internetowego? Poznaj przykłady przemyślanych nazw sklepów internetowych z krótkim omówieniem największych ich zalet i zainspiruj się do stworzenia własnej!
Eobuwie.pl i czasnabuty.pl
Obie nazwy sklepów internetowych z obuwiem są krótkie, łatwe do zapamiętania, wymówienia i zapisania. Ponadto, są bardzo sugestywne – patrząc na nie, od razu domyślasz się, że należą do sklepów internetowych z butami.
Słowa takie jak “obuwie” czy “buty”, występujące w omawianych nazwach, wspierają też działania SEO. Dzięki ich obecności, witryny wspomnianych sklepów internetowych łatwo pozycjonuje się na frazy związane z obuwiem.
Profigeo.pl i Gastroprofit.pl
Pierwsza nazwa należy do sklepu internetowego ze sprzętem geodezyjnym, a druga – e-sklepu z wyposażeniem dla gastronomii. Nie trudno było się tego domyślić, prawda? Nazwy te pokazują, jak łatwo odnieść się do branży i grupy docelowej w namingu.
Omawiane nazwy stworzono we wzorcowy sposób. Są krótkie i pozbawione polskich znaków oraz innych elementów, które mogłyby utrudniać ich wymowę czy poprawny zapis. Sklepy internetowe, których dotyczą, działają pod domenami z rozszerzeniem .pl.
Wspomniane w tym akapicie sklepy działają na platformie Sky-Shop – oprogramowanie do sprzedaży internetowej we własnym sklepie online, na Allegro i w innych kanałach.
Uber, Glovo
Choć nie są to nazwy sklepów internetowych, to mogą posłużyć za dobre przykłady. W odróżnieniu od tych z poprzednich akapitów, nie mają bowiem charakteru sugestywnego. Są to tzw. nazwy abstrakcyjne, bez odzwierciedlenia w wyrazach ze słowników
Wspomniane nazwy charakteryzują się jednak licznymi zaletami – są krótkie, łatwe do zapamiętania oraz “dźwięczne”, czyli proste i przyjemne w wymowie. Nic dziwnego, że przyczyniły się do tak wielkiego sukcesu określonych nimi marek!
Podsumowanie
Nazwa sklepu internetowego powinna być taka sama, jak jego adres, więc musisz wybierać ją wraz z domeną. Pamiętaj, że nazwa dla sklepu nie może być zastrzeżona przez inną firmę lub markę, a taką, która nie jest, warto objąć ochroną prawną.
Krótka, łatwa do zapisania, wymówienia i zapamiętania, unikalna oraz chwytliwa nazwa sklepu online ułatwi Ci zdobywanie sympatii u klientów, budowanie ich lojalności, promowanie biznesu e-commerce oraz pozycjonowanie witryny.
Życzymy Ci tego, byś szybko ją odnalazł!