Modele biznesowe do sprzedawania cyfrowych treści

2
1968

Obecnie przedsiębiorcy nie sprzedają już wyłącznie rzeczy materialnych. Popytem cieszą się również bowiem te wirtualne rzeczy – różnego rodzaju gry, aplikacje i inne. W jaki sposób można na nich zarobić, skoro nie można ich po prostu wystawić na półkę sklepową? Przedstawimy Wam kilka modeli, które przetestowane zostały przez różne firmy – z różnym efektem.

Z darmowego do płatnego

Jednym z modeli biznesowych jest udostępnianie naszych treści… za darmo. Jaki w tym biznes? Otóż udostepniając jakąś ciekawą rzecz za darmo jesteśmy w stanie zyskać dla niej rozgłos. Informacja na jej temat pojawi się w najróżniejszych źródłach. Należy pamiętać, że nie jesteśmy związani z jednym modelem biznesowym na całe życie – bez problemu możemy go zmienić. W tym wypadku po zdobyciu rozgłosu i darmowej reklamy.

Nie jest to jedyne rozwiązanie. Produkt może być dalej darmowy, ale obok niego mogą pojawić się inne, płatne. Z pewnością ludzie zdecydują się na ich zakup, jeżeli ten darmowy będzie odpowiedniej jakości.

Płatne subskrypcje

Model abonamentowy zakłada comiesięczne (ewentualnie kwartalne lub coroczne) płatności, które odblokowują dane treści. Najczęściej jest on stosowany w przypadku gazet i magazynów, ale także gier typu MMO. Zapewnia stały dostęp do gotówki, jednak dość często ciężko jest wypromować własną markę w Internecie na tyle, by zachęcić użytkowników do uiszczania za nią regularnych opłat.

Mikrotransakcje

System mikrotransakcji to – jak sama nazwa wskazuje – płacenie niewielkich kwot pieniędzy za również niewielkie usługi. Stosują go między innymi serwisy dystrybucji cyfrowej gier mobilnych, które sprzedają gry czy aplikacje za ceny zbliżone pięciu złotym (w zależności od aplikacji). Również system pay-per-view w telewizji jest przedstawicielem mikrotransakcji. Często o mikrotransakcjach mówi się w przypadku gier – te często oferują walutę wirtualną, którą można nabywać za prawdziwe pieniądze. Na tym zarabia wiele różnych firm, nie tylko powiązanych z przemysłem gamingowym.

Freemium

Również często stosowany, sprawdzony model. Oferujemy nasz produkt w wersji darmowej, która albo jest bogata w reklamy (na których zarabiamy), albo też w pewym stopniu ograniczona, a także w wersji płatnej, pozbawionej ograniczeń i reklam. Tutaj to od nas zależy, co udostępnimy za darmo, a za co każemy sobie płacić.

Ogólnie rzecz biorąc mamy sporo sposobów na zarabianie na naszych wirtualnych produktach. Najważniejsze jest chyba zadbanie o to, by nie odstraszać klientów niewygodnymi umowami czy zbyt wysokimi kwotami. Dobrze zadbać o reklamę i promocje – te ułatwiają sprzedaż każdego produktu.

No votes yet.
Please wait...

2 KOMENTARZE

  1. Szczerze mówiąc jestem za pierwszym modelem. Mikrotransakcje i płacenie za coś po darmowej próbce to moim zdaniem irytujące dla odbiorców modele.

    No votes yet.
    Please wait...
  2. Lepiej kupić raz i mieć spokój na stałe. Nie lubię ukrytych opłat, którymi są zwykle mikrotransakcje…

    No votes yet.
    Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here