Marketplace vs. sklep internetowy – który model sprzedaży wybrać?

    0
    548
    marketplace vs. sklep internetowy

    Jeśli zaczynasz działalność e-commerce, możesz zastanawiać się nad tym, czy lepiej sprzedawać za pośrednictwem znanego marketplace’u, czy własnego sklepu internetowego.

    Specjalnie dla Ciebie omawiamy wszystkie najważniejsze wady oraz zalety obu rozwiązań i podpowiadamy, co wybrać!

    Spis treści:

    Jak prowadzić sprzedaż w Internecie?
    Co to jest marketplace?
    Przykłady platform marketplace
    Zalety i wady marketplace’ów
    Zalety i wady sklepów internetowych
    Marketplace czy sklep internetowy?

    Jak prowadzić sprzedaż w Internecie?


    Zaczynając działalność e-commerce, masz do wyboru dwie możliwości:

    • skorzystać z gotowej infrastruktury popularnego marketplace’u
    • albo założyć własny niezależny sklep internetowy.

    38% Polaków kupujących w sieci dokonuje transakcji na różnego rodzaju platformach zakupowych, a 52% używa w tym celu sklepów internetowych. Czy to oznacza, że zakładając własną stronę, masz większe szanse na znalezienie klientów? Niekoniecznie.

    Co to jest marketplace?


    Aby lepiej zrozumieć różnice pomiędzy platformą zakupową a własnym sklepem internetowym, warto zadać sobie pytanie, jak działa marketplace. Jest to miejsce agregujące oferty wielu różnych sprzedawców, a więc pełniące funkcję pośrednika pomiędzy przedsiębiorcami a ich klientami.

    Aby skorzystać z funkcjonalnej infrastruktury takiego serwisu, wystarczy się zarejestrować i wystawić tam swoje produkty. W momencie, gdy któryś z nich zostanie zakupiony, platforma przekaże Ci informację o zamówieniu. Ty zajmiesz się jego realizacją, w efekcie czego klient otrzyma swój towar.

    Jedną z najważniejszych zasad działania marketplace’ów jest to, że pobierają one prowizję od każdego sprzedanego produktu. Oznacza to, że nałożona przez Ciebie na towar marża nie trafi w całości do Twojej kieszeni. Czasami będzie musiała wystarczyć na pokrycie nie tylko prowizji, ale i dodatkowych kosztów związanych z korzystaniem z serwisu tego typu.

    Przykłady platform marketplace, na których możesz sprzedawać


    W Polsce działa wiele marketplace’ów, dzięki którym możesz docierać zarówno do rodzimych, jak i do zagranicznych klientów. Jak się pewnie domyślasz, do największych platform zakupowych należą:

    • Allegro – odwiedzane każdego miesiąca przez ok. 18 milionów użytkowników. To największy marketplace w Polsce, gdzie swoje produkty oferuje ponad 117 tysięcy sprzedawców.
    • eBay – platforma dostępna w ponad 200 krajach, która może pomóc Ci podbić rynek międzynarodowy.
    • Empik Marketplace – jeden z największych marketplace’ów w Polsce, odwiedzany miesięcznie przez 2,5 miliona użytkowników. Choć za jego pośrednictwem można sprzedawać wiele różnych produktów, najczęściej wybierany jest przez sprzedawców oferujących multimedia.
    • Morele Marketplace – w skład grupy wchodzi kilka serwisów: morele.net, sklep-presto.pl, budujesz.pl, hulahop.pl i amfora.pl, spośród których każdy specjalizuje się w innej branży. Wszystkie razem odwiedzane są przez ponad 8 milionów użytkowników miesięcznie.
    • Facebook Marketplace – wybierany przede wszystkim przez użytkowników prywatnych bądź lokalnych sprzedawców.

    kanały sprzedaży w internecie

    Zalety i wady marketplace’ów


    Skoro wiesz już, jak działają marketplace’y w Polsce, zastanówmy się nad ich największymi zaletami i wadami, a następnie porównajmy je ze specyfiką sklepów internetowych.

    Do niewątpliwych zalet platform zakupowych należy:

    • Popularność przekładająca się na dostęp do stałych klientów – takich serwisów jak Allegro nie trzeba nikomu przestawiać. Cieszą się one wielkim uznaniem, dzięki czemu zaczynając tam sprzedaż, zyskujesz dostęp do ogromnej bazy klientów.
    • Łatwa obsługa – od rejestracji w serwisie do rozpoczęcia sprzedaży dzieli Cię właściwie kilka kliknięć. Marketplace’y są bardzo proste w obsłudze, więc każdy może wykorzystywać je w swojej działalności.
    • Możliwość promowania ofert – każdy marketplace udostępnia sprzedawcom wewnętrzne narzędzia marketingowe, służące pozyskiwaniu nowych klientów. Świetnym przykładem są takie programy Allegro jak Smart, Monety, Super Sprzedawca czy cały system Allegro Ads.
    • Znakomite pozycjonowanie – wielu właścicieli sklepów internetowych marzy o takim pozycjonowaniu, jakie wypracowały sobie platformy zakupowe. Jako sprzedawca wystawiający swoje produkty w jednym z marketplace’ów możesz pojawić się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w Google, nie kiwnąwszy nawet palcem.

    Choć marketplace’y to bardzo wygodne rozwiązanie (zwłaszcza dla początkujących sprzedawców), nie są one pozbawione wad, takich jak na przykład:

    • Prowizje i inne opłaty – marketplace’y zarabiają na pośredniczeniu pomiędzy sprzedawcami a kupującymi. Prowizja od sprzedaży waha się od kilku do kilkunastu procent wartości transakcji. Czasem dochodzą do tego dodatkowe opłaty, jak choćby w przypadku serwisu eBay, gdzie płacić trzeba także za wystawianie ofert.
    • Duża konkurencja – platformy zakupowe cieszą się ogromną popularnością, więc przyciągają wielu sprzedawców. Każdy z nich chce być zauważony i osiągać jak najlepsze wyniki sprzedaży. Konkurencja pomiędzy nimi przyjmuje najczęściej postać wojny cenowej, na czym dobrze mogą wyjść jedynie firmy działające na masową skalę.
    • Ograniczone możliwości rozwoju – użytkownicy kupujący na Allegro bądź innej platformie zakupowej nie mają zazwyczaj pojęcia, od kogo nabywają produkty. Nawet jeśli będą bardzo zadowoleni z transakcji, Twoja marka nie zyska takiego rozgłosu, na jaki mogłaby liczyć przy bezpośredniej sprzedaży.

    Zalety i wady sklepów internetowych


    Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, który z modeli sprzedaży jest lepszy, przeanalizujmy także najważniejsze plusy i minusy sklepów internetowych.

    Do zalet na pewno zaliczyć trzeba:

    • Niezależność – prowadząc sklep internetowy, nie musisz przejmować się żadnym regulaminem (poza swoim własnym) ani ograniczeniami wynikającymi z dominacji pośrednika. Możesz swobodnie realizować własną wizję rozwoju marki, samodzielnie decydować o strategii sprzedaży i działaniach marketingowych.
    • Wyższe marże – w przypadku sklepu po pierwsze nie musisz prowadzić tak zaciętej wojny cenowej, a po drugie przejmować się prowizjami. Efekt? Większy zysk na każdej transakcji!

    Główne wady sklepu internetowego to natomiast:

    • Konieczność konfiguracji sklepu – niektórzy sprzedawcy mogą obawiać się technicznych wyzwań związanych z zakładaniem sklepu online. Wymaga on przecież wykupienia domeny i stworzenia strony internetowej. W zależności od wybranego CMS-a faktycznie może to nieraz sprawić pewne trudności. Na szczęście do dyspozycji masz również inteligentne platformy do zarządzania sprzedażą w sieci, które pozwalają na założenie sklepu bez konieczności posiadania jakichkolwiek specjalistycznych umiejętności. Posługując się takim oprogramowaniem jak Sky-Shop, możesz wygodnie dostosować wygląd i funkcje swojej strony do własnych preferencji.
    • Mała rozpoznawalność (przynajmniej na początku) – musisz włożyć mnóstwo wysiłku w to, aby konsumenci dowiedzieli się o Twojej ofercie. Kiedy otworzysz swój sklep, nikt nie będzie zdawał sobie sprawy z jego istnienia. Dopiero przemyślane działania marketingowe zapewnią Ci pożądane efekty.

    👉 Przeczytaj także: Sklep internetowy – jak zacząć?

    Marketplace czy sklep internetowy?


    Oba modele sprzedaży mają swoje wady i zalety, toteż trudno jest wskazać jeden, który można by polecić każdemu. Początkującym przedsiębiorcom będzie pewnie wygodniej skorzystać z marketplace’ów, a doświadczonym – założyć sklep internetowy. Nie jest to oczywiście regułą, dlatego warto zrobić dobry użytek z obu rozwiązań i prowadzić sprzedaż wielokanałową.

    Niezastąpione okaże się w tym przypadku oprogramowanie Sky-Shop gwarantujące  integrację pomiędzy sklepem a najpopularniejszymi marketplace’ami, takimi jak Allegro, Empik, eBay, Morele, Facebook Marketplace, a także platformami OLX czy Ceneo. Funkcja ta pozwala wygodnie obsługiwać zamówienia ze wszystkich kanałów z poziomu jednego panelu administracyjnego Sky-Shop!

    Rating: 3.0/5. From 2 votes.
    Please wait...

    ZOSTAW ODPOWIEDŹ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here