Jak ustalać cenę produktów? Polityka cenowa w sklepie internetowym

0
2301
jak ustalić cenę produktu

Strategia cenowa to jeden z podstawowych czynników, od których zależeć będzie sukces Twojego sklepu internetowego. Nie możesz jednak oferować najtańszych produktów na rynku tylko po to, by zyskać przewagę nad konkurencją i nic na tym nie zarobić. 

Ceny towarów powinny gwarantować Ci z jednej strony uznanie wśród klientów, a z drugiej dochód, dla którego w ogóle prowadzisz e-commerce. Aby osiągnąć taki złoty środek, należy uzależnić politykę cenową od kilku podstawowych aspektów. Dowiedz się o nich więcej!

Spis treści:

Charakter sklepu internetowego
Twoja grupa docelowa
Analiza konkurencji
Narzędzia do monitorowania cen
Odpowiednia ekspozycja cen
Jak ustalić cenę produktu w swoim sklepie internetowym?

Charakter sklepu internetowego


Zastanawiając się nad strategią cenową dla swojego sklepu internetowego, musisz zacząć od określenia jego specyfiki.

Skoro czytasz ten tekst, prawdopodobnie dopiero zaczynasz przygodę z e-commerce. W takim przypadku nie możesz skutecznie prowadzić wojny cenowej z konkurencją, ponieważ Twoje zasoby są zdecydowanie mniejsze niż jej. Pozyskiwanie pierwszych klientów za pomocą niskich cen może więc nie być najlepszym pomysłem.

Bardziej efektywne okaże się ogłoszenie promocji na pierwszy miesiąc działalności, po którym powrócisz do standardowych cen. W ten sposób zwrócisz na siebie uwagę konsumentów, jednocześnie zabezpieczając się na dłuższą metę.

Kluczowe znaczenie dla strategii cenowej będzie miał charakter Twojego asortymentu:

  • Jeśli sprzedajesz produkty popularne, ustalenie cen będzie zdecydowanie najtrudniejsze. Musisz odnaleźć złoty środek pomiędzy konkurencyjnością a opłacalnością. Marża powinna zapewniać Ci zysk od samego początku!
  • Jeżeli oferujesz rękodzieło lub inne produkty wytwarzane we własnym zakresie, musisz wziąć pod uwagę koszty ich powstawania. Wyceń swój czas i robociznę, aby zapewnić sobie godziwe wynagrodzenie.
  • Działając w niszowym segmencie, możesz pozwolić sobie na ustalenie wyższych cen. Masz bowiem tę przewagę, że oferowane przez Ciebie produkty są trudno dostępne i skierowane do wąskiej grupy docelowej.
  • Sprzedając produkty luksusowe, nie należy wręcz ustalać niskich cen. W tym przypadku na konsumenta działa tak zwany paradoks Veblena – pomimo dużych kosztów popyt na towar rośnie. Kupujący czuje się dobrze właśnie dlatego, że wydaje pieniądze. Podnosi w ten sposób swój status społeczny.

Twoja grupa docelowa


Już na podstawie powyższych kategorii doskonale widać, jak ogromne znaczenie dla polityki cenowej ma charakter Twojej grupy docelowej. Dla jednych konsumentów ceny będą miały największy priorytet, dla innych zejdą na dalszy plan w zestawieniu z komfortem zakupów, jakością obsługi czy dodatkowymi udogodnieniami.

Dobra znajomość grupy docelowej pozwoli Ci ustalić strategię cenową dla sklepu internetowego. Przeanalizuj, ile Twoja persona jest w stanie zapłacić za dany produkt. Dowiedz się też, czy ważniejsze są dla niej niskie koszty towaru, czy tańsza dostawa i opcja darmowego zwrotu. Zadaj sobie pytanie, dlaczego Twój klient robi zakupy w sieci i jakie są jego oczekiwania.

To również dobry moment, aby zastanowić się, jaką wartość dodaną możesz zaproponować swoim klientom. Czasem okaże się bowiem, że wcale nie musisz mocno schodzić z cen, aby zyskać ich zainteresowanie.

Świetnie sprawdzą się natomiast różnego rodzaju programy lojalnościowe, gratisy, zniżki na następne zakupy, spersonalizowane pakowanie paczek i inne wyjątkowe doświadczenia.

Analiza konkurencji


Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę podczas ustalania strategii cenowych, są działania Twojej bezpośredniej konkurencji. Przeanalizuj jej ceny i sprawdź, jak reklamuje ona swoje produkty.

Postaraj się również obiektywnie ocenić sklepy z perspektywy ich klientów, szukając elementów, w których masz przewagę. Przyjrzyj się także tym, w których wypadasz gorzej. Następnie porównaj jedne i drugie, ustalając, jaki powinien być stosunek Twoich cen do cen konkurencji.

Narzędzia do monitorowania cen


Samodzielne porównywanie się z konkurencją nie tylko może okazać się niedokładne, ale przede wszystkim stwarza zagrożenie subiektywizacji wniosków. Na całe szczęście z pomocą przychodzą zaawansowane narzędzia służące między innymi do monitorowania cen w czasie rzeczywistym. 

Najlepszym przykładem takiego systemu jest LivePrice, wyposażony w funkcję automatyzacji cen w porównywarkach. To program wpływający na zwiększenie sprzedaży online i zastępujący człowieka w procesie śledzenia i ustalania cen.

LivePrice monitoruje działania Twojej konkurencji, dzięki czemu zyskujesz rzetelne dane na temat produktów i ich cen. Możesz dzięki temu trzymać rękę na pulsie i pozwolić programowi automatycznie reagować na zachodzące zmiany, zgodnie z Twoimi priorytetami.

Pamiętaj, że korzystając z oprogramowania Sky-Shop, otrzymujesz 25% zniżki na abonament LivePrice przez 3 miesiące!

Odpowiednia ekspozycja cen


Kiedy już zastanowisz się, jak ustalić ceny produktów w swoim sklepie internetowym, zadbaj o to, by odpowiednio je zaprezentować. Przede wszystkim nie należy ukrywać kosztów, jakie będzie musiał ponieść kupujący. Muszą one zgadzać się z opisami produktów i ich zdjęciami, jeśli nie chcesz mieć do czynienia z porzuconymi koszykami.

Ceny Twoich produktów powinny być też zawsze aktualne i widoczne. Dopilnuj, by koszty zmieniały się wraz z wprowadzanymi przez Ciebie promocjami i ofertami specjalnymi i żeby wyświetlały się w odpowiednim rozmiarze i kolorze. 

Nie zapominaj także o psychologicznych zabiegach marketingowych, które zachęcą konsumenta do wyboru Twojej oferty (np. 9,99 zł zamiast 10 zł). Istotną kwestią jest też pokazywanie cen brutto klientom B2C, ale cen netto klientom B2B, którzy mogą przecież odliczyć sobie podatek VAT od zakupów.

👉 Dowiedz się więcej: Jak zwiększyć sprzedaż internetową?

Jak ustalić cenę produktu w swoim sklepie internetowym? Podsumowanie


Istnieje wiele metod ustalania cen dla sklepu internetowego, lecz nigdy nie jest to zadanie łatwe.

Jeśli potrzebujesz pomocy w tym procesie, skorzystaj ze wsparcia platformy Sky-Shop. Oferuje ona między innymi możliwość ustawienia automatycznego narzutu na cenę w integracji zarówno z hurtowniami dropshippingowymi, jak i z Allegro. 

Rating: 3.7/5. From 3 votes.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here