Spis treści artykułu:
Dropshipping to model logistyczny prowadzenia sprzedaży online, który w ostatnich latach stał się bardzo popularny w Polsce. Wszystko to za sprawą niskich barier wejścia do takiego biznesu – brak konieczności posiadania sporego kapitału zakładowego utrzymywania zaplecza logistycznego, magazynów i pracowników. W najpopularniejszym w Polsce rodzaju dropshippingu właściciel sklepu internetowego zajmuje się wyłącznie zbieraniem zamówień i przesyłaniem ich do dostawcy (hurtowni lub producenta). Ten kompletuje, pakuje i wysyła zamówienie do odbiorcy. Sklep prowadzony w modelu dropshippingowym w sprawach podatkowych i ubezpieczeniowych traktowany jest dokładnie tak samo, jak tradycyjny handel e-commerce. Zastanawiasz się, jak prowadzić księgowość w dropshippingu? Spieszymy z wyjaśnieniem!
Krótkie wprowadzenie – czym jest dropshipping?
W ostatnich latach handel przeniósł się do Internetu. Coraz więcej ludzi preferuje zakupu online. Wiele osób zakupy stacjonarne dokonuje jedynie w dyskontach przemysłowo-spożywczych. Nic zatem dziwnego, że rynek postanowił odpowiedzieć na wymagania konsumentów, a w sieci zaczęło się pojawiać coraz więcej sklepów.
Szczególnym rodzajem modelu logistycznego w handlu jest dropshipping. Chociaż można wyróżnić kilka zasad jego działania, to w Polsce najczęściej działalność taka polega na tym, że sprzedawca zbiera zamówienia w sieci, a następnie przekazuje je do dostawcy. Hurtownik lub dystrybutor odpowiedzialny jest za realizację zamówienia – skompletowanie go, zapakowanie i wysłanie do kupującego.
Bariery wejścia na rynek w dropshippingu są naprawdę niskie – nie trzeba posiadać towaru na stanie, utrzymywać powierzchni magazynowej, zatrudniać kadry logistycznej i dystrybucyjnej. Wystarczy skupić się na otworzeniu sklepu e-commerce i odpowiednim promowaniu go, w czym mogą pomóc abonamentowe platformy sprzedażowe.
Koniecznie dowiedz się więcej na temat tego, od czego zacząć dropshipping!
Księgowość dla e-commerce: kto wystawia faktury w dropshippingu?
W najbardziej popularnym modelu dropshippingu w Polsce właściciel sklepu internetowego jest sprzedawcą, nie pośrednikiem. W praktyce oznacza to, że we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zawiera umowy kupna-sprzedaży z klientami.
W momencie dojścia do zakupu w sklepie internetowym opartym o dropshipping dochodzi do zawarcia dwóch umów:
- pomiędzy sprzedawcą a klientem – właściciel sklepu internetowego wystawia klientowi fakturę za zakupione przedmioty;
- pomiędzy sprzedawcą i dostawcą – dostawca wystawia właścicielowi sklepu fakturę za: towary, magazynowanie i wysyłkę.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Czy dropshipping jest legalny w Polsce?
Jak księgować w dropshippingu? Podstawowe obowiązki
Zgodnie z polskim ustawodawstwem, dropshipping traktowany jest na równi z innymi formami logistycznymi sklepów online. Właściciele e-commerce mają zatem obowiązek:
- Zbierania faktur sprzedażowych i zakupowych – każda faktura powinna zostać zaksięgowana. Najczęściej robi się to poprzez wysłanie jej w formie elektronicznej do biura księgowego lub wstawienie do odpowiedniej aplikacji.
- Podsumowywania poniesionych kosztów i przychodów – takie podsumowanie będzie stanowić podstawę do obliczenia wysokości koniecznego do odprowadzenia podatku dochodowego.
- Odprowadzania podatku dochodowego – zaliczki na ten podatek płaci się miesięcznie lub kwartalnie. Wysokość opodatkowania będzie ściśle uzależniona od wybranej formy prowadzenia ksiąg rachunkowych.
- Prowadzenia księgowości – możesz wybrać jeden z kilku rodzajów rozliczeń z fiskusem. Tę kwestię szerzej poruszamy w kolejnym akapicie.
Czy wiedziałeś, że w dropshippingu można prowadzić działalność nierejestrowaną? Koniecznie sprawdź, na czym ona polega: Działalność nierejestrowana a sklep internetowy – poradnik.
Jak rozliczać się z fiskusem przy dropshippingu? Wybór odpowiedniej formy opodatkowania sklepu internetowego
Każdy przedsiębiorca, który rozpoczyna prowadzenie działalności gospodarczej, musi się zdecydować na wybór odpowiedniej formy opodatkowania. Oczywiście decyzję w tym zakresie można zmienić w trakcie prowadzenia biznesu.
Istnieją trzy podstawowe formy opodatkowania działalności w dropshippingu:
- Opodatkowanie na zasadach ogólnych – tutaj podatek odprowadza się według skali liniowej, gdzie wysokość stawki podatku uzależniona jest od progu podatkowego i wynosi 12% lub 32%. Decydujące znaczenie ma tutaj wysokość osiąganych dochodów. W roku 2024 próg dochodowy został ustanowiony na poziomie 120 tysięcy złotych.
- Opodatkowanie według stawki liniowej – w tym przypadku wszystkie dochody opodatkowane są stałą stawką równą 19%.
- Opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych – zdecydowana większość przedsiębiorców zajmujących się dropshippingiem w Polsce będzie musiała wybrać stawkę opodatkowania równą 3%. To stawka zarezerwowana dla działalności usługowej w zakresie handlu, a więc dla właścicieli sklepów internetowych, którzy funkcjonują w modelu zakupu i sprzedaży towarów. Jeśli natomiast Twoje zadanie polega wyłącznie na świadczeniu usługi pośrednictwa pomiędzy klientami a dostawcami, to będziesz rozliczał się na stawce 8,5%.
Warto wspomnieć, że w przypadku opodatkowania na zasadach ogólnych oraz stawki liniowej, przedsiębiorca ma możliwość obniżania podstawy opodatkowania z tytułu poniesionych kosztów. Przy ryczałcie takiej opcji nie ma – podatek płacony jest od osiąganych przychodów. Przy dropshippingu nie poleca się opodatkowania ryczałtem, ponieważ tutaj przedsiębiorca ponosi liczne koszty.
Jeśli planujesz otworzyć sklep internetowy funkcjonujący w systemie logistycznym dropshippingu, to koniecznie obejrzyj poniższy materiał i dowiedz się, jak rozliczać dropshipping!
Księgowośc dla e-commerce: możesz wybrać, czy chcesz być VAT-owcem, czy też nie
Jeśli planujesz rozpocząć działalność w postaci prowadzenia sklepu internetowego, to z pewnością zastanawiasz się, czy opłacalnym będzie bycie VAT-owcem, czy też lepiej skorzystać ze zwolnienia.
VAT to podatek od towarów i usług. To podatek pośredni, liczony od wartości dodanej i pobierany na każdym kolejnymi etapie obrotu towarami lub usługami. Z uwagi na fakt, że konstrukcja podatku VAT zakłada brak kaskadowego nakładania się podatku naliczonego na kolejnych etapach łańcucha dystrybucyjnego, przedsiębiorcy mają możliwość zastosowania mechanizmu odliczenia podatku pobranego w poprzednich etapach obrotu.
Podstawowa stawka podatku VAT od towarów i usług wynosi 23%. Czasami możliwe jest skorzystanie ze stawki obniżonej równej 8%.
Ze zwolnienia może skorzystać większość sprzedawców internetowych. Warunkami jest tutaj nieprzekroczenie limitu przychodu wynoszącego 200 tysięcy złotych rocznie oraz niesprzedawanie produktów wyłączonych ze zwolnienia.
Zwolnienie z podatku VAT najbardziej opłaca się przedsiębiorcom rozliczającym się w formie ryczałtu, ale będzie ono również korzystne dla wszystkich tych, którzy nie ponoszą wysokich kosztów działalności. To opcja dla firm, których klientami są głównie osoby prywatne lub inne firmy niebędące VAT-owcami.
Nie warto korzystać ze zwolnienia z VAT-u, kiedy ponosisz jakieś koszty w związku z osiąganiem przychodu. Dodatkowo będzie to niekorzystne dla podmiotów, które dużo inwestują i świadczą usługi opodatkowane niskimi stawkami podatku. O VAT-cie warto pomyśleć również, kiedy planujesz współpracować z innymi przedsiębiorcami będącymi VAT-owcami.
Musisz wziąć pod uwagę, że usługi księgowe oferowane VAT-owcom są zazwyczaj nieco droższe od tych proponowanych podmiotom zwolnionym. Dzieje się tak, ponieważ VAT należy rozliczyć w rozliczeniu z fiskusem. Robi się to poprzez zsumowanie wartości VAT-u, jaki został odprowadzony ze wszystkich faktur kupna oraz zsumowanie wartości VAT-u na fakturach wystawionych klientom. Różnica pomiędzy VAT-em z faktur klientów a VAT-em z faktur otrzymanych od kontrahentów to podatek konieczny do zapłacenia w urzędzie skarbowym.
Jak to się liczy w praktyce?
- Załóżmy, że cena danego towaru w hurtowni, która jest czynnym podatnikiem VAT to 100 złotych + 23% VAT – hurtownia wystawi Ci fakturę na łączną kwotę 123 złotych.
- Załóżmy też, że Ty ten sam towar sprzedajesz Klientowi za 200 złotych + 23% VAT-u – otrzymasz od niego 246 złotych.
- Jeśli jesteś VAT-owcem, to ostatecznie odprowadzisz do US-u tylko 23 złote VAT-u, a więc zarobisz 100 złotych.
- Jeśli nie jesteś VAT-owcem, to do US trafi 46 złotych, a Ty zarobisz 77 złotych.
Przy dropshippingu zazwyczaj opłaca się być VAT-owcem, ponieważ większość hurtowni, z którymi będziesz współpracował, też będzie czynnymi VAT-owcami. Jeśli zatem zdecydujesz się na być czynnym płatnikiem VAT-u, to będziesz mógł rozliczać VAT pomiędzy fakturami wystawionymi swoim klientom a tymi otrzymywanymi od dostawców.
Księgowość dla sklepu internetowego: w jaki sposób wystawiać faktury?
Każdy sprzedawca ma obowiązek wystawiania swoim klientom dowodów sprzedaży. W przypadku handlu internetowego zazwyczaj są to faktury. Możesz je wystawiać przy pomocy dodatkowego oprogramowania, skorzystać z pomocy księgowego lub wybrać oprogramowanie do prowadzenia biznesu e-commerce, gdzie jednym z modułów będzie ten odpowiedzialny za wystawianie dowodów sprzedaży.
Osobiście polecamy abonamentową platformę do tworzenia sklepów internetowych Sky-Shop. Za jej pośrednictwem stworzysz naprawdę przyjemny dla oka i funkcjonalny sklep online, ale również bez problemu wystawisz:
- faktury z VAT;
- faktury bez VAT;
- faktury proforma;
- korekty faktur.
W Sky-Shop funkcja ta jest dostępna bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat w każdym pakiecie abonamentowym.
Księgowość e-commerce przy działalności nierejestrowanej
Czy wiedziałeś, że prowadząc działalność dropshipping-ową, wcale nie musisz zakładać działalności gospodarczej? Na początku, kiedy testujesz swój biznes, a Twoje dochody nie są wysokie, możesz prowadzić działalność nierejestrowaną, a więc zupełnie nie rejestrować się w CEIDG.
Przy takiej działalności nie będziesz musiał odprowadzać składek ZUS i zaliczek na podatek dochodowy. Nie będziesz też musiał prowadzić skomplikowanej księgowości – będziesz zobligowany wyłącznie do prowadzenia uproszczonej ewidencji sprzedaży.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o prowadzeniu działalności nierejestrowanej. Koniecznie obejrzyj ten film:
Jak prowadzić księgowość w dropshippingu? Najważniejsze informacje
Księgowość w branży e-commerce może być prowadzona samodzielnie lub przez wyspecjalizowane biuro rachunkowe. Jeśli postanowiłeś samodzielnie zadbać o finanse i sam prowadzić księgowość dla sklepu internetowego, to bardzo przydatne będą narzędzia udostępniane przez platformy niosące pomoc w tworzeniu i prowadzeniu sklepów online. Jedną z takich platform jest Sky-Shop.
Księgowość dla dropshippingu możesz prowadzić w formie: opodatkowania na zasadach ogólnych, opodatkowania według stawki liniowej lub opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Możesz również zdecydować się na prowadzenie działalności nierejestrowanej i prowadzić wyłącznie uproszczoną ewidencję sprzedaży. Dodatkowo przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż internetową najczęściej mogą skorzystać ze zwolnienia z VAT-u.