Spis treści artykułu:
Jeżeli oferujesz klientom unikatowe produkty i Twój sklep nie ma sobie równych, możesz dowolnie zarządzać polityką cenową. Podnoszenie marż okaże się jednak zdecydowanie trudniejsze, kiedy masz do czynienia z dużą konkurencją.
Narzucenie wyższych cen z dnia na dzień nie wchodzi wówczas w grę. Twoje koszty rosną i chcesz utrzymać się na rynku, jednocześnie nie zrażając do siebie klientów? Dowiedz się, jak podnieść ceny w sklepie internetowym!
Uzasadnij podniesienie cen
Niezależnie od osobistej sytuacji finansowej zdecydowana większość klientów nie chce przepłacać za nabywane produkty. Aby przekonać ich do wyższych cen, sprzedawcy potrzebują więc konkretnych argumentów. Konsument zaakceptuje większe wydatki, jeśli będą one szły w parze z lepszą jakością towaru lub dodatkowymi udogodnieniami.
W celu podniesienia cen w sklepie internetowym możesz więc:
- Postawić na wysoką jakość produktów – Twoje towary powinny być wytrzymałe i niezawodne. W przeciwnym razie klienci nie będą chcieli płacić za nie więcej.
- Zadbać o atrakcyjny wygląd sklepu – już pierwszy kontakt z Twoją marką może przekonać konsumenta do większych wydatków. Wystarczy, że zadbasz o estetyczny wygląd i nieskazitelny UX swojej strony.
- Spełniać oczekiwania klientów – zapewnij konsumentom odpowiednie metody płatności, czas realizacji zamówień czy sposób pakowania przesyłek.
- Zagwarantować klientom niezawodną obsługę – dostępność i łatwość nawiązania kontaktu to podstawa wysokiej jakości obsługi. Klienci cenią sobie takie udogodnienia i są w stanie płacić za nie ekstra.
Przeprowadź analizę konkurencji
Ceny Twoich produktów muszą odpowiadać realiom rynkowym. Niezależnie od ponoszonych kosztów i obranych celów finansowych nie mogą być oderwane choćby od polityki cenowej konkurencji. Z tego względu bardzo ważne jest dokładne zapoznanie się z ofertami innych sklepów. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby podnieść ceny, pod warunkiem że w reakcji na takie zmiany Twoi klienci nie porzucą Cię na rzecz konkurencji.
W analizie weź pod uwagę swoich głównych rywali na rynku. Sprawdź również ceny na Allegro i w innych marketplace’ach. Pomocne na tym etapie mogą okazać się specjalne narzędzia do monitorowania i dynamicznego ustalania cen.
Stosuj promocje i oferty specjalne
Kiedy podniesiesz ceny w swoim sklepie internetowym, postaraj się pokazać klientom, że nadal mogą oni nabywać ulubione produkty taniej. Posłużą Ci w tym celu różnego rodzaju promocje i oferty specjalne. Skorzystaj z takich rozwiązań jak:
- ramka z licznikiem do końca promocji,
- wyróżnienia promocji (zmiany kolorów, przekreślenia itp.),
- popup informujący o wyprzedażach.
Stosując promocje, uważaj jednak, aby nie doprowadziły one do obniżenia wartości Twojej marki.
Testuj różne ceny i obserwuj reakcje
Zauważ, że ostateczną decyzję o podniesieniu cen warto poprzedzić różnymi testami. Nie podejmuj jej w ciemno. Najpierw sprawdź reakcje klientów na sporadyczne zmiany. Jeśli zauważysz spadek ruchu, lepiej nie ryzykuj wprowadzania wyższych cen na stałe. Jeżeli jednak sprzedaż pozostanie na zbliżonym poziomie, może to być dobry prognostyk. Pamiętaj tylko, że testów nie należy przeprowadzać w nieskończoność, ponieważ taka niestabilność prędzej czy później spotka się z negatywnymi reakcjami klientów.
Wykorzystaj psychologię cen
Choć może Ci się wydawać, że nikt już nie nabiera się na ceny z końcówkami 99 groszy, to badania nadal dowodzą sensu stosowania takich trików. Wartość 4,99 zł zawsze będzie wydawała się człowiekowi zauważalnie niższa niż okrągłe 5 zł, ponieważ zwraca on uwagę przede wszystkim na pierwszą liczbę ceny. Metody tej nie należy jednak wykorzystywać w przypadku produktów luksusowych, przeznaczonych dla zamożnych klientów. Powinni oni widzieć, że nie potrzebujesz takich trików, aby sprzedać swój towar.
Pamiętaj również o stosowaniu cen łatwych do zapamiętania. Lepszym rozwiązaniem okaże się 25,50 zł czy nawet 25,99 zł niż 25,47 zł.
Podnieś marżę bez zmiany cen
Zauważ, że wcale nie musisz podnosić cen, aby zwiększyć swoje zyski ze sklepu internetowego. Na Twój zarobek wpływają bowiem nie tylko przychody, ale także koszty. W wielu przypadkach wystarczy zredukować te ostatnie, aby lepiej wykorzystać potencjał swojego e-commerce’u. Zastanów się więc nad następującymi możliwościami:
- Negocjacje z hurtowniami – jeśli nie sprzedajesz własnych produktów, tylko zaopatrujesz się u dostawców, możesz wynegocjować dla siebie bardziej atrakcyjne ceny towaru. Wiele hurtowni zgodzi się na to np. w zamian za gwarancję wyższych obrotów lub rezygnację z terminu płatności.
- Weryfikacja ponoszonych kosztów – działalność e-commerce generuje mnóstwo wydatków, które nie przekładają się na zyski. Sprawdź więc, czy na pewno korzystasz ze wszystkich opłacanych zasobów, i zrezygnuj z tych, które stanowią wyłącznie niepotrzebne koszty.
- Sprzedaż wiązana (cross-selling) – zamiast podnosić ceny możesz zachęcić klientów, aby kupowali więcej. Pomoże Ci w tym cross-selling, czyli taktyka polegająca na proponowaniu konsumentom produktów komplementarnych (np. myszki do laptopa).
Monitoruj rynek
Jeśli zdecydujesz się podnieść ceny i nie zauważysz spadków sprzedaży, możesz pogratulować sobie pomysłu. Taki sukces nie zwalnia Cię jednak z obowiązku ciągłego monitorowania dynamicznie zmieniającego się rynku. W tej chwili koszty prowadzenia działalności szybko rosną, a wraz z nimi ceny większości produktów, ale taka sytuacja może wkrótce dobiec końca. Wtedy warto być gotowym na błyskawiczne reakcje, które pozwolą Ci utrzymać – a nawet poprawić – pozycję na rynku.
👉 Przeczytaj także: Jak ustalać ceny produktów? Polityka cenowa w sklepie internetowym
Jak podnieść ceny w sklepie internetowym? Podsumowanie
To naturalne, że ceny w sklepach internetowych podlegają zmianom. Pamiętaj jednak, że każde ich podniesienie (czy też obniżenie) musi być odpowiednio uargumentowane. Mowa zarówno o sytuacji gospodarczej, jak i o specyfice Twojego asortymentu. Skorzystaj więc z opisanych wyżej porad i zapewnij sobie satysfakcjonujące zyski z e-commerce!