Jak założyć tani sklep internetowy?

0
972
tani sklep internetowy

Dzięki dostępnym na rynku nowoczesnym rozwiązaniom, dziś każdy może pozwolić sobie na założenie sklepu internetowego. Nie potrzebujesz w tym celu ani dużego budżetu, ani specjalistycznych umiejętności. W naszym poradniku podpowiemy Ci, jakie kroki podjąć, aby niskim kosztem uruchomić własny e-commerce. O czym należy pamiętać i jakie technologie warto wykorzystywać?

Uruchamianie taniego sklepu internetowego krok po kroku

Współcześnie założenie własnego e-commerce’u sprowadza się tak naprawdę do kilku prostych kroków. Omówimy je po kolei, zastanawiając się jednocześnie nad tym, jakie rozwiązania wybierać w celu zminimalizowania kosztów poszczególnych etapów:

1. Rejestracja działalności gospodarczej

Uruchamianie sklepu internetowego warto zacząć od rejestracji własnej działalności gospodarczej. Dzięki niej nie będą obowiązywały Cię żadne limity przychodów i łatwiej będzie Ci podejmować współpracę z różnego rodzaju kontrahentami. Musisz jednak przygotować się także na pewne wydatki. Choć samo założenie firmy jest darmowe, to jej prowadzenie wiąże się z koniecznością ponoszenia takich kosztów jak składki ZUS czy wynagrodzenie biura rachunkowego.

Wydatków na księgowość możesz uniknąć, samodzielnie rozliczając się z urzędem skarbowym. Nieco trudniej wyeliminować z równania składki ZUS, które po początkowych obniżkach (przez 2,5 roku) mogą stać się sporym obciążeniem dla budżetu. Jedynym sposobem na ich uniknięcie jest prowadzenie sklepu w ramach działalności nierejestrowanej. Nie zakładasz wówczas firmy, lecz tym samym nie możesz zarabiać więcej niż połowa minimalnego wynagrodzenia (tylko 1800 zł brutto miesięcznie w 2023 roku).

Dowiedz się więcej o sprzedaży bez firmy 👇

2. Zakup domeny

Kiedy zarejestrujesz już firmę (lub pominiesz ten krok), zastanów się nad nazwą dla swojego sklepu internetowego. Powinna ona łatwo zapadać w pamięć i kojarzyć się z branżą, w której zamierzasz działać. Unikaj bardzo długich zwrotów, mając na uwadze, że adres Twojej strony powinien brzmieć dokładnie tak samo jak nazwa sklepu.

Adres swojej witryny ustalisz w drodze zakupu domeny. Jeśli zależy Ci na tanim sklepie internetowym, skoncentruj się na nazwach, które nie mają bogatej historii i nie zawierają bardzo popularnych słów kluczowych. Jeśli Ci się to uda, na domenę nie wydasz więcej niż kilkanaście – kilkadziesiąt złotych. Zwróć też uwagę na koszty jej corocznego odświeżania, które nie powinny przekraczać 100 – 200 zł.

3. Wybór oprogramowania

Jedną z kluczowych decyzji na etapie otwierania sklepu internetowego będzie wybór oprogramowania e-commerce. Staniesz wówczas przed dylematem pomiędzy narzędziem typu open source a platformą SaaS. To pierwsze może wydawać się ciekawym rozwiązaniem ze względu na darmowy dostęp. Warto jednak pamiętać, że taki program okaże się stosunkowo trudny w obsłudze i pozwoli Ci wyłącznie na utworzenie samego szkieletu strony. Wzbogacenie go o najważniejsze funkcje będzie natomiast wymagało zakupu i samodzielnej konfiguracji rozmaitych wtyczek.

Właśnie dlatego bardziej opłacalnym wyborem może okazać się platforma SaaS (Software as a Service). Działa ona w modelu abonamentowym, gwarantując łatwą obsługę i dostęp do wszystkich niezbędnych funkcji. Z takiego rozwiązania korzystają najczęściej  sprzedawcy, którzy nie mają bardzo rozbudowanych potrzeb i chcą własnymi siłami prowadzić swój e-commerce.

Mimo konieczności opłacania abonamentu (w cenie kilkudziesięciu – stu kilkudziesięciu złotych miesięcznie) korzystanie z takiej platformy nie wymaga ponoszenia dodatkowych kosztów hostingu, licznych wtyczek czy usług informatyka. Przykładem takiej platformy jest Sky-Shop.

4. Utworzenie witryny

Kiedy wybierzesz już przystępne cenowo i odpowiadające Twoim potrzebom oprogramowanie sklepowe, zajmij się tworzeniem samej witryny. Dobra platforma abonamentowa, jak Sky-Shop, pozwoli Ci zrobić to w kilku kliknięciach. Wystarczy, że wybierzesz właściwy szablon i metodą przeciągnij-i-upuść rozmieścisz na stronie poszczególne moduły.

Pamiętaj, że tworzenie sklepu internetowego to nie tylko jego wygląd, ale także kluczowe funkcje sprzedażowe. Stronę należy więc połączyć z bramką płatności czy usługami kurierskimi, co pozwoli klientom szybko i wygodnie wybierać preferowane przez nich opcje zakupów. Pomogą Ci w tym gotowe integracje dostępne w dobrym oprogramowaniu SaaS.

5. Dodanie produktów do sklepu

Sporym wyzwaniem podczas uruchamiania taniego sklepu internetowego może wydawać się pozyskanie towaru. Wydatki na zakup asortymentu okażą się bowiem ogromnym obciążeniem dla budżetu. To dyspozycji na tym etapie masz 3 podstawowe rozwiązania:

  • Zakup towaru bezpośrednio od producenta – osiągniesz w ten sposób najniższe koszty jednostkowe, ale ceną za to będzie konieczność składania zamówień na bardzo dużą skalę.
  • Zakup produktów w hurtowni – rozwiązanie, z którego korzysta większość sprzedawców. Im dłuższa współpraca z danym dostawcą, tym większa szansa na dostęp do preferencyjnych cenników.
  • Ręczne wytwarzanie produktów – wybór dla przedsiębiorców uzdolnionych manualnie. Pozwala znacząco ograniczyć koszty pozyskania towaru, a jednocześnie wybić się na rynku.

Jeśli szukasz więc sposobu na uruchomienie taniego sklepu internetowego, skoncentruj się albo na sprzedaży rękodzieła, albo na współpracy z odpowiednimi hurtowniami. To drugie rozwiązanie może okazać się o tyle ciekawe, że dostępne z poziomu oprogramowania integracje pozwolą Ci automatycznie pobrać cały asortyment wybranego dostawcy na stronę i na bieżąco go aktualizować. W takim przypadku pamiętaj jednak o dopracowaniu swoich ofert i uzupełnieniu ich o autorskie opisy oraz zdjęcia.

6. Organizacja logistyki

Aspektem bezpośrednio związanym z zatowarowaniem sklepu internetowego jest logistyka. Obejmuje ona między innymi magazynowanie produktów, ich pakowanie i wysyłkę. Najczęściej zarządzanie tym obszarem przedsiębiorstwa wymaga więc niemałych środków finansowych. Pieniądze potrzebne są na prowadzenie magazynu, opłacanie jego personelu, zakup opakowań czy usługi kurierskie.

Na szczęście wielu z tych wydatków możesz uniknąć. Jak? Zdecyduj się na prowadzenie taniego sklepu internetowego w dropshippingu. Jest to wyjątkowy model logistyczny, w którym odpowiedzialność za magazynowanie, kompletowanie i wysyłkę zamówień spoczywa na specjalnych hurtowniach. Ty, jako właściciel e-commerce’u, zajmujesz się natomiast wyłącznie pozyskiwaniem klientów i utrzymywaniem z nimi kontaktu.

Tani sklep internetowy w dropshippingu otworzysz dzięki integracjom dostępnym w dobrym oprogramowaniu e-commerce. Platforma tego typu pozwoli Ci zautomatyzować proces sprzedaży i zminimalizować koszty prowadzenia biznesu. Podobnym rozwiązaniem okaże się także fulfillment, zakładający składowanie własnych towarów w magazynie operatora logistycznego.

7. Prowadzenie marketingu

Jeśli chcesz prowadzić tani sklep internetowy, pewnie niechętnie podchodzisz do wydatków związanych z marketingiem. Są to w końcu koszty, których teoretycznie można uniknąć. Jak się zaraz jednak przekonasz, nie warto tego robić. Dobrze zaplanowane działania promocyjne mogą bowiem znacząco zwiększyć sprzedaż w Twoim sklepie i zagwarantować Ci zdecydowanie wyższe przychody.

Aby tak się stało, musisz stworzyć odpowiednią strategię marketingową i dostosować ją do potrzeb i zachowania wybranej grupy docelowej. Zastanawiając się nad tym, jakie działania reklamowe prowadzić dla swojego sklepu, zwróć uwagę na następujące obszary:

  • social media – najprostszy sposób na dotarcie do odbiorców i budowę lojalnej społeczności wokół marki,
  • content marketing – polegający między innymi na prowadzeniu firmowego bloga, który pomaga w pozycjonowaniu strony w wyszukiwarce i kreowaniu wizerunku eksperta,
  • e-mail marketing – kanał, dzięki któremu cały czas będziesz pozostawać w kontakcie ze swoimi klientami,
  • PPC – płatne kampanie reklamowe w sieciach wyszukiwania (przede wszystkim w systemach Google Ads i Facebook Ads).

👉 Dowiedz się więcej o marketingu sklepu internetowego. 

Jak zdobyć dofinansowanie dla sklepu internetowego?

Jak widzisz, założenie taniego sklepu internetowego jest dziś bardzo proste. Do dyspozycji masz też mnóstwo rozwiązań pozwalających na obniżenie kosztów prowadzenia takiej działalności. Na tym nie koniec! Jeśli chcesz uruchomić własny e-commerce, ale brakuje Ci kapitału inwestycyjnego, możesz sięgnąć po rozmaite dofinansowania, takie jak między innymi:

  • dotacje z Unii Europejskiej,
  • dofinansowanie z urzędu pracy,
  • fundusze venture capital,
  • crowdfunding,
  • Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości.

Tylko od Ciebie zależy, jaką formę przyjmie Twój sklep internetowy i w jaki sposób zredukujesz koszty jego prowadzenia. Na brak atrakcyjnych rozwiązań na pewno nie możesz narzekać.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.