Jak prowadzić fanpage sklepu internetowego na Facebooku? Poradnik

2
7780

Facebook to świetne narzędzie promocyjne dla większości sklepów internetowych. Jednak aby zbudować społeczność wokół marki, trzeba umiejętnie prowadzić firmowy fanpage. Jak przygotować strategię komunikacyjną i wykorzystać potencjał Facebooka? Tego dowiesz się z dzisiejszego poradnika!

Spis treści:
Dlaczego warto prowadzić firmowy fanpage na Facebooku?
Określ grupę docelową
Znajdź osobę do prowadzenia fanpage’a
Wyznacz cele profilu
Wykreuj content
Przygotuj politykę prowadzenia profilu
Zadbaj o rozpoznawalność marki
Załóż profil swojego sklepu internetowego na Facebooku

Dlaczego warto prowadzić firmowy fanpage na Facebooku?

Zgodnie ze świąteczną obietnicą przygotowaliśmy tekst o prowadzeniu fanpage’a na Facebooku 😉 Zanim zbudujemy strategię komunikacyjną Twojego e-sklepu, najpierw powinieneś poznać korzyści płynące z obecności na Facebooku.

Zgodnie z badaniami, aż 14 milionów Polaków ma aktywne konta na tym portalu społecznościowym. W tej ogromnej grupie osób, z pewnością są Twoi odbiorcy. Dlatego ważne jest, abyś w pierwszej kolejności do nich dotarł. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność Twojej marki oraz spotęgujesz ruch na stronie sklepu.

Ponadto na Facebooku możesz wykreować swój pozytywny wizerunek. Zrobisz to poprzez angażowanie odbiorców, wchodzenie z nimi w interakcję oraz oferowanie im wartości dodanej. Takie działania prowadzą do zbudowania społeczności wokół marki, zgromadzenia rzeszy lojalnych klientów, co znacząco przełoży się na sprzedaż. Nawet jeśli Twoje produkty będą droższe niż u konkurencji, to stali klienci ze względu na więź i identyfikowanie się z Twoim brandem, i tak kupią je u Ciebie.

W takim razie jak zbudować społeczność na Facebooku wokół sklepu internetowego? Poniżej przedstawiam 7 kroków do wykreowania strategii komunikacyjnej i efektywnego prowadzenia fanpage’a 😉

1. Określ grupę docelową

Tak naprawdę ten punkt powinien brzmieć: „Zastanów się, czy Twoi odbiorcy są na Facebooku”. Jednak jeśli prowadzisz niszowy sklep internetowy i Twoja grupa docelowa nie występuje w tym medium społecznościowym, to zazwyczaj i tak są racjonalne powody do założenia profilu. Chodzi tutaj głównie o tworzenie pozytywnego wizerunku firmy. Dlatego sądzę, że większość sklepów internetowych powinno działać na Facebooku.

Wrócę jeszcze na chwilę do skonkretyzowania grupy docelowej. Gdy zakładałeś e-biznes, to z pewnością stworzyłeś profil swojego odbiorcy ze względu na następujące cechy: płeć, wiek, zainteresowania i sposób zachowania w Internecie. Teraz odśwież sobie wizję Twojego klienta. Pomocne może być tutaj stworzenie wirtualnej persony. Poznanie odbiorcy będzie niezbędne przy okazji wypełnienia dalszych punktów strategii!

2. Znajdź osobę do prowadzenia fanpage’a

Teoretycznie każdy może prowadzić firmowy profil na Facebooku, jednak w praktyce jest zupełnie inaczej. Dlatego powinieneś wyznaczyć jedną lub dwie osoby do działania na fanpage’u, które się na tym znają.

Konto sklepu internetowego na portalu społecznościowym powinno wyglądać profesjonalnie, a nie zapewni tego osoba bez odpowiednich kompetencji. Jeżeli nie masz pracownika, który czuje social media, zawsze możesz wysłać osobę o innych zadaniach na kurs lub zatrudnić specjalistę w tej dziedzinie. Oczywiście, możesz również prowadzić firmowy profil sam 😉

Pamiętaj jednak, aby wyznaczona osoba miała czas na prowadzenie fanpage’a i nie zostawiała tego obowiązku na ostatnią chwilę. W innym wypadku posty nie będą dodawane systematycznie, co negatywnie wpłynie na wiarygodność Twojego sklepu internetowego.

3. Wyznacz cele profilu

Przed Tobą fundamentalne zadanie! Jeśli chcesz, aby Facebook wspierał Twoją sprzedaż, powinieneś wyznaczyć konkretne cele firmowego fanpage’a. Uzależnij je od stadium rozwoju Twojego biznesu oraz kampanii promocyjnej.

Przykładowo celem profilu może być wypromowanie określonych produktów. Pamiętaj, że Twoje działania powinny również przynosić korzyści, o których pisałam na początku.

4. Wykreuj content

Zastanów się, czy posiadasz interesujące materiały dla odbiorców. Nie chodzi mi tutaj o przygotowanie i obrobienie konkretnych postów, a jedynie zdefiniowanie udostępnianych treści.

W przypadku sklepu internetowego znalezienie contentu nie powinno być trudne. Z jedne strony mogą być to produkty w sprzedaży wraz z profesjonalnymi zdjęciami, z drugiej informacje o promocjach, a z trzeciej wydarzenia z życia sklepu internetowego.

Pamiętaj jednak, że jeśli chcesz zbudować społeczność, nie możesz spamować. Powinieneś dawać wartość dodaną. Dlatego udostępniaj wartościowy content, który pochodzi chociażby z Twojego bloga.

Powinieneś również organizować konkursy, które przyciągną fanów. Więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ.

5. Przygotuj politykę prowadzenia profilu

Przechodzimy do clue dzisiejszego poradnika czyli opracowania konkretnych wytycznych prowadzenia fanpage’a na Facebooku! Powinieneś określić:

  • postać publikowanych treści – tekst, zdjęcie, grafika, mem, gift, kolaż, filmik itp.; pamiętaj, że odbiorcy lubią różnorodność, a sam tekst jest zwyczajnie nudy, dlatego publikuj posty z różnymi materiałami 😉
  • styl publikowanych treści – żartobliwe, elokwentne, krótkie, bardziej rozbudowane itp.; zwróć uwagę na to, że social media charakteryzują się luzem, więc nawet gdy Twoi odbiorcy są formalni, Twoje posty nie powinny być zbyt poważne i długie
  • częstotliwość publikowania – posty powinny pojawiać się regularnie z częstotliwością zależną od branży, np. w przypadku sklepów fashion często jest to raz czy dwa razy na dzień; nie spamuj, a przypominaj o sobie
  • politykę wobec użytkowników – sposób odpowiadania na krytyczne komentarze, procedurę blokowania fanów czy usuwania wpisów, rodzaj interakcji z odbiorcami; niezadowoleni klienci zawsze się zdarzają i powinieneś umieć sobie z nimi radzić, nie usuwaj niemiłych komentarzy (chyba, że są wulgarne lub obraźliwe), tylko profesjonalnie na nie odpowiadaj; pamiętaj, aby nie zostawiać reakcji fanów bez odpowiedzi, wchodź z nimi w interakcje, szybko i miło odpowiadaj na komentarze czy wiadomości, tak by odbiorcy czuli, że mają przed sobą żywego człowieka
  • politykę wobec innych profili – polubienia, udostępnienia postów innych fanpage’y, komentowanie itp.; nie zaśmiecaj swojej tablicy skopiowanymi treściami, ale dziel się wartościowym contentem, np. od partnerów biznesowych.

6. Zadbaj o rozpoznawalność marki

Opracowałeś już politykę prowadzenia profilu, więc wielkimi krokami zbliżasz się do założenia firmowego konta na Facebooku. Jednak zanim to zrobisz, powinieneś zadbać o identyfikację swojej marki. Przygotuj:

  • zdjęcie profilowe – często jest to po prosto logo sklepu internetowego
  • zdjęcie w tle – powinno być wysokiej jakości, atrakcyjne wizualnie i wraz z awatarem oraz innymi kanałami sklepu internetowego tworzyć spójną całość; pamiętaj, aby ustalić również częstotliwość zmieniania zdjęć, np. sezonowo lub w czasie promocji
  • podstawowe informacje – uzupełnij dane firmy, wrzuć adresy innych kanałów e-sklepu, podziel się z konsumentami wartościami i ideami swojej marki.

Chcesz promować swój sklep internetowy w innych social mediach? Śmiało! O prowadzeniu profilu na Instagramie możesz przeczytać TUTAJ.

7. Załóż profil swojego sklepu internetowego na Facebooku

I już! Jesteś gotowy do prowadzenia fanpage’a swojego sklepu internetowego na Facebooku! Gratuluję! Buduj społeczność wokół marki i realizuj swoje cele dzięki wprowadzeniu w życie strategii komunikacyjnej!

BONUS: Zainwestuj w Facebook Ads!

No votes yet.
Please wait...

2 KOMENTARZE

  1. Bardzo przydatne teraz są fanpage bo można wielu klientów zwerbować i pozyskać przez media społecznościowe i takie serwisy jak facebook allgro itp tam coraz wiecej jest potencjalnych klientów trzeba właśnie wiedzieć jak uderzyć w te tematy.

    No votes yet.
    Please wait...
    • Zgadzamy się!

      No votes yet.
      Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here