Jak zorganizować konkurs w sklepie internetowym?

0
4609

Chcesz zyskać nowych odbiorców i zdobyć lojalnych klientów? Zorganizuj konkurs! To świetny sposób na zaangażowanie konsumentów w tworzenie marki oraz promocję produktów. Dowiedz jak zorganizować konkurs, który przyniesie korzyści dla Twojego sklepu internetowego.

Spis treści:
1. Określ cele i grupę docelową konkursu
2. Wykreuj plan
3. Wybierz kanały komunikowania

1. Określ cele i grupę docelową konkursu


Na początek zastanów się, dlaczego chcesz zorganizować konkurs. Jakie profity ma przynieść Ci ta zabawa? Pomoże Ci to wybrać odbiorców oraz adekwatne narzędzia do wykreowania korzystnej dla Ciebie rozgrywki. Przykładowe cele konkursu: 

  • Zyskanie nowych fanów w social mediach
  • Pozyskanie świeżutkiej bazy mailingowej
  • Promocja nowego produktu
  • Zbudowanie lojalności klientów
  • Zwiększenie rozpoznawalności marki

Powyższe cele zazwyczaj się ze sobą łączą. Jednak powinieneś wskazać te, na których najbardziej Ci zależy. Dzięki temu sprecyzujesz grupę docelową i wybierzesz kanały komunikowania.

Przykład I

Cel: pozyskanie nowych adresów do bazy mailingowej

Odbiorcy: osoby, które nie zrobiły jeszcze zakupów w Twoim sklepie internetowym

Kanały: Twoje i zewnętrzne (portale i blogi tematyczne, fora etc.)

Przykład II

Cel:  zbudowanie lojalności  klientów

Odbiorcy: osoby, które chociaż raz kupiły Twój produkt, obecne w bazie mailingowej

Kanały: Twoje (strona internetowa, social media, blog etc.)

Więcej o kanałach komunikowania dowiesz się z dalszej części artykułu 🙂

2. Wykreuj plan


Czas na określenie tematu konkursu i zaplanowanie jego przebiegu. Przecież nie może być on nudny i standardowy! Zastanów się, co Internauci powinni dla Ciebie przygotować. Najlepiej, aby było to coś kreatywnego, ale nie zabierającego wiele czasu. Wszystko po to, aby w rozgrywce wzięło udział jak najwięcej osób. Stworzony content możesz później wykorzystać do promocji Twojego sklepu internetowego. Kieruj się również celem konkursu.

O co prosić Internautów? Przykładowe rodzaje konkursów :

  • Odpowiedź na pytanie na Facebooku
Źródło: https://www.facebook.com/WKRUK1840/
  • Napisanie krótkiej historyjki
  • Zrobienie tematycznej fotografii i wykreowanie opisu
  • Zaprojektowanie szablonu produktu
Źródło: https://www.facebook.com/WKRUK1840/

Forma zgłoszenia do zabawy może być różnorodna. Wszystko zależy od Twojego celu i ogólnej koncepcji. Wskaż również, co Internauta musi zrobić, aby wygrać nagrodę. Najbardziej popularne są prośby o polubienie fanpage’a marki na Facebooku, udostępnienie posta z konkursem na tablicy uczestnika czy zarejestrowanie się w sklepie internetowym.

Odpowiedz sobie także na pytanie, kiedy będziesz organizować zabawę. Określ czas wysyłania zgłoszeń i ustalenia wyników.

Powinieneś również zastanowić się, kto będzie wybierał najlepsze prace. Masz dwa warianty. Możesz być to Ty wraz z pracownikami bądź Internauci. W tym drugim przypadku zyskasz większe zaangażowanie e-konsumentów w tworzenie marki. Użytkownicy mediów będą odczuwać, że mają prawo głosu, a ich opinia się liczy. Ponadto osoby biorące udział w konkursie będą mobilizować swoich znajomych do głosowania. Dzięki temu więcej osób dowie się o Twoim sklepie internetowym. Jednak takie rozwiązanie ma również swoje minusy – wyniki mogą Ci się nie spodobać.

I teraz chyba najważniejsze. Zdecyduj, co będzie nagrodą w konkursie. Pamiętaj, że wygrana powinna być na tyle atrakcyjna, aby przyciągnąć uczestników. Powinna również wiązać się z Twoją branżą i odpowiadać na potrzeby grupy docelowej. Dlatego najlepiej, aby nagrodą był Twój trendy produkt. Natomiast jeżeli zaczynasz promować nowy przedmiot, to niech on będzie główną wygraną. Konkurs w sklepie internetowym to również dobra metoda na pozbycie się sezonowego asortymentu, który chociaż nadal jest popularny to jego czas w tym roku mija.

Przygotuj także regulamin zabawy i zamieść w nim szczegółowe warunki uczestnictwa. Pomoże Ci to uniknąć ewentualnych reklamacji i zażaleń.

3. Wybierz kanały komunikowania


Aby konkurs przyniósł realne korzyści dla Twojego sklepu internetowego, powinieneś zgromadzić jak największą liczbę uczestników. W związku z tym musisz zaplanować komunikację i wybrać kanały, z których odbiorcy dowiedzą się o zabawie.

Pierwszym i najważniejszym środkiem przekazu jest Twój sklep internetowy. Na stronie głównej w widocznym miejscu wrzuć informacje o rozgrywce, na przykład za pomocą banera. Po kliknięciu w napis, e-konsument powinien przenieść się na podstronę. Ważne, aby w tym miejscu znajdywały się kompletne informacje o konkursie: temat, nagroda, warunki uczestnictwa, czas przyjmowania zgłoszeń, regulamin itd. Najlepiej opisz proces wzięcia udziału w zabawie w kilku prostych krokach.

W informowaniu o konkursie oczywiście niezastąpione są social media: Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat czy Pinterest. Nawet jeżeli celujesz w odbiorców, którzy nie znają Twojej marki, to jeśli atrakcyjnie przygotujesz treść, możesz liczyć na efekt marketingu wirusowego. Co oznacza to w praktyce? Twoi klienci, zaciekawieni rozgrywką, rozsyłają informacje o niej do swoich znajomych czy udostępniają posty na tablicach. Dzięki temu zyskujesz większy zasięg kampanii. Ponadto możesz posłużyć się płatnymi reklamami na Facebooku.

Źródło: https://www.instagram.com/tousjewelry/

Jeżeli chcesz zyskać lojalność klientów i wzmocnić rozpoznawalność marki, to poinformuj o konkursie również w innych swoich kanałach. Napisz chociażby pozytywny artykuł na blogu czy nagraj filmik z zaproszeniem do udziału w zabawie i wrzuć go na YouTube.

Natomiast jeśli chcesz pozyskać nowe adresy mailowe, to wykorzystaj do promocji wydarzenia swoje kontakty: serwisy partnerskie, blogerów czy influencerów. Wrzuć także informacje o konkursie na fora tematyczne związane z Twoją branżą. Pojaw się wszędzie tam, gdzie jest są Twoi potencjalni klienci!

Jak widzisz, zorganizowanie konkursu w sklepie internetowym, nie jest trudne. Trzeba tylko pamiętać, dlaczego się go organizuje oraz przygotować drobiazgowy plan przebiegu i promocji. Bądź kreatywny w wymyślaniu zabaw! Dzięki temu możesz zyskać wiarygodność i zaangażowanych klientów w tworzenie marki. Z pewnością przełoży się to na zyski Twojego sklepu internetowego 🙂

No votes yet.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here