Jak stworzyć kampanię AdWords

0
2164

Współcześnie o uwagę internautów każdego dnia walczą tysiące, jeśli nie miliony firm z różnych branż. Wszystkie te firmy posiadają swoje cele, do których dążą w ramach rozwoju i chęci utrzymania się na rynku. Jednym ze środków do osiągnięcia tych celów i zwrócenia uwagi internautów jest kampania AdWords.

Google AdWords to system reklamy kontekstowej, opracowany przez specjalistów z firmy Google. Ten typ reklamy opiera się głównie na tworzeniu linków sponsorowanych zarówno w wynikach wyszukiwania, jak również w treści określonych, wcześniej wybranych witryn internetowych. Do skutecznego przeprowadzenia kampanii AdWords niezbędny jest odpowiedni dobór słów kluczowych.  Aby jednak kampania przyniosła oczekiwane rezultaty, należy poświęcić odpowiednio dużo czasu na jej optymalizację. Więcej o efektach optymalizacji pisaliśmy tutaj: Optymalizacja kampanii AdWords

Cele kampanii Adwords

Kampania AdWords jest tym korzystniejsza, im mniej ma celów. Dla kilku celów danej firmy czy witryny lepiej ustawić jest kilka kampanii, które będą skupione każda na pojedynczym celu. Cel powinien być jak najbardziej skonkretyzowany, bowiem wówczas najłatwiej jest stworzyć dla niego odpowiednią kampanię, dopasowaną do oczekiwań. Oczywiście, cele różnią się w zależności od budżetu, którym się dysponuje, branży, w której działa firma, a także konkretnych założeń rozwojowych. Celem kampanii może być zarówno zwiększenie ruchu na stronie, jak i wzrost sprzedaż on-line albo off-line.

Odpowiednie przygotowanie struktury konta

Struktura konta dzieli się hierarchicznie na trzy poziomy: poziom konta, kampanii oraz grup reklam. Na poziomie konta najważniejsze jest określenie m.in. sposobu płatności oraz danych firmy. Z poziomu kampanii następuje istotna optymalizacja, w ramach której określa się budżet przeznaczony na kampanię, a także ogólne ustawienia kampanii, takie jak grupa docelowa, urządzenia wyświetlające, okres działania kampanii,  metody wyświetlania oraz rotacji reklam. Istotne jest ustawienie kampanii w taki sposób, aby przynosiła jak największe korzyści. Dopiero na ostatnim etapie, tj. w grupie reklam, określa się słowa kluczowe oraz słowa wykluczające, a także treść poszczególnych reklam.

Dobór najlepszych słów kluczowych

Odpowiednie dobranie słów kluczowych to podstawa opłacalnej kampanii AdWords. Dobór słów kluczowych powinien być poprzedzony analizą wykonywaną w takich narzędziach, jak np. Keyword Planner, dostępny w ramach AdWords.

Korzystniejsze jest używanie skonkretyzowanych, dwu- czy trzyczłonowych słów kluczowych, podzielonych na odpowiednie grupy tematyczne. Pozwala to na lepsze dopasowanie reklam oraz optymalizację kampanii pod konkretnym kątem. Warto pomyśleć również, jak produktów czy usług oferowanych przez firmę poszukują jej potencjalni klienci. Przykładowo, zamiast słowa ?buty? dla sklepu obuwniczego, lepiej używać słowa o węższym zakresie znaczeniowym, np. nazwy marki, rodzaju butów.

Konstrukcja tekstów reklamowych

Tekst reklamowy powinien obejmować jak najwięcej z dostępnej w kampanii przestrzeni. Należy pamiętać, aby był zgodny z polityką Google, której warunki znaleźć można na stronie kampanii AdWords.

Najistotniejsza  w tekście reklamowym jest pierwsza linijka, czyli nagłówek tekstu. Powinien intrygować odbiorcę oraz przyciągać jego uwagę. Gdy to się stanie, tekst powinien pokazywać korzyści z danej usługi czy produktu, a także zachęcać do skorzystania z niego. Na samym końcu warto dodać zachętę do konkretnej akcji, tzw. CTA (ang. ?call to action?) ? wyrażoną w formie wykrzyknienia, np. ?Sprawdź!?, ?Skorzystaj!?. Dobrze działa zaznaczenie, że wyjątkowa oferta, którą zapewnia firma, jest ograniczona czasowo.

Tworzenie stron docelowych na potrzeby kampanii

Gdy internauta kliknie w reklamę, powinna go ona przenieść na specjalną stronę docelową, stworzoną właśnie dla tej konkretnej kampanii. Warto pamiętać o odpowiednim przystosowaniu adresu URL ? po adresie strony i ukośniku warto podać słowo kluczowe wybrane w kampanii i pojawiające się również w treści reklamy.

Na stronie docelowej musi znaleźć się informacja o tym samym, o czym internauta przeczytał w reklamie ? strona ta powinna być rozwinięciem tematu. Jeśli internauta nie znajdzie tutaj odpowiednich informacji, nie tylko nie skorzysta z oferty firmy, ale również zrazi się do niej. W przypadku, gdy reklama zawiera informacje o promocji, strona docelowa powinna konkretyzować te informacje, przedstawiając np. ceny i pakiety usług czy produktów.

Wybór grupy docelowej

Idealną grupą docelową jest nisza, jednak ? jak wiadomo ? obecnie coraz trudniej jest ją znaleźć. Zazwyczaj przed rozpoczęciem kampanii należy zastanowić się, jak wygląda grupa docelowa, aby móc dostosować do niej treść reklamy. Grupa docelowa powinna zbiegać się z produktami czy usługami oferowanymi przez firmę, jak również być sprzężona bezpośrednio z celem. Jeśli celem kampanii jest wzrost sprzedaży on-line produktów dla psów, kampania powinna być skierowana do ich właścicieli w konkretnym wieku, korzystających ze sklepów internetowych. Wybór grupy docelowej można oprzeć również na analizie danych statystycznych z raportów wykonywanych przez niezależne instytucje.

Reklama kontekstowa, jaką jest kampania AdWords, uznawana jest za jedną z najlepszych metod na dotarcie do konkretnej, często wąskiej grupy docelowej.

Ciągłe testowanie i optymalizacja kampanii

Dla stworzenia idealnej kampanii AdWords niezbędne jest testowanie rozmaitych rozwiązań celem wybrania najbardziej optymalnej opcji. Testowaniu podlegać może sama reklama, poprzez ustawienie kilku reklam dotyczących kampanii, lecz skrajnie różnych, i wybranie najkorzystniejszej z nich. Podobnie optymalizować można również strony docelowe, na które przechodzi internauta po kliknięciu w reklamę, a także adresy URL tych stron. Poprzez wybór kilkunastu (do 20) słów kluczowych dla grupy reklam można z czasem wybrać nie tylko najlepsze słowa kluczowe, ale również określić przeznaczony na nie budżet ? wymaga to jednak testowania różnych rozwiązań oraz obserwacji konwersji zachodzących w konkretnych ustawieniach.

Ostatecznie, wszystkie wyniki kampanii można analizować dzięki Wynikom Jakości, podawanym w koncie użytkownika.

Badanie i mierzenie ruchu pozyskanego z AdWords

Najbardziej realnym miernikiem skuteczności kampanii AdWords jest to, czy firma odczuwa rzeczywiste efekty jej przeprowadzenia, np. wzrost sprzedaży. Jednocześnie, w ramach raportów na koncie AdWords, należy analizować wyniki i przebieg kampanii, jak również ruch pochodzący z odpowiednich źródeł. Istnieje możliwość porównania ze sobą kilku kampanii, co może być pomocne, jeśli któraś z nich jest planowana do wznowienia w ulepszonej, bardziej optymalnej formie.

Kampanie AdWords mogą przy niskich budżetach przyczyniać się do wzrostu ruchu na stronie oraz osiągania innych celów założonych przez klienta. Podstawą sukcesu jest jednak optymalizacja kampanii, jak również ciągłe testowanie rozwiązań oraz ich nadzorowanie. Wszystko to może przynieść pozytywne rezultaty na drodze do osiągnięcia założonego celu.

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.