Spis treści artykułu:
W 2021 roku wartość rynku e-commerce wynosiła 4.5 tryliona dolarów, a do 2040 95% wszystkich transakcji będzie się odbywać online.
Nikogo więc nie może dziwić fakt, że zainteresowanie zakładaniem i prowadzeniem sklepu internetowego wzrasta. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, ile naprawdę kosztuje sklep internetowy – a w taką wiedzę warto się wyposażyć na długo przed startem biznesu.
Na jakie koszty warto zwrócić uwagę jeszcze przed założeniem sklepu internetowego?
Przed nadejściem pierwszych zysków, czeka Cię szereg formalności, które musisz dopełnić i decyzji, które musisz podjąć – i jedne i drugie wiążą się z kosztami. Oto najważniejsze z nich:
- Koszty prowadzenia działalności (samo założenie jest darmowe). Opłacenie składek ZUS to minimum 362,34 zł (wysokość składki zdrowotnej w 2020) w przypadku korzystania z ulgi na start, przez kolejne dwa lata 539,35, a później 1431 zł.
- Księgowość (wydatek od 100 zł netto miesięcznie).
- Oprogramowanie sklepu internetowego. To najtańsza i najmniej skomplikowana opcja – dostajesz gotową platformę e-commerce, na której możesz zacząć sprzedawać praktycznie tego samego dnia, którego utworzysz konto.
Podsumowując, najniższe koszty na start (uwzględniając cenę oprogramowania Sky-Shop) to 431,42 zł miesięcznie.
Załóż sklep testowy – bezpłatnie
Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
Utarło się, że założenie sklepu internetowego jest jednym z najtańszych pomysłów na biznes. Czy rzeczywiście tak jest?
Już na samym początku, bez żadnych wątpliwości, można stwierdzić, że korzystanie z subskrypcji oprogramowania dla sklepów internetowych (działających w modelu SAAS) jest najtańszą możliwością charakteryzującą się łatwością obsługi nawet dla osób bez doświadczenia w IT. Tak jak wspomnieliśmy wyżej, jest to koszt zaczynający się od 69 zł miesięcznie – a jeśli wykupisz od razu pakiet na cały rok, będzie jeszcze taniej.
Żaden sklep internetowy nie działa jednak tylko w Internecie – w końcu sprzedajesz fizyczne produkty. Dlatego do wymienionych wyżej wydatków trzeba doliczyć jeszcze koszty związane z magazynowaniem – minimum 1000 zł miesięcznie. Chyba, że prowadzisz sklep w modelu dropshipping – ale o tym w dalszej części artykułu.
Koszty, o których powiedzieliśmy do tej pory, to absolutnie podstawowe wydatki związane z prowadzeniem własnego sklepu internetowego. W zależności od wybranego przez Ciebie oprogramowania, mogą pojawić się dodatkowe sumy – zwłaszcza w przypadku potrzeby modyfikacji sklepu, asortymentu czy problemów technicznych.
Ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego?
Bez względu na to, jaką platformę e-commerce wybierzesz, i tak musisz się liczyć z miesięcznymi (lub kwartalnymi) wydatkami.
Jeśli zdecydujesz się na gotowe oprogramowanie, abonament, który będziesz płacić, będzie obejmować zarówno samą platformę, jak i wsparcie techniczne oraz szereg innych usług (integracje z hurtowniami, porównywarkami, księgowość itd.). Sky-Shop oferuje Ci integracje z 291 hurtowniami i producentami, w tym 104, które działają w modelu dropshipping.
W sytuacji, gdy wybierasz stworzenie własnego oprogramowania, musisz liczyć się z następującymi wydatkami:
- Serwer – od 100 zł.
- Programista, wprowadzający zmiany w kodzie, – 100-150 zł/h.
- Koszt związany z integracją z hurtowniami (ręczne dodawanie asortymentu) – od 3000 zł.
- Grafika (szablon dla sklepu internetowego) – od 1000 zł.
- Administrator – od 180 zł/h.
Wybierając gotowe oprogramowanie, oszczędzasz czas związany z poszukiwaniem odpowiednich osób, które podejmą się danych prac. Co więcej, nie musisz czekać na ich wykonanie, poprawki, a w przypadku awarii usługodawca zajmuje się usunięciem wszystkich usterek bez jakichkolwiek dodatkowych opłat.
Jak zminimalizować koszt otwarcia sklepu internetowego?
Korzystając z miesięcznego abonamentu na oprogramowanie dla Twojego sklepu, znacznie ograniczysz wydatki związane z tworzeniem platformy od podstaw. Jest to oszczędność rzędu kilku, a niejednokrotnie nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.
To główna metoda obniżania kosztów otwarcia sklepu internetowego, ale nie jedyna. Na starcie warto korzystać także z:
- Dropshippingu. Bezpośrednia wysyłka produktów z hurtowni do klientów pozwala zminimalizować koszty związane z wynajmem powierzchni magazynowych. Dzięki tej metodzie możesz całkowicie zrezygnować z opłat za magazyn (w przypadku współpracy wyłącznie z hurtowniami oferującymi dropshipping) lub skorzystać z niewielkich budynków na produkty od dostawców, którzy nie oferują bezpośredniego transportu do klienta.
- Działalności nierejestrowanej – nieopłacanie ZUSu jest możliwe, pod warunkiem, że przychody z prowadzenia firmy nie przekraczają 50% wartości płacy minimalnej. Prawo do działalności nieewidencjonowanej pozwala oszczędzić nawet do 1431 zł miesięcznie.
Sklep internetowy dla początkujących
Jeśli chcesz założyć swój pierwszy sklep internetowy, skorzystaj z rozwiązań, które nie tylko nie będą dużym obciążeniem dla budżetu, ale pozwolą na intuicyjną obsługę bez specjalistycznej wiedzy.
Rekomendowanym rozwiązaniem o wielu funkcjonalnościach jest wspomniany wcześniej model oprogramowania abonamentowego, dzięki któremu to dostawca usługi odpowiada za jej stabilne funkcjonowanie i bezawaryjność, a Ty nie musisz się martwić o kwestie techniczne.
Podsumowanie
Jak widać, stworzenie i prowadzenie sklepu internetowego może być tanie, ale tylko wtedy, gdy rozsądnie wybierzesz potrzebne Ci rozwiązania. Tworzenie specjalistycznego oprogramowania dobrze sprawdza się w przypadku skomplikowanych branż, które wymagają wprowadzenia nieszablonowych rozróżnień i funkcjonalności np. aptek.
W innym wypadku polecamy skorzystać z platformy e-commerce, działającej w modelu SAAS. Funkcja abonamentowa przypadnie do gustu wszystkim, którzy chcą prowadzić sklep internetowy, a nie zajmować się techniczną stroną jego działania.
Załóż sklep internetowy już dziś!