Spis treści artykułu:
Facebook to globalny fenomen, z którego korzysta ponad 2,5 miliarda użytkowników na całym świecie. W Polsce liczba ta przekroczyła już 18 milionów. Nie trzeba bujnej wyobraźni, aby dostrzec ogromny potencjał marketingowy takiej platformy.
Mimo społecznościowego charakteru, jest ona chętnie wykorzystywana przez internetowych sprzedawców do pozyskiwania nowych klientów i zwiększania przychodów. Jeśli Ty także prowadzisz działalność e-commerce, koniecznie dowiedz się, jak sprzedawać na Facebooku!
1. Zachowaj natywny charakter publikacji
Korzystając z Facebooka, możesz działać na dwa sposoby. Pierwszy to prowadzenie profilu swojej marki i budowanie relacji z odbiorcami. Obejmuje przede wszystkim tworzenie społecznościowych postów, angażowanie się w dyskusje i moderowanie wiadomości na Messengerze. Druga metoda skupia się wokół płatnych form promocji, takich jak posty sponsorowane oraz emisje reklam w różnych miejscach serwisu.
Najważniejsza zasada sprzedaży na Facebooku dotyczy natywnego charakteru publikacji. Co to oznacza?
Niezależnie od tego, czy tworzysz organiczny post na fanpage’u swojej marki, czy realizujesz płatną kampanię w systemie Facebook Ads, musisz dopilnować, aby kreacja została przyjęta przez odbiorców jako zjawisko naturalne dla tego medium. Unikaj więc nachalnego nakłaniania do transakcji, stawiając raczej na kreatywne treści i budowanie lojalnej społeczności wokół swojej marki.
2. Dostosuj treści do odpowiedniego etapu lejka sprzedażowego
Publikując cokolwiek na Facebooku, musisz wiedzieć, jakim celom ma to służyć. Nie możesz pozwolić sobie na tworzenie nieprzemyślanych treści, których skutków nie jesteś w stanie nawet przewidzieć.
Najpierw zastanów się, w jaki etap lejka sprzedażowego celujesz i do czego chcesz zachęcić odbiorców. Później dostosuj swoją kreację do określonych potrzeb konsumenta.
Pamiętaj przy tym, że użytkownicy Facebooka to nie ludzie, którzy odwiedzają to miejsce z zamiarem robienia zakupów!
Na Facebooku warto skupić się przede wszystkim na trzech następujących etapach lejka sprzedażowego:
- uwaga/rozważanie – konsumenci, którzy zdają sobie sprawę z pojawiającej się potrzeby zakupowej i zastanawiają się, jaki produkt wybrać,
- konwersja – konsumenci, którzy są o krok od decyzji zakupowej,
- lojalizacja – klienci, którzy już kiedyś skorzystali z Twojej oferty.
Na każdym z tych etapów możesz osiągnąć nieco inne cele. Aby tego dokonać, potrzebujesz treści odpowiednio dostosowanych do potrzeb konsumentów.
3. Sklep na Facebooku – wykorzystaj tą funkcję!
Sklep na Facebooku to potężne narzędzie, które pozwoli Ci w atrakcyjny sposób zaprezentować Twoje produkty i skrócić ścieżkę konsumenta prowadzącą go do zakupu. Za granicą funkcja ta umożliwia użytkownikom dokonywanie transakcji bezpośrednio w serwisie.
W Polsce przekierowuje ich do karty produktowej w Twoim sklepie internetowym bądź do okna rozmowy w Messengerze lub WhatsAppie. W ostatnim przypadku musisz jednak samodzielnie dopilnować kwestii płatności, ponieważ opcja ta nie jest zintegrowana z żadną bramką.
Jednym z najbardziej atrakcyjnych udogodnień, związanych ze sklepem na Facebooku, jest możliwość oznaczania produktów w publikowanych postach. Pozwoli Ci to tworzyć jeszcze ciekawsze kreacje i w nienachalny sposób przybliżać odbiorcom swój asortyment. Użytkownicy po kliknięciu w link przejdą bezpośrednio do zakładki sklepu na Facebooku, dzięki czemu zauważalnie poprawisz wyniki sprzedaży.
Dowiedz się więcej: Jak założyć sklep na FB?
4. Włącz recenzje swoich produktów
Jeśli korzystasz już z funkcji sklepu na Facebooku, koniecznie pozwól klientom na recenzowanie produktów. Zauważ, że to właśnie autentyczne opinie często motywują kolejnych użytkowników do podejmowania określonych decyzji konsumenckich.
Dzieje się tak, ponieważ ludzie są bardziej skłonni zaufać innym niż anonimowej reklamie. Jak widzisz, włączając recenzje swoich produktów w sklepie na Facebooku, możesz bardzo dużo zyskać.
Jednocześnie obawiasz się pewnie sytuacji, w której Twoje produkty zaczynają być oceniane negatywnie. Niepotrzebnie! Bardzo często te niekorzystne opinie motywują orędowników do publikowania komentarzy pozytywnych.
Z drugiej strony to dla Ciebie szansa na zaprezentowanie swojego profesjonalizmu. Odpowiadając na negatywne oceny, przyznając się do błędów i szukając spersonalizowanych rozwiązań, zyskasz uznanie w oczach klientów.
5. Sięgnij po Facebook Ads
Facebook Ads to rozbudowany system reklamowy działający na podobnych zasadach jak popularny Google Ads. W modelu tym płacisz jedynie za skutki działań marketingowych, co wpływa na bardzo atrakcyjny stosunek ceny do skuteczności kampanii. Co więcej, zaawansowane funkcje Facebook Ads pozwalają dostosować komunikaty do precyzyjnie określonych grup odbiorców, dzięki czemu trafiasz dokładnie do tych konsumentów, na których zależy Ci najbardziej.
Facebook Ads obejmuje rozliczne formaty reklam, które można skonfigurować pod kątem wybranych celów. Inną kampanię ustawisz z myślą o pozyskiwaniu klientów, a inną z zamiarem zwiększenia współczynnika konwersji. Efekty wszystkich działań przeanalizujesz z kolei dzięki rozbudowanym statystykom, dostępnym za pośrednictwem Piksela Facebooka (specjalnego fragmentu kodu).
Na szczególną uwagę w systemie Facebook Ads zasługują kampanie remarketingowe i retargetingowe. Służą ona nakłanianiu do finalizacji transakcji tych użytkowników, którzy odwiedzili już Twój sklep, lecz nie dokonali zakupu. To bardzo skuteczne narzędzie reklamowe, ponieważ masz pewność, że adresaci kampanii są zainteresowani Twoją ofertą.
Dowiedz się także, jak wypromować sklep internetowy.
6. Angażuj użytkowników Facebooka
Jak już wiesz, płatne reklamy na Facebooku to nie jedyny sposób na pozyskiwanie nowych klientów. Największe medium społecznościowe świata jest przede wszystkim miejscem, w którym ludzie szukają rozrywki. Twórz więc angażujące treści, a w naturalny sposób przyciągniesz do siebie użytkowników.
Wykorzystaj potencjał Facebooka, aby stać się jedną z tak zwanych „love brands”. Kreatywne, przyjemne dla oka lub humorystyczne posty z pewnością zwrócą uwagę odbiorców i staną się przedmiotem wielu polubień, komentarzy oraz udostępnień. Stąd już niedaleka droga do wielkich zasięgów i wzmożonego ruchu w sklepie!
Aby tworzyć angażujące treści na Facebooku, musisz przede wszystkim wiedzieć, kto jest Twoją personą. Przeprowadź więc analizę grupy docelowej i zastanów się, jakiego contentu mogą poszukiwać Twoi odbiorcy. Poza tym nie zapominaj o wspomnianym już lejku zakupowym!
7. Korzystaj z Messengera do obsługi klienta
Facebook to jeden z pierwszych kanałów, o jakich myśli Twój klient, kiedy potrzebuje jakiejkolwiek pomocy. Prędzej napisze on do Ciebie na Messengerze, niż pojawi się na Twojej stronie internetowej w poszukiwaniu adresu e-mail czy numeru telefonu.
Pamiętaj więc o tym, by na bieżąco odpowiadać na wszelkie pytania, mając na uwadze, że odbiorcy zależy prawdopodobnie na szybkiej reakcji. Śledź także wprowadzane przez Facebooka zmiany, ponieważ niewykluczone, że niebawem Messenger zostanie poszerzony o kolejne funkcje, w tym na przykład bezpośrednią sprzedaż.
8.Udzielaj się w grupach na Facebooku
Wspominaliśmy już o tym, jak duże znaczenie mają dla konsumenta opinie innych ludzi. Między innymi dlatego poszukuje on informacji choćby na forach dyskusyjnych, a ostatnio – w grupach na Facebooku. To miejsca skupiające różne osoby zainteresowane wspólnymi tematami.
Postaraj się tam udzielać, uważając jednak na to, aby Twoje wypowiedzi nie przyjmowały reklamowego charakteru. Twoim celem powinno być raczej zaprezentowanie swojej eksperckiej wiedzy niż sprzedaż jakiegoś produktu.
Interesujesz się branżą e-commerce? Dołącz do grupy Mój sklep internetowy – porady i wsparcie e-commerce.
9. Udostępniaj specjalne oferty swoim fanom
Zależy Ci na rozwoju społeczności wokół marki? Doceniaj tych fanów, którzy już udzielają się na Twoim profilu! Zadbaj o to, aby jako pierwsi dowiadywali się o wszelkich promocjach, wyprzedażach i innych nowościach związanych z życiem Twojego sklepu. Świetnie sprawdzą się w tym przypadku specjalne rabaty, przeznaczone wyłącznie dla Twoich facebookowych fanów.
Sprzedaż na Facebooku – jak to robić?
Znasz już przynajmniej 9 odpowiedzi na pytanie, jak sprzedawać na Facebooku. Jak widzisz, działalność tego typu nie wymaga od Ciebie żadnej specjalistycznej wiedzy. Wystarczy odrobina wyobraźni i umiejętne wykorzystywanie narzędzi, które oferuje sama platforma.
Facebook rewelacyjnie sprawdza się w roli dodatkowego kanału sprzedaży, więc zintegruj go z pozostałymi serwisami za pomocą oprogramowania Sky-Shop i zacznij zarabiać w e-commerce!