Swój własny sklep internetowy to świetny sposób na biznes lub rozszerzenie działalności. Decydując się na samodzielną pracę nad własnym sklepem trzeba zwrócić uwagę na wiele elementów często wykraczających poza programowanie czy grafikę komputerową. Artykuł ten zawiera najistotniejsze wskazówki dotyczące kwestii funkcjonalnych sklepu internetowego.
Wybór skryptu
Szczególną uwagę należy zwrócić na bezpieczeństwo wybranego przez nas oprogramowania. Nie możemy narażać na niebezpieczeństwo wycieku informacji dotyczących naszych klientów lub naszego biznesu. W tej kwestii najlepiej wypadają rozwiązania oparte na otwartym kodzie źródłowym. Dodatkowym plusem takiego oprogramowania jest łatwość modyfikacji.
Grafika
Poza względami estetycznymi wygląd sklepu musi spełniać pewne standardy techniczne. Grafika powinna być odpowiednio zoptymalizowana i zapisana w odpowiednich formatach w celu ograniczenia czasu ładowania strony. Należy też mieć na uwadze sposób budowy stylu graficznego sklepu- użycie zbyt wielu plików znacznie opóźnia czas ładowania się strony. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie CSS Sprite. Z punktu widzenia SEO należy zwrócić szczególną uwagę na problem cloakingu i ukrywania treści. Stanowczo unikaj wykorzystywania technologii flash- mimo fantastycznego wyglądu i efektów uniemożliwia ona skuteczne pozycjonowanie strony.
Treść
Brak odpowiednio napisanej treści to nie tylko przeszkoda dla klientów sklepu, ale też wyszukiwarek. Zadbaj o odpowiednią treść na wszystkich podstronach kierując się najpierw użytkownikiem, a w drugiej kolejności wytycznymi wyszukiwarki. Pod żadnym pozorem nie kopiuj opisów ze strony producenta lub innych miejsc. Postaraj się stworzyć własny opis zawierający niezbędne z punktu widzenia produktu informacje. Dzięki temu prezentowana zawartość zadowoli potrzebę informacji klienta jak również przyczyni się do wyższej pozycji w Google.
SEO
Pamiętaj o odpowiednim uzupełnieniu meta tagów. Przede wszystkim zadbaj o znacznik <title>. Wykorzystuj na stronie znaczniki nagłówkowe H1, H2, H3, znaczniki odpowiedzialne za formatowanie tekstu: bold, strong. Zwróć uwagę na linki wychodzące. Jeśli posiadasz stronę z producentami zadbaj o to by linki prowadzące do ich stron www miały atrybut ?nofollow?. Wykorzystaj w budowie sklepu podział na strony. Przeglądanie listy 100 produktów jest znacznie wygodniejsze niż klikanie za każdym razem ?następna?, ale pamiętaj że wyszukiwarka widząc podstronę z 100 linkami wychodzącymi może potraktować ją jako farmę linków. Zadbaj o właściwą strukturę przekierowań uniemożliwiającą indeksację Twojego sklepu przez wyszukiwarkę pod adresami:
-adres.pl
-www.adres.pl
-adres.pl/index.html
-www.adres.pl/index.html
Na koniec życzę Wam powodzenia i dobrej zabawy przy tworzeniu własnego sklepu.