Praktyczne porady, jak uczynić stronę e-Commerce przyjazną SEO

Praktyczne porady, jak uczynić stronę e-Commerce przyjazną SEO

SEO 3 komentarze do Praktyczne porady, jak uczynić stronę e-Commerce przyjazną SEO

Jeżeli jesteś właścicielem serwisu e-Commerce i masz ambicję wspiąć się na szczyt wyników wyszukiwania w popularnych wyszukiwarkach, najwyższy czas, by podjąć odpowiednie kroki ku temu. Sukcesywne prowadzenie biznesu w sieci na tak konkurencyjnym rynku nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać – posiadacze sklepów internetowych muszą spędzać swój wolny czas na poszukiwaniu rozwiązań, które uczynią ich dzieła sukcesywnymi. Z tak dużą konkurencją na rynku kluczowe wydaje się być uczynienie własnego sklepu przyjaznym SEO, by ten zawsze zostawiał w tyle konkurencję – przynajmniej w wynikach wyszukiwania.

Poza tym, że posiadacze sklepów internetowych muszą zdawać sobie sprawę z wagi SEO, rozwiązania z nim związane powinni dopasować do swoich własnych stron. Gdy rozmawiamy o czynieniu strony bardzo interaktywną i dopasowaną do potrzeb użytkowników, powinniśmy poszukać funkcjonalności przyjaznych SEO, które uczynią e-sklep lepiej prosperującym. Niezależnie od tego, czy prowadzisz mniejszy czy większy sklep, powinieneś zapoznać się wskazówkami, które zamieściłem poniżej.

Wybierz domenę z nazwą firmy

Gdy przychodzi czas na wybranie domeny dla Twojego sklepu, powinieneś wybrać domenę odpowiadającą nazwie reprezentowanej przez nią marki. Wielu posiadaczy sklepów wybiera domeny zawierające słowa kluczowe – nie jest to tak efektywne, jak mogłoby się wydawać. Niegdyś słowa kluczowe widniejące w domenach rzeczywiście pozwalały sklepom i stronom szybko wbijać się na wysokie pozycje w wyszukiwarkach, jednak po kilku aktualizacjach algorytmu Google sposób ten nie przynosi już żadnych rezultatów. Lepiej zatem zainwestować w „markową” domenę.

Wybierz odpowiednią końcówkę domeny i usługodawcę

Usługodawca, u którego nabywamy domenę również jest bardzo ważny, gdyż musimy upewnić się, że rejestrowana przez nas domena nie wygaśnie po krótkim okresie czasu, gdyż w takiej sytuacji będzie po prostu bezwartościowa. Rejestrujmy domeny u zaufanych usługodawców na długi okres czasu (nawet kilka lat). Dobrym rozwiązaniem jest też wybranie odpowiedniego rozszerzenia domeny – jeżeli nasz sklep kierujemy na rynek polski, niech to będzie końcówka „.pl”.

Postaw na przyjazne SEO adresy URL

Bardzo ważnym jest dla posiadaczy e-Commercowych stron posiadanie adresów URL bogatych w słowa kluczowe, jako że w znacznym stopniu wpływa to na pozycję ich stron w wyszukiwarkach. Zmiana w URLach nie wpływa jednak wyłącznie na SEO, ale też na większą intuicyjność względem użytkowników. http://scyla.pl ( pozycjonowanie stron )

Przekierowania 301 – korzystaj z nich!

Istnieje wiele sklepów internetowych, które po usunięciu stron danych produktów nie dostarczają użytkownikom żadnej alternatywy. Gdy potencjalni klienci wchodzą na stronę nieistniejącego już produktu, widzą błąd – warto zastosować do tego przekierowanie 301, by przekierować ze strony błędów pod inny adres URL. Tym samym można się upewnić, że nie straci się mocy linku prowadzącego do istniejącej już strony, a także przyciągnie się odwiedzających na nieco dłużej.

Canonical – unikaj podwójnych treści

Staraj się unikać posiadania dwóch stron (adresów URL) z tą samą treścią – stosuj do tego celu . Dzięki niemu możesz z łatwością wskazać Google, który URL z dwóch o tej samej treści jest ważniejszy. Doskonałym przykładem jest posiadanie strony głównej widniejącej zarówno pod adresem domeny, jak i pod adresem twojadomena.pl/index.html. Ten drugi adres należałoby podporządkować pierwszemu, by nie zmniejszać mocy domeny głównej.

Stwórz mapę strony – sitemap.xml

Mapa strony internetowej w znacznym stopniu ułatwia botom wyszukiwarek jej indeksowanie. Sama mapa zawiera kompletną listę podstron danego sklepu internetowego, z linkami do wszystkich produktów, kategorii, newsów i innych jego elementów. Sitemap.xml powstaje wyłącznie z myślą o wyszukiwarkach i pomaga im szybciej odnaleźć nowe strony oraz te ze zmienioną treścią.

Stosuj Robots.txt

Dzięki plikowi robots.txt możesz z łatwością ustalić, które z adresów URL nie powinny być indeksowane przez wyszukiwarki. Jeżeli posiadasz na stronie prywatne informacje, zablokuj je tutaj. Zaliczać się do nich mogą strony panelu administracyjnego (możesz zablokować cały folder!) czy karty klientów z ich danymi prywatnymi.

Zastosuj się do zaleceń W3C

Skorzystaj z narzędzia validatora W3C, by odnaleźć wszelkie błędy w kodzie własnej strony internetowej. Popraw te błędy, by w znaczącym stopniu ułatwić robotom wyszukiwarek przeszukiwanie Twej strony.

Korzystaj z Google Webmaster Tools

Dzięki temu narzędziu (musisz dokonać autoryzacji poprzez wstawienie kodu na stronę) z łatwością znajdziesz błędy uniemożliwiające użytkowanie, a także źródła różnego rodzaju wirusów. Pozyskasz przy okazji masę danych statystycznych dotyczących obecności strony w wyszukiwarce.

Zwiększ szybkość działania Twojej strony

Szybkość działania oznacza, ile czasu zajmuje to, by strona otworzyła się w przeglądarce. Bardzo ważne jest to, by strona bardzo szybko działała, by była łatwo dostępna dla klientów. Strony, które ładują się zbyt wolno w znacznym stopniu zmniejszą zadowolenie odwiedzających.

Szybkość ładowania wpływa na wszystko: liczbę odwiedzających, ich zadowolenie, czas spędzony na stronie, pozycję w wyszukiwarkach. Łatwo możesz zwiększyć szybkość ładowania strony poprzez unikanie zbyt dużych ilości obrazków, skryptów i innych.

Zastosuj odpowiednie meta tagi

Meta Tagi są bardzo istotną częścią Twojej strony, która dostarcza wyszukiwarkom informacji na temat Twojej witryny. Poprzez te tagi właściciele stron e-Commercowych mogą w łatwy sposób dostarczyć wszystkie kluczowe informacje na temat ich produktów. Wystarczy dodać te tagi w nagłówku () strony. Ważne jest, by były one jak najbardziej atrakcyjne.

Stosuj nagłówki

Nagłówki są bardzo istotną częścią każdej strony, pozwalają określić całą strukturę witryny i to, o czym tak naprawdę ona jest. Poprzez stosowanie tego typu nagłówków zarówno wyszukiwarka, jak i użytkownicy łatwo określą, o czym tak naprawdę jest strona. Pozwoli to ponadto zwiększyć pozycje w wyszukiwarkach.

Stosuj alternatywne teksty dla obrazków

Dodawanie parametru alt=”” do obrazku pozwala dostarczyć alternatywę, która wyświetla się, gdy załadowanie obrazka nie jest możliwe. Dodatkowo pokazuje to wyszukiwarkom, o czym jest ten obrazek i pozwala umieścić go w wynikach wyszukiwania obrazków. Bez tego wyszukiwarce trudno byłoby zrozumieć obrazki.

Zoptymalizuj wygląd strony produktu i treści

Treść jest najważniejszą częścią strony, która w znaczącym stopniu wpływa na pozycję w wyszukiwarkach. Jest dużo kwestii, które należy opisać przy omawianiu optymalizacji treści oraz stron produktów:

Cena – by zoptymalizować stronę produktu, upewnij się, że jego cena jest umieszczona w odpowiednim miejscu i jest dobrze widoczna,
Opis – zadbaj o to, by jak najbardziej odpowiadał rzeczywistemu stanowi produktu i doskonale go opisywał,
Podobne produkty – wypisywanie produktów podobnych do tego aktualnie przeglądającego jest świetnym pomysłem na zwiększenie sprzedaży, a także przyspieszenie ich indeksowania,
Wyróżnianie słów kluczowych – pogrubianie słów kluczowych w tekście daje do zrozumienia wyszukiwarkom, że dane słowo jest dla autora ważne,
LSI, czyli Latent Semantic Indexing – zadbaj o to, by słowa kluczowe, których mogą szukać użytkownicy celem znalezienia wybranego produktu, pojawiały się na jego stronie, czy to w opisie, czy gdziekolwiek indziej.

Zadbaj o łatwą nawigację

Stwórz nawigację o bardzo przyjaznej użytkownikowi i wyszukiwarce strukturze, dzięki której użytkownicy z łatwością będą się przemieszczać po kolejnych podstronach. Struktura nawigacji jest niezwykle ważną częścią optymalizacji własnej witryny. Jeżeli jest wystarczająco prosta (a jednocześnie intuicyjna), wyszukiwarki łatwiej będą poruszać się po stronie.

Przyciski społecznościowe

Dla osób siedzących w e-Commerce bardzo ważne jest posiadanie przycisków ułatwiających użytkownikom dzielenie się znalezionymi produktami. Przyciski te powwinny znaleźć się w odpowiednim dobrze widocznym miejscu, by użytkownicy w łatwy sposób mogli podzielić się informacjami z przyjaciółmi. Przyciski Twittera i Facebooka są zdecydowaną podstawą, aczkolwiek istnieje więcej serwisów oferujących tego typu gadżety.

Korzystaj z Google Analytics

Dzięki niemu w bardzo łatwy sposób będziesz w stanie śledzić ruch na Twojej stronie internetowej. Nie ma znaczenia, czy masz mniejszy, czy też większy biznes – Google Analytics znakomicie się u Ciebie sprawdzi. Dostarczy ci informacji dotyczących źródeł odwiedzin, a nawet tego, z jakich urządzeń korzystają odwiedzający do przeglądania sklepu. Co najważniejsze, narzędzie to jest całkowicie darmowe i działa bardzo sprawnie.

3 Comments

  1. Filip 23 sierpnia 2013 at 12:34

    Ja bym jeszcze dodał:
    Podłącz program do heatmaps.
    Testuj, testuj, testuj

  2. Paweł - tabletoid.pl 1 września 2013 at 12:04

    Witam,
    poruszyłeś sporo tematów w tym wpisie, z którymi można by polemizować. Wspomnę tylko o jednym.
    Piszesz, że słowa kluczowe w domenie nie mają już w seo żadnego znaczenia, a słowa kluczowe w adresie url – „w znacznym stopniu wpływa to na pozycję ich stron w wyszukiwarkach”. Czy jesteś pewien tych tez? Na czym się opierają?
    Uważam, że zarówno w domenie, jak i w całym url’u jakiejś podstrony, słowa kluczowe obecnie mają albo znikome, albo wręcz żadne znaczenie dla seo.
    ALE: jak linkujemy gołą domeną, albo całym url’em podstrony ze słowami kluczowymi, to owe słowa kluczowe stanowią anchor linka. Logiczne (moim zdaniem) jest rozumowanie, że w takim przypadku keywordsy – zarówno z domeny, jak i pozostałej części url’a – mają wpływ na pozycjonowanie, bo są anchorem. I nie rozumiem, dlaczego niby w takim przypadku słowa kluczowe w domenie miałyby nie mieć znaczenia, ale pozostała część url’a – „w znacznym stopniu wpływa to na pozycję ich stron w wyszukiwarkach”.
    Co o tym myślisz?
    Paweł

  3. Maciek 28 kwietnia 2017 at 23:57

    Dodałbym: pozycjonowanie lokalizacyjne, tak na początek.

    Niech firma z Katowic, nie pozycjonuje się na „Warszawa”, bo część odbiorców będzie sfrustrowana.

    Wiadomo, że „stolica rulez”, ale ludzie kupują także z/w innych miejscowości/ach.

Leave a comment

Back to Top